Článek
Prodej nových osobních aut s hybridním pohonem v ČR za 11 měsíců meziročně vzrostl o 30,4 procenta na 61 227 aut. Hybridy tak tvořily 27 procent trhu. Dařilo se také trhu s novými elektromobily, který za stejné časové období vzrostl o 26 procent. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.
Nejprodávanější hybridní značkou je nadále Toyota s 12 330 vozy, na druhém místě je Škoda Auto, která prodala 8133 vozů s kombinovaným pohonem, a třetí je Mercedes-Benz se 4535 vozidly. Následuje BMW.
Nejprodávanější značkou elektromobilů je po nástupu modelu Elroq domácí Škoda se 4857 vozy, druhá je Tesla s prodejem 1725 aut a třetí Volkswagen s odbytem 765 elektromobilů. Následují Hyundai a Ford.
Zájem o Teslu klesá, větší úspěch má Škoda
Trh s novými elektromobily v Česku za 11 měsíců letošního roku rostl o 26 procent, zásluhu na tom mají zejména silné jarní měsíce. Lidé a firmy letos registrovali 12 587 osobních bateriových elektromobilů, loni to za stejné období bylo 9955 aut. Výrazně přibývá i lehkých užitkových elektromobilů, jejich podíl na všech nově registrovaných autech byl 6,4 procenta, což je více než u osobních bateriových elektromobilů. Analýzu zveřejnilo Centrum dopravního výzkumu (CDV), které vývoj trhu s elektromobily sleduje.
Meziročně se téměř o polovinu snížil tržní podíl značky Tesla, která měla loni na prodaných elektromobilech v Česku za 11 měsíců podíl 34,1 procenta, letos to bylo 13,7 procenta. Na dvojnásobek naopak vzrostl podíl značky Škoda.
Přibývá nejen nově registrovaných elektromobilů, ale i ojetých bateriových vozů. „Letos sledujeme nejen růst počtu nových elektromobilů, ale i mimořádnou dynamiku sekundárního trhu, který překonal podíl nových vozidel. Stojí za tím rozšiřující se nabídka i dostupnější ceny ojetin. Zákazníci navíc více důvěřují veřejné infrastruktuře, která se postupně zhušťuje a zrychluje,“ uvedl ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.
Z celkového počtu 227 052 nově registrovaných osobních automobilů za 11 měsíců, což představuje meziroční nárůst o 6,2 procenta, bylo 12 587 bateriových elektromobilů. Tržní podíl elektrických aut tak vzrostl na 5,5 procenta z loňských 4,7 procenta. Nárůst tržního podílu je ještě významnější u dovezených ojetých elektromobilů – zvýšil se na 5,8 procenta z loňských 2,7 procenta.
Mezi značkami vede Škoda s podílem 38,6 procenta a 4857 prodanými automobily od ledna do listopadu, následuje Tesla s 1725 auty. Letošní novinka Škoda Elroq je momentálně nejprodávanějším elektromobilem v Česku, následuje Škoda Enyaq a Tesla Model Y.
„Přestože primární trh elektromobilů rostl o 26 procent, zaznamenala Tesla jako loňský lídr propad registrací o 49 procent. Vysvětlením je jednak loňská podpora formou dotačního titulu, ale také letos výrazně silnější konkurence tradičních výrobců, zejména domácí značky Škoda,“ uvedl Frič.
Výrazněji než prodej osobních elektromobilů roste letos prodej lehkých užitkových vozů, kam spadají dodávky a nákladní auta do 3,5 tuny. Letos jich lidé i firmy koupili 1152, což je meziročně o 117 procent více, tržní podíl dosáhl 6,4 procenta, a překonal tak tržní podíl osobních elektromobilů. „Růst v kategorii lehkých užitkových vozů je letos mimořádně výrazný – registrace překonaly souhrnné počty za předchozí tři roky,“ dodal Frič.
















