Hlavní obsah

Taylor Swift zkoumají i ekonomové. Funguje jako stroj na peníze

Foto: Shutterstock.com

Taylor Swift.

Reklama

Z populární zpěvačky ekonomickým fenoménem. Turné Taylor Swift mělo podle ekonomů Mastercard výrazný vliv na americkou ekonomiku. Tak výrazný, že dostal dokonce svůj vlastní název, Swift Lift.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Americká zpěvačka Taylor Swift, aktuálně nejúspěšnější umělkyně na světě, dokáže pořádně hýbat světem. Podařilo se jí zvednout popularitu už tak oblíbené fotbalové lize NFL, její fanoušci během koncertu v Seattlu způsobili zemětřesení a nyní podle nové konspirační teorie dokonce ovlivňuje prezidentské volby.

Zaujala už také ekonomy, kteří se rozhodli fenomén Taylor Swift prozkoumat. Do výzkumu se pustili například odborníci z ekonomického institutu Mastercard, kteří zjišťovali, jak se během jejího turné The Eras Tour v USA měnila obsazenost hotelů nebo útraty v restauracích.

A bezvýznamné zpěvaččino turné po 20 amerických městech rozhodně nebylo. Ekonomové jejímu vlivu dali dokonce jméno – The Swift Lift. Zjistili, že jen restaurace díky turné vydělaly o 100 milionů dolarů více, než je běžné. V bezprostřední blízkosti stadionu (v okruhu čtyř kilometrů) došlo během jejích vystoupení k nárůstu útrat v restauracích v průměru o 68 procent denně, zatímco v širším okolí (v okruhu 16 kilometrů) činil průměrný nárůst sedm procent.

Za zvýšení výdajů v restauracích mohou podle výzkumu z velké části návštěvníci koncertu, kteří se na stadionu a v místních restauracích „rozšoupli“. Při zkoumání výdajů podle hodin byl totiž největší nárůst útraty v hodinách předcházejících koncertu a během něj.

Největší skok v bezprostředním okolí stadionu zaznamenala kalifornská Santa Clara, kde se tržby v restauracích zvýšily o 172 procent. Další výrazný nárůst zaznamenalo Kansas City v Missouri a Glendale v Arizoně. Pro lepší představu, Kansas City představuje jedno z menších měst, kam Taylor Swift během svého turné zavítala. Fanoušci během dvou dnů utratili stejnou částku, jakou zde návštěvníci běžně utratí během dvou týdnů.

Kdo je Taylor Swift

Taylor Swift je americká popová a country zpěvačka, textařka a skladatelka. Narodila se v roce 1989, již ve 14 letech podepsala smlouvu s nahrávací společností RCA Records. Proslavila se písněmi s tematikou milostných vztahů. Je držitelkou mnoha ocenění, včetně 14 cen Grammy. Magazín Time ji prohlásil za osobnost roku 2023 a je zpěvačkou s historicky nejvíce alby v čele americké hitparády.

Na své si přišla také ubytovací zařízení, i když se jim čísla zvedla přeci jen o něco méně než restauracím. V bezprostřední blízkosti místa konání se tržby v hotelech a podobných zařízeních zvýšily o 47 procent, zatímco v širším okolí o 32 procent. Stoprocentní nárůst způsobili fanoušci například v okolí stadionu ve Foxborough, o téměř 64 procent pak vzrostla útrata v Cincinnati. Nejlépe se dařilo poskytovatelům ubytování v menších městech.

Mezi další aspekty, které může Swift Lift ovlivňovat, by podle ekonomů bylo možné počítat také jiné proměnné, které se projeví již před samotným koncertem. Může jít například o pracovní místa vytvořená speciálně kvůli koncertu (poptávka byla v okolí Bostonu tisícinásobná), nárůst cen ubytování nebo výrobu různých tematických suvenýrů.

Podle magazínu Robb Report se na koncerty připravovaly právě i lokální podniky, které se na vlně Swift Lift chtěly svézt také. Například pekárna Glam Doll Donuts ve městě Minneapolis vytvořila krabici s tematickými dezerty za 63 dolarů (1500 Kč). Prodala 150 krabic a prodej ukončila jen proto, že nestačila pokrýt poptávku. Úspěch zaznamenala také výstava zpěvaččina oblečení v nashvillském Country Music Hall of Fame and Museum, díky které mělo muzeum nejúspěšnější měsíc za posledních 65 let. Podle šéfa Uberu Dara Khosrowshahiho koncerty ovlivňují také taxikáři. Lokální týmy Uberu se na každý koncert připravují a posilují své flotily, uvedl pro Business Insider.

Deník The Washington Post spočítal, že každý návštěvník koncertu utratil v průměru asi 1279 dolarů, z toho 396 dolarů za vstupenky, 384 dolarů za dopravu, 234 dolarů za oblečení, 159 dolarů za suvenýry a 106 dolarů za jídlo. „Když do města přijede Taylor Swift, prudce se zvýší ekonomická aktivita,“ uvedl pro deník Daniel Altman, hlavní ekonom společnosti Instawork. Dohromady podle deníku americké turné Taylor Swift nalije do ekonomiky USA 5,7 miliardy dolarů.

Swift Lift míří do Evropy

Podle Mastercardu by podobný efekt mohly brzo zažít také Evropa a Asie, kam zpěvačka míří nyní. Po Asii bude koncertovat v únoru a březnu, evropští fanoušci ji mohou slyšet od května do srpna. Ekonomové očekávají, že by turné do měst mohlo přilákat nové turisty, kteří by tam jinak nezavítali. Předpokládat se to dá například v dobře dopravně dostupných velkých evropských městech.

„Na míru účasti turistů může mít vliv i směnný kurz. Silný dolar by mohl Američanům umožnit cenově dostupnější cestu do zahraničí. Vliv ale bude mít i očekávané počasí v hostitelském městě a i den v týdnu, kdy se koncert koná,“ přemýšlí ekonomové ve výzkumu. Česku se však efekt pravděpodobně vyhne, do Prahy totiž zpěvačka zatím namířeno nemá.

Reklama

Doporučované