Hlavní obsah

Po kontrolách marže benzinek klesly. Zdražení pohonných hmot to nezabránilo

Foto: Roman Bjuty, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Reklama

Marže čerpacích stanic u pohonných hmot soustavně od března klesají, tedy od doby, kdy ministerstvo financí zahájilo jejich kontroly. Ceny benzinu i nafty ale dál rostou, na vině je především vývoj na burze v Rotterdamu.

Článek

Marže prodejců pohonných hmot podle ministerstva financí dál klesají a v první polovině června byly průměrně o 1,70 koruny na litr nižší než loni. U nafty byly v daném měsíci zhruba o 1,60 Kč za litr nižší, než byl průměr loňského roku. Marže u benzinu byly přibližně o 1,80 Kč na litr pod loňským průměrem. Ministerstvo financí o tom ve čtvrtek informovalo v tiskové zprávě. Ke kontrole marží přistoupilo kvůli zdražování paliv, ze stejného důvodu od června na čtyři měsíce snížilo i spotřební daň z benzinu a nafty, například cena naturalu je ale opět rekordní.

Stojím si nicméně za tím, že kdybychom ke snížení spotřební daně nepřistoupili, viděli bychom dnes na pumpách ceny benzinu a nafty o jednu až dvě koruny vyšší.
Zbyněk Stanjura, ministr financí

Z podrobnějšího rozboru cenové kontroly ministerstva je zřejmé, že hlavním důvodem pro brzké odmazání pozitivního efektu snížení spotřební daně nejsou rostoucí marže u pohonných hmot, ale především růst cen nafty a benzinu na komoditní burze v Rotterdamu, uvedli zástupci úřadu.

Podle ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) jeho úřad tři měsíce denně kontroluje zhruba 95 procent čerpacích stanic, u kterých sleduje trvalý pokles průměrných marží. V červnu po snížení spotřební daně na litr na krátkou dobu paliva zlevnila zhruba o korunu, vzápětí ale opět zdražila po přijetí šestého balíčku sankcí a závazku Evropské unie odstřihnout se od ruské ropy. „Stojím si nicméně za tím, že kdybychom ke snížení spotřební daně nepřistoupili, viděli bychom dnes na pumpách ceny benzinu a nafty o jednu až dvě koruny vyšší,“ doplnil Stanjura.

V březnu, kdy ministerstvo zavedlo povinnost hlásit ceny paliv, byla sledovaná průměrná hrubá marže u dieselu podle jeho údajů 4,91 koruny na litr, přičemž průměr za rok 2021 činil 3,39 Kč/l. V dubnu klesla průměrná marže zhruba o 80 haléřů, v květnu o dalších 30 haléřů na litr a po dalším poklesu se v první polovině června pohybovala u průměrných 1,80 Kč za litr. U litru naturalu byla loňská průměrná marže čerpacích stanic a distributorů podle ministerstva 2,55 Kč. Letos v březnu činila v průměru 4,39 Kč, následně klesla v dubnu na 3,77 Kč, v květnu na 1,56 Kč a v červnu na 0,78 Kč na litr.

Vedle kontroly marží paliv vláda v důsledku zdražování paliv, jejichž ceny začaly růst na přelomu února a března po zahájení ruské invaze na Ukrajinu, přijala i další opatření. Rozhodla o zrušení povinného přimíchávání biosložky do pohonných hmot a o zrušení silniční daně pro osobní automobily, dodávky a nákladní auta do 12 tun. Od začátku června na čtyři měsíce pak snížila o 1,50 koruny na litr spotřební daň z benzinu a nafty, přičemž ministerstvo financí očekávalo zlevnění pohonných hmot až o 1,80 koruny na litru.

Ceny paliv ale dál rostou a benzin je rekordně drahý. Podle informací společnosti CCS, která ceny pravidelně sleduje, se ve středu v Česku prodával benzin Natural 95 za průměrných 47,69 Kč za litr.

Nafta byla u čerpacích stanic za průměrných 46,94 koruny za litr. Její dosavadní rekordní cena z poloviny března, kdy se diesel prodával v průměru za téměř 49,60 Kč za litr, zatím odolává. Nicméně řidiči nyní tankují naftu dráž než před snížením spotřební daně.

Reklama

Doporučované