Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Deník Financial Times upozorňuje, že evropští a asijští výrobci aut čelí vysokým poplatkům za samotnou dopravu do spojených států. Od října by totiž kterýkoli z dopravců mimo Spojené státy měl platit za každé auto, které bude na přepravující lodi, poplatek 150 dolarů. Tomu přitom už předcházelo zavedení poplatků na všechna plavidla vyrobená mimo USA, která připlouvají do amerických přístavů.
To by podle portálu Clarksons Research mohlo znamenat prodražení okolo 1,8 miliard dolarů za rok pro tento dopravní sektor. Za minulý rok se v tomto odvětví přepravilo rekordních 29 milionů vozidel, z čehož 4,6 milionu mířilo právě do USA.
Výkonný ředitel společnosti Wallenius Wilhelmsen pan Lasse Kristoffersen pro Financial Times uvedl, že za to budou platit spotřebitelé. „Nejistota je tak velká, že když zastavíte výrobu aut, pozastavujete rozhodnutí, oddalujete export a nákup dílů,“ říká Kristoffersen.
Ohrožení trhu s auty
Celosvětový trh s auty fungující díky dopravě přes moře, dosáhl v minulém roce hodnoty zhruba 600 miliard dolarů. Podle Financial Times zahrnuje 836 speciálních plavidel pro přepravu automobilů. Jedna cesta lodi s kapacitou 8000 aut do USA by tak mohla stát dopravce až o 1,2 milionu dolarů více.
Například společnost Mitsui OSK Lines, která je druhou největší firmou vlastnící lodě na světě, se obává negativního dopadu cel na trh s auty. „Může to mít výrazný dopad na globální dodavatelský řetěz automobilového průmyslu,“ cituje Financial Times prohlášení společnosti.
Andreas Enger, výkonný ředitel skandinávského přepravce automobilů Höegh Autoliners, na konci dubna řekl, že nové výdaje budou muset sdílet se svými zákazníky. „Je to nejistota jak ohledně dopadu cel na naše zákazníky, tak ohledně obchodních toků,“ uvedl.
Omezení dodávek do USA
Někteří výrobci aut čelí již 25procentním clům na dovážená auta do Spojených států. Podle Financial Times tak společnosti jako Audi, Jaguar, Land Rover nebo Aston Martin již dovoz aut do USA pozastavily.
Nová opatření přicházejí jen pár dní po tom, co v sobotu (3. května) Bílý dům rozšířil tarify o 25procentní cla na dovážené automobilové součástky, kvůli nimž se mohou prodražit nejen nově vyrobená auta v USA, ale také opravy starších vozů. Vzhledem ke clům a novým poplatkům se tak koupě vozů v Americe prodraží.
The New York Times také upozorňuje, že nová celní politika ohledně aut přispěje k růstu inflace ve Spojených státech, přestože administrativa Bílého domu prohlásila, že zavedení cel mělo „chránit národní bezpečnost motivováním domácí automobilové produkce a sníženém americké závislosti na dovážení automobilů a jejich součástek ze zahraničí“. Výjimka by měla platit zatím pouze na kanadský a mexický import.
CNN na druhé zdůrazňuje, že ani jedno z 10 milionů aut vyrobených za loňský rok v amerických továrnách se bez alespoň některých dovezených součástí ze zahraničí neobešlo.