Hlavní obsah

Firmám chybí materiál, stále častěji proto kupují odpad, a ušetří tak miliony

Cyril Klepek založil Cyrkl jako digitální tržiště. Dnes je největší v Evropě a druhou nejrychleji rostoucí firmou ve střední Evropě.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

 

Reklama

6. 6. 10:37

Firmy produkují spoustu odpadu. I v něm je ale materiál, kterého je nedostatek. Na této filozofii založil Cyril Klepek největší odpadové tržiště v Evropě. Cyrkl je druhá nejrychleji rostoucí firma své velikosti ve střední Evropě.

Článek

Co je pro někoho bezcenný odpad, může být pro jiného po recyklaci cenný materiál. Z tohoto přístupu firem těží největší digitální tržiště kontinentu, na němž úspěšná česká firma propojuje 14 tisíc firem včetně takových, jako jsou Škoda Auto, Ikea, Siemens nebo Lidl. Zjednodušeně řečeno podávají inzeráty.

„Je to taková ‚seznamka‘ pro odpady,“ směje se zakladatel a šéf startupu Cyrkl Cyril Klepek. „Materiály rostou od řekněme 45 procent u těch stavebních až po stovky procent u kovů, u plastů nějakých sto procent meziročně. Odpady jsou materiály, které mohou dál někde sloužit a vrátit se zpátky do oběhu,“ vysvětluje šéf platformy důvody, proč se firmám taková směna vyplatí.

Ušetřit. Peníze i CO2

A jako příklad uvádí odpad obchodního řetězce, kterému zbydou nepotřebné průsvitné fólie. Recyklátor je od něj přes tržiště v aukčním systému koupí, zrecykluje a opět vrátí na tržiště. Firma, které se hodí, fólii v nové podobě odkoupí.

„Bavíme se opravdu o výrazných cenových úsporách. Firma může ušetřit v tomto cirkulárním odpadovém hospodářství 15 až 45 procent jejích ročních nákladů. Měli jsme třeba jednu pražskou kabelovnu, kde úspora byla asi 25 milionů korun za rok,“ vypočítává v rozhovoru pro SZ Byznys.

Jen loni přes tržiště „protekl“ materiál za 32 milionů eur a letos to bude podle zakladatele 200 milionů eur.

Způsob, jak materiály těžíme, zpracováváme i dopravujeme, je podle něj globálně zodpovědný za 50 až 70 procent veškerých emisí oxidu uhličitého.

Cirkulární ekonomika neboli oběhové hospodářství

  • Základní myšlenkou je minimalizovat vznik odpadů a když už odpady vzniknou, tak je přeměnit a vrátit do oběhu.
  • Opakem je lineární ekonomika, která je postavena na principu vytěžit suroviny, vyrobit z nich produkty, distribuovat je k zákazníkům.

„Když se posuneme k cirkulární ekonomice, když budeme předcházet vzniku odpadu, tak můžeme pro planetu udělat celkem dost. My jsme historicky ušetřili firmám už asi jeden a půl milionu tun CO2 tím, že ony recyklují. Cyrkl může za asi 160 tisíc tun odpadu, který by jinak skončil na skládkách,“ upřesňuje.

Právě díky extrémně pozitivnímu dopadu svojí podnikatelské činnosti na planetu se Cyrkl probojoval mezi posledních deset firem aktuálně probíhající soutěže SME EnterPRIZE, v níž pojišťovna Generali oceňuje udržitelně podnikající firmy.

Z nechtěného cenné zboží

Ještě dva až tři roky zpátky byl problém recykláty na digitálním tržišti udat, dnes, v době sílící inflace, potížích dodavatelských řetězců a nedostatku materiálu, naopak sílí problém je získat.

Přispívá tomu i evropská legislativa, která například nařizuje do roku 2025 v EU vyrábět PET lahve minimálně s 25 procenty recyklátu v každé lahvi. Do roku 2030 pak povinný podíl vzroste na 30 procent.

„Opravdu velké množství firem dnes poptává ve velkém recyklované materiály, protože prostě potřebují vyrábět. V době, kdy firmy budou reportovat, kolik ušetřily CO2, tak to opravdu výrazně pomáhá cirkulární ekonomice a nakládání se zdroji,“ říká Cyril Klepek.

Od začátku růst o tisíce procent

Startup, který Cyril Klepek založil, rostl dva roky po sobě o 350 procent. Předtím o 750 procent. Deloitte jej označil za druhou nejrychleji rostoucí firmu ve své kategorii a velikosti ve střední Evropě v kategorii Growth Stars.

Cyril Klepek

  • Je dlouhodobým expertem v oblasti inovací a cirkulární ekonomiky. Absolvoval VŠE obor Ekonomie a hospodářská politika, kde pokračoval doktorským studiem.
  • V tomto období měl zároveň na starosti inovace v Raiffeisenbank a vznik Raiffeisen Advisory. Byl inovačním leaderem v agentuře Direct People a je šéfredaktorem publikací Cirkulární Česko 1–3.
  • Získal ocenění za globální digitální disrupci – Global Digital Disruption od společnosti Globant a byl zařazen do výběru top inovátorů pro rok 2020 od Hospodářských novin a Czechcrunch.

„Cyrkl přišel s nápadem propojovat v odpadovém hospodářství nabídku s poptávkou, a přeměnit tak odpad na nové zdroje. Jejich digitální odpadové tržiště je bez nadsázky revolucí ve svém oboru. Kouzlo celého systému spočívá v kombinaci know-how, dat a technologií dnes už kompletně vyvíjených in-house,“ hodnotí firmu Kateřina Novotná, ředitelka v daňovém oddělení Deloitte, zodpovědná za program Technology Fast 50 oceňující nejrychleji rostoucí technologické firmy v regionu střední a východní Evropy.

Cyrkl má podle ní potenciál stát se ve svém oboru světovou jedničkou.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované