Hlavní obsah

Češi ukázali, kde jim inflace tak nevadí. Výjimku dostali mazlíčci

Foto: Radek Cihla, Seznam Zprávy

Češi nejvíc šetří na restauracích a na nákupech módy. Ilustrační snímek.

Reklama

V dubnu na něčem šetřila polovina Čechů, v září už výdaje omezovaly téměř dvě třetiny. Šetří především v restauracích a barech, na módě a sladkostech. Stále však dopřávají svým domácím mazlíčkům a dětem.

Článek

Češi se stále více hlídají v útratách, ukázal nový výzkum agentury Nielsen Admosphere pro společnost Publicis Groupe. Na čem hlavně šetří?

Více než polovina Čechů škrtí výdaje za gastro zážitky, nové oblečení, sladkosti, základní potraviny a kulturní zážitky. Podíl Čechů, kteří omezili výdaje, vzrostl od dubna do září z 51 procent na 64 procent.

Výsledky přinesl průzkum mezi 716 respondenty z celého Česka ve věku 18 až 55 let.

Přesto jsou na tom Češi statisticky nejlépe z okolních postkomunistických zemí. V Polsku a na Slovensku šetří 69 procent obyvatel, v Maďarsku dokonce 78 procent. Faktem však je, že ve všech zemích se nákupní apetit v posledních měsících podstatně snížil.

Šest z deseti Čechů tvrdí, že omezili své výdaje v restauracích a barech. Gastronomie je první na seznamu, kde škrtají.

„Hodně se šetří na nápojích. Kdo si dal předtím pět piv, možná si dá jen čtyři. Hodně dolů šly obědy a stravování hlavně v menších městech a na vesnicích,“ potvrzuje trend Luboš Kastner, zástupce gastronomů z Asociace malých a středních podniků.

Omezování výdajů v restauracích jde ruku v ruce s trendem posilování bezmasé stravy. „Někdo si nedá polévku. Neplatí ale plošně, že by celý národ nejedl polévky a není to vždy negativní. Hodně lidí začalo také místo masa uvažovat o salátech a vegetariánské stravě,“ dodal Kastner.

Šetření v restauracích souvisí se zdražováním. Například hovězí guláš s knedlíkem stál podle dat společnosti Lunchtime.cz loni 85 až 105 korun, letos už 95 až 125 korun. Společnost Sodexo Benefity uvádí, že v Praze už průměrná cena oběda vyskočila na 195 korun.

Druhou nejčastější kategorií, na které Češi nejvíce šetří, je móda. Výdaje na oblečení omezilo 59 procent lidí.

„Negativní zprávy ovlivňují nákupní chování zákazníků v segmentu módy. U nás se to naštěstí moc neprojevilo, v posledních třech měsících jsme měli tržby na úrovni před covidem,“ říká zakladatel textilní firmy Blažek Praha Ladislav Blažek, který prodává pánské obleky i ležérní, méně formální módu pro muže.

I díky tomu se mu podle něj daří. Navíc letošní rok není poznamenán vládními pandemickými restrikcemi a částečně se vrátil běžný byznysový život včetně konferencí a osobních schůzek.

Restaurace nejsou jediným místem, kde se šetří na jídle. Na 58 procent dotázaných uvedlo, že si odpírá sladkosti, případně kupují levnější pochutiny. Škrtá se však bohužel také na pro život mnohem důležitějších základních potravinách, kde šetří už 51 procent lidí ve srovnání s 37 procenty v dubnu.

Paradoxně na opačném konci je poměrně menší skupina lidí (29 procent), kteří jsou ochotni sáhnout do misek svých domácích mazlíčků a vyměnit jim například krmiva za levnější. Češi raději sníží kvalitu stravování u sebe než u svých psů a koček.

„S výjimkou Německa, nikde ve zbytku Evropy nepozorujeme omezování výdajů domácností na domácí mazlíčky. Naopak v České republice se počet domácích zvířat neustále zvyšuje a přibývá spotřebitelů, kteří chtějí svým mazlíčkům dopřát lepší a kvalitnější krmivo,“ uvádí šéfka marketingu VAFO Group Tereza Alvarez Sone.

Stále však platí, že rozpočet domácností je více napjatý, a to se projevuje ve všech kategoriích včetně krmiv pro mazlíčky, kde vzrostl podíl „šetřilů“ o šest procent. Nejméně se chuť utrácet snížila při nákupech pohonných hmot, kde od dubna stoupl podíl lidí, ochotných tankovat méně benzinu či nafty, jen o procento. Na pohonných hmotách přesto šetří čtyři lidé z deseti.

Lidé šetří v různých kategoriích různým způsobem. Zatímco pětina Čechů úplně omezila výdaje za kulturu, dovolené, sportovní vybavení, restaurace a bary, jinde spotřebitelé přešli na levnější varianty produktů. Hledají cenově dostupnější módu, hygienické výrobky a základní potraviny.

„Změna spotřebitelského chování v tomto rozsahu je něčím, co většina českých manažerů ve své kariéře nezažila,“ komentuje vývoj Tomáš Preněk, stratég komunikační skupiny Publicis Groupe. Podle něj je však zároveň chvíle, kdy část firem omezí své marketingové aktivity, příležitostí pro jiné značky, aby mohly vyniknout a naopak posílit na trhu.

Výzkum také ukazuje, že v úsporách část Čechů ještě přitvrdí. Více než pětina lidí plánuje v následujících třech měsících úplně omezit své výdaje v restauracích a barech, za kulturu a dovolené. Úplně nebo jen částečně se bude šetřit především v módě.

Reklama

Doporučované