Hlavní obsah

Díky spolupráci s bankou se dostaneme tam, kam bychom sami nemohli

Petr Herzmann, spolumajitel a šéf fintechové společnosti Fidoo, ve studiu Burza SZ Byznys.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

26. 3. 18:51

Digitalizace zaměstnaneckých výdajů zužuje možnosti zneužívání firemních peněz. Vykázat „na firmu“ soukromou cestu autem nebo oběd, který si dáte o víkendu, je obtížnější.

Článek

Fintech Fidoo, který se zabývá převážně automatizací zaměstnaneckých výdajů, získal od České národní banky povolení k činnosti platební instituce a poskytování platebních služeb. Díky tomu už nemusí podnikat přes třetí strany v cizích zemích.

„Měli jsme poskytovatele, třetí stranu, společnost Payrnet, která je dceřinou společností Railsbank ve Spojeném království, ale má pro Evropskou unii pobočku v Litvě. Což pro některé naše klienty bylo z pohledu důvěryhodnosti relativně složité, řešily to hlavně velké firmy,“ vysvětlil v rozhovoru pro SZ Byznys šéf Fidoo Petr Herzmann.

Jaké jsou čerstvé trendy ve správě zaměstnaneckých výdajů?

Majitelé a finanční ředitelé firem chtějí automatizovat agendu spojenou s placením, dokládáním, cesťáky, vyúčtováním se zaměstnanci.

Proč ji chtějí automatizovat?

Firmy nevznikly pro to, aby papírovaly, ale provozovaly pekárnu, logistickou firmu, vyráběly auta apod. Snaží se této agendy zbavit a zároveň dostat všechny ty výdaje pod kontrolu.

Změnil to nějak přesun na home office během covidu? Vykazuje se teď méně cesťáků, firemních obědů, jízdenek apod.?

Dnes už ne, ale v první covidové vlně v roce 2020 v lockdownech šly útraty a cesťáky dramaticky dolů, třeba na polovinu. Postupně se začaly vracet výdaje v tuzemsku, časem i v zahraničí. Od poloviny roku 2021 už je to zpátky v normálu. Firmy fungují normálně a zaměstnanci utrácejí.

Firmy si uvědomily brzo, že je třeba automatizovat. Ale velmi dlouho řešily úplně jiné agendy: strategická témata, otázky přežití. Dnes vidíme zesílenou poptávku po našem řešení, hlavně u velkých firem, kde je větší komplexita a hodně zaměstnanců.

Co firmě digitalizace této agendy může přinést? Zkuste to popsat na pár konkrétních příkladech z praxe.

Majitelé a finanční ředitelé firem přemýšlejí o tom, jak automatizovat agendu a ušetřit práci a náklady. Přínos je i pro zaměstnance, ti ušetří čas s papírováním, je to pro něj jednoduché a intuitivní.

Petr Herzmann

  • Sbíral zkušenosti v koncernu Johnson & Johnson, ve Factory Pro, Unipetrolu, Spolchemii a v České pojišťovně, kde působil na pozici ředitele centrální podpory obchodu.
  • Jeho parketou je tvorba nástrojů pro efektivní řízení obchodu, projektové řízení a optimalizace procesů. Věnuje se také budování a restrukturalizaci firem.
  • Je spolumajitelem investiční skupiny VIGO Investments, jejíž součástí je kromě například Direct pojišťovny právě Fidoo.

Dá se s výdaji lépe pracovat, když je mám hned elektronicky v agregované podobě?

Celý proces se díky placení kartou automatizuje. Proběhne karetní transakce, na telefon mi přijde push notifikace, vyfotím účtenku a pošlu ji do firmy na schválení. Tím výdaj digitalizuji a následně ho zpracovávám. Kombinuji s cesťáky, knihou jízd a dalšími.

Jak se mění riziko zneužívání placení tzv. na firmu, pokud proces zdigitalizuji? Dá se díky tomu vysledovat, kdy někdo na cesťák jel za soukromými účely?

Největší rozdíl je proti hotovosti, tam firmy zaznamenávaly nejvíce zneužití. Že třeba zaměstnanci vyúčtovali oběd, který si dali o víkendu, nebo si vyúčtovali soukromou cestu.

Když implementují naše řešení, většinou k tomu zneužívání přestane docházet. Na všechno je více vidět, nepředkládají se papírové účtenky, vše je v digitální podobě. Firma si může udělat kontrolu po typech nákladů, po zaměstnancích, postavit nad tím celý kontroling. Riziko zneužití firemních peněz se snižuje.

Jste čerstvě držitelem povolení České národní banky k činnosti platební instituce a poskytování platebních služeb. Co se tím pro vás a vaše klienty mění?

Je to zásadní milník naší historie. Díky tomu jsme schopni našim klientům poskytnout více stability a bezpečnosti, protože ta platební služba je velmi důležitou součástí našeho řešení. Tím, že jsme regulovaná entita pod ČNB, musíme dodržovat přísná pravidla. Musíme také být kapitálově silní.

Pro naše klienty se z pohledu jejich fungování nic zásadního nezmění. Do budoucna ale budeme schopni naši službu dál rozšiřovat a vyvíjet, protože máme lokální licenci.

Doteď bez národní licence jste tu službu poskytovali přes koho?

Měli jsme poskytovatele, třetí stranu, společnost Payrnet, která je dceřinou společností Railsbank ve Spojeném království, ale má pro Evropskou unii pobočku v Litvě. Což pro některé naše klienty bylo z pohledu důvěryhodnosti relativně složité, řešily to hlavně velké firmy.

Fidoo

  • Firma vznikla v roce 2013 pod názvem Expensa. Na začátku byla služba spíše o náhradě hotovostních plateb, kdy firmy většinu výdajů platily hotově a vyúčtování bylo zdlouhavé. Expensa tehdy nabídla pohodlné placení předplacenou kartou a jednoduchou aplikaci, která umožňovala fotit účtenky a schvalovat je.
  • Dnes jde o ucelený ekosystém, který pomáhá firmám s papírováním a digitalizací firemních financí.
  • Fidoo v současné době využívá přes 900 firem a 19 tisíc uživatelů s 15 300 předplacenými kartami.

Vaše služby využívá například Komerční banka, jak spolupráci hodnotíte? Čeho se vám společně podařilo dosáhnout?

Je to distribuční spolupráce, kterou jsme obohatili tím, že jsme propojili svět tradiční banky a fintechu. Klientům KB umožňujeme od loňského roku vyúčtovávat cesťáky a zaměstnanecké výdaje nad kartami Komerční banky, není potřeba platit kartou Fidoo.

Díky tomu, že má KB opravdu velké porftolio velkých firemních klientů, daří se nám díky té spolupráci dostat do firem, kam bychom se sami nebyli schopni dostat.

Jste součástí investiční skupiny VIGO Investments, kam patří třeba i Direct pojišťovna. Ta spustila službu Direct Auto, díky které se chce o auto starat od A do Z – od řidičáku po vrakoviště. Jaké příležitosti tam pro sebe vidíte?

Je tam velká příležitost pro synergie. V první řadě ty firmy používají naše řešení pro svoje normální provozní fungování. V rámci Direct Auta se bavíme o celé řadě projektů, třeba jak Fidoo kartami osadit auta v půjčovně nebo jak naše karty zapojit do leasingových služeb.

To samé máme k dispozici s kolegy z pojišťovny Direct, kde jsme nedávno spustili mobilní aplikaci. Přemýšlíme, jak do ní dostat kartu, která by za vás platila v nesnázích. Což by fungovalo na platformě Fidoo.

To už ale nejsou zaměstnanecké výdaje.

Ne, ale platforma může fungovat i na jiné obchodní případy. Jedním může být právě asistenční karta a platba v nesnázích. Některé firmy nás využívají třeba pro výplatu mezd zahraničním pracovníkům, kteří nemají v Česku účet.

Mají tedy nějakou přednabitou kartu?

A z ní si v bankomatu vyberou peníze. Facility firmy (správa a údržba nemovitostí a majetku, pozn. red.) nás pak používají pro distribuci peněz do regionů, kde potřebují platit v hotovosti. Dřív tu hotovost vozily v pytlíku.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované