Článek
Meziroční nárůst obsazenosti čtyř- a pětihvězdičkových hotelů činí zhruba pět procent, podle dat společnosti Cushman a Wakefield však ještě nedosáhla předcovidových hodnot (2019). Praze ještě chybí zhruba tři procenta, další evropské metropole, jako je například Londýn, Berlín nebo Vídeň, jsou na tom ale podobně.
„Hotely ale přibývají. Ta obsazenost se může zdát nižší, podle našich zkušeností však ve skutečnosti loni Prahu navštívilo více turistů než v roce 2019,“ řekl v debatě, kterou v minulém týdnu uspořádaly Seznam Zprávy, Martin Švehla, ředitel hotelnictví ve společnosti Julius Meinl Living. V hotelu The Julius Prague na pražském Senovážném náměstí loni překonali průměrné číslo tuzemského trhu, když dosáhli obsazenosti 78 procent.
Narostla ale také průměrná cena za ubytování. „Zatímco průměrná obsazenost je ještě nějaké dva procentní body pod úrovní roku 2019, ceny, a to je důležité, jsou v průměru o 31 procent vyšší,“ řekl Bořivoj Vokřínek, partner ve strategickém poradenství a vedoucí výzkumu v oddělení hotelových nemovitostí za region EMEA v poradenské společnosti Cushman & Wakefield.
Ve městech, s nimiž se chce Praha srovnávat, jsou ale ceny výš. Podle Vokřínka hoteliéři například ve Vídni či v Budapešti v době covidové krize ceny o tolik nesnižovali. Přišli na to, že je lepší držet ceny, i když možná budou mít méně hostů.
„Je to ale logické, znamená to méně check-inů, méně úklidů, prostě nižší náklady. Na ziskovost hotelu má taková politika lepší dopad.“
Po propadu se podle něj ceny velmi těžko zvedají zase zpátky nahoru, a proto je dnes Praha s cenami čtyř- a pětihvězdičkových hotelů stále o něco níže než její konkurence. Přesto ale ceny rostou i v Praze.
„Praha je stejně krásná, ne-li krásnější než Vídeň, Budapešť, Barcelona nebo Lisabon. Takže nevidím důvod, proč bychom měli mít o 30 eur nižší ceny,“ uzavřel téma Bořivoj Vokřínek.
Hotelový segment se po covidu celkově zotavil překvapivě rychle, což se pozitivně projevuje i v zájmu investorů. Ti už dnes do hotelů chtějí investovat více než před covidem.
Martin Švehla s tím souhlasí. Společnost Julius Meinl nedávno otevřela fond kvalifikovaných investorů, prostřednictvím kterého chce financovat nové projekty tzv. apartmánových hotelů. Zájem o investování s jejich fondem je podle Švehly veliký.
„Je to určitě způsobeno hlavně tím, jaký nabízíme výnos, který je v porovnání s jinými fondy neobvykle vysoký,“ prozradil Martin Švehla. Společnost kupuje nemovitosti v evropských metropolích, ty rekonstruuje a následně provozuje jako prémiové hotelové rezidence. Ke zhodnocování investic tedy v tomto byznys modelu dochází vlastně třemi cestami – samotnou rekonstrukcí nemovitosti, běžným zhodnocováním nemovitosti v čase a v neposlední řadě provozováním hotelové rezidence. A to se podle Švehly daří více než dobře, o ubytovací služby ve stylu takzvaných aparthotelů je stále větší zájem.
Apartmán, anebo pokoj s tradičním servisem?
Prezident Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR ČR) Václav Stárek na jednu stranu potvrzuje, že čtyřhvězdičkové a pětihvězdičkové hotely budou nadále tím, co odvětví potáhne ke kýženým vyšším tržbám, na druhou stranu souhlasí, že poptávka po ubytování se ve svém obsahu mění.
Zákazníci čím dál častěji preferují flexibilitu, možnost volby, zda budou využívat klasické hotelové služby, nebo nikoliv. Oceňují zajímavé prostředí s moderním pojetím interiérů i společných prostor, ale třeba i možnost připravit si sami jednoduché jídlo. Moderní host nehledá nutně tradiční hotelový servis, ale spíše praktickou, třeba osobitou, avšak stále kvalitní formu ubytování, která se mu do značné míry přizpůsobí.
Odpovědí hotelů je rozšiřování nabídky o různé typy ubytování, včetně apartmánového stylu, které mohou kombinovat prvky tradičního hotelového komfortu s nezávislostí pronajatého bytu. Pokud je tento koncept správně navržen, může působit velmi luxusním dojmem, i bez přehnaného důrazu na mnohdy vlastně zbytečné služby.
Příkladem jsou projekty jako Mosaic nebo nedávno otevřený hotel Fairmont, který většina Pražanů zná z minulosti pod názvem InterContinental. Pod jednou střechou nabízejí více variant ubytování.
Z hlediska provozu se navíc jedná o efektivní model, který umožňuje snížit náklady, zejména na personál a hotelové služby.
„V našem pojetí hotelu operujeme s nižším počtem personálu, než je zvykem u klasických hotelů. Máme zhruba 0,25 personálu na jeden pokoj, kdežto u běžného pětihvězdičkového hotelu je to někdy až dvojnásobek,“ nechal do zákulisí aparthotelů The Julius nahlédnout Martin Švehla.
Vedení klade důraz pouze na ty služby, které hosté skutečně vyžadují. „K tomu si děláme opravdu rozsáhlý průzkum, takže víme, co naši hosté doopravdy chtějí,“ říká Švehla. Neinvestují čas ani peníze do věcí, které hosté vlastně nepotřebují. A provozní marže z takto operovaných ubytovacích služeb dosahuje v případě aparthotelů The Julius více než 50 procent.
Poptávka se mění, kvalita ale musí zůstat
„Zefektivňovat provoz je jednoznačně správný směr. Zaměstnanci jsou stále dražší, na druhou stranu máme k dispozici stále lepší technologie, to vše může k vyšší efektivitě fungování hotelů přispívat,“ potvrdil Václav Stárek.
Netvrdí, že je dobré na lidech v pětihvězdičkovém hotelu šetřit, ale namístě je určitě zbytečně neplýtvat. V debatě Seznam Zpráv se prezident AHR ČR zamyslel třeba i nad hotelovou gastronomií. „Protože to je dnes pro řadu provozovatelů hotelů vlastně noční můra. V situaci, kdy je v okolí dalších pět kvalitních restaurací, tak v podstatě moc není důvod provozovat hotelovou restauraci se vším, co k tomu patří.“
Na otázku, čemu by v hotelovém byznysu věřil on, odpověděl, že by favorizoval jednodušší formu ubytování provozovanou jako kvalitní moderní službu. „I to se dá vybudovat s poměrně luxusním dojmem,“ uzavřel debatu o budoucnosti hotelnictví Stárek.