Hlavní obsah

Šéf Coopu našel skrytého viníka drahých potravin: cigarety

Agenda SZ se šéfem COOP Pavlem Březinou. Místo masa teď podle něj Češi nakoupí víc levného pečiva – třeba rohlíků.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Stát nařídil víc kontrol u obchodníků s potravinami. Chce, aby se do cen jídla promítly levnější energie i paliva. Šéf COOP Pavel Březina také upozornil, že v jejich prodejnách z marže u jídla dotují prodej cigaret.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Kdo může za drahé potraviny? Stát teď na ose zemědělec–výrobce–obchod hledá viníka a pomoci v tom mají i kontroly státních institucí. S antimonopolním úřadem v čele, potravinářskou inspekcí, Českou obchodní inspekcí a hygienou v zádech. Podněty posílají i sami zákazníci.

Podle obchodníků se teď počet nejrůznějších kontrol na plochách prodejen oproti minulosti minimálně zdvojnásobil.

„Tyto orgány mají právo nás kontrolovat, to je určitě v pořádku. Mně se ale nelíbí, že je to bráno jako jakýsi nástroj, který vytváří tlak na obchodníky, aby zlevnili zboží,“ říká v pořadu Agenda SZ Byznys předseda představenstva COOP Pavel Březina. A dodává, že zvýšené kontroly rozhodně zlevnění nepřinesou.

A pokud teď ceny mírně padají, rozhodně to podle něj není díky inspektorům v obchodech. „Je to tak sice prezentováno, ale je to nesmysl. Pokud je na trhu přetlak mléka, propisuje se to do cen produktů. Je to o vývoji cen v Evropě,“ dodává Březina.

Cigarety ženou ceny potravin nahoru

Navíc upozorňuje na dalšího možného původce vysokých cen potravin, který – alespoň v družstevních prodejnách – zůstává zatím zcela bez povšimnutí. Jsou to cigarety, které ve vesnických prodejnách COOP tvoří i desetinu celkových tržeb. Jenže zatímco na ostatním zboží mají obchodníci marži zhruba 30 procent, u cigaret je striktně stanovena pouze na šest až sedm procent.

„To je naprosto šílená věc, protože jen náklady na personál jsou přes deset procent. Marže u cigaret tak nepokryje ani náklady spojené s jejich prodejem. Vy pak musíte tlačit na obchodní přirážku, protože marže na cigaretách je velmi nízká. Teoreticky by se tak dalo říct, že máme drahé potraviny, protože prodáváme cigarety,“ říká Březina.

Aby se stejně jako u potravin zvedly marže prodejců i u cigaret, je však podle šéfa družstevních prodejen nemožné.

„Dlouhodobě tlačíme na to, aby se marže pro obchodníky zvýšila, ale je tam tak obrovský lobbing ze strany tabákových společností, že je to neprůstřelné,“ říká s tím, že i kdyby dávalo smysl cigarety neprodávat, na malých vesnicích si to obchod nemůže dovolit.

Místo masa víc rohlíků

Vysoké ceny potravin se promítají i do nákupních košíků Čechů. Nákup některých potravin Češi omezili, jiných – levných – kupují víc. Například v prodejnách COOP se zvedl prodej základního pečiva.

„Na množství teď prodáváme víc chleba a rohlíků. Tím, že je dražší maso, tak si lidé nekoupí maso tak často, ale jedí víc pečiva,“ dodává Březina.

Březina sice souhlasí s tím, že potraviny zdražily neúměrně rychle, podle něj za to však může skokové zdražení energií, od kterého se odrazilo vše další.

„Příběh vývoje cen je jen trochu vyšší u nezávislých prodejců, jako je COOP, a u zahraničních řetězců. Zatímco ty na podzim zdražily skokově, u nás to probíhalo pomaleji. Tím, jak se ale zboží obměňuje a nákupní ceny neustále rostly, v obou sítích se ceny dorovnaly,“ říká Březina. Dává příklad tolik kritizovaného cukru, kde podle ministra zemědělství zdražily obchody víc než cukrovary, podle Březiny konkrétně COOP růst cen naopak brzdil a svou marži snižoval.

Stejná ziskovost jako před pěti lety

To, že současná drahota nejde do kapes obchodníků, dokládá Březina na číslech družstevních prodejen.

„Když se podíváme pět let zpátky, tak my máme ziskovost stále stejnou. Tehdy to bylo zhruba 1,64 procenta, loni 1,7 procenta. Stále se tedy pohybujeme pod dvěma procenty,“ říká Březina. V podobné výši je pak podle něj i samotná obchodní přirážka, která je aktuálně 31 procent, bývala 27 procent. „Je tam ale růstová kontinuita, ve které se propisuje hlavně růst mezd,“ dodává šéf COOP.

Výhody nákupu v Polsku. DPH, koruna i dotace

Zhruba před měsícem SZ Byznys srovnaly ceny potravin ve všech okolních zemích a Česko z toho nevyšlo vůbec dobře. Titul levné nákupní destinace drží Polsko, kde nákup 27 stejných potravin vyšel o 309 korun levněji než v Česku.

Březina pro to našel hned několik důvodů. DPH, která je v Polsku na potravinách nulová a u nás patnáctiprocentní, silná koruna, ale i dotace a úlevy pro zemědělce.

„Když si vezmete stokorunový nákup a odečtete DPH, tak to, co si v Česku koupíte za 100 korun, v Polsku vyjde na 85 korun. Navíc před čtyřmi lety stál zlotý šest korun, dnes je za pět,“ dodává Březina s odkazem na silnější českou korunu, která zvýhodňuje nákupy v zahraničí.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Reklama

Doporučované