Hlavní obsah

Banka si sama transplantuje srdce. To staré nebije dost rychle

Foto: Komerční banka

Když je třeba v bankovních systémech něco upravit, může to dnes trvat i měsíce. S novým systém to chce KB stihnout během dní.

Reklama

Komerční banku čekají náročné roky, kdy bude muset oslovit 1,6 milionu klientů a „vyřešit“ jejich 2,6 milionu produktů. Letos nový bankovní systém testují zaměstnanci, příští rok se přidají klienti. Vzniká v podstatě nová banka.

Článek

Článek si můžete pustit také v audioverzi.

Výměna základního systému, srdce. To je jeden ze šesti nejdůležitějších trendů, které podle amerického časopisu Forbesu aktuálně řeší finanční instituce. Nevyhne se ani tuzemským bankám.

Rok 2020 a příchod covidu podrobil dosavadní finanční infrastrukturu zkoušce, ve které mnohé zastaralé a těžkopádné IT systémy neobstály. „Firmy byly nuceny rychle měnit systémy, například při odpouštění, odkládání splátek, muselo se sahat do core systémů, dělat to manuálně,“ popisuje Jiří Mach ze společnosti Enehano Solutions.

Core systém je právě ono srdce finanční instituce. Spravují se v něm klientské účty, účetnictví apod. Finanční instituce provozují další desítky i stovky systémů. Čím starší firma, tím komplikovanější a provázanější IT infrastruktura je.

Komerční banka (KB) se k výměně bankovního srdce odhodlala už před několika lety. Ještě pár let ale bude trvat, než celý proces dotáhne do konce.

S novým systémem bude provoz banky podle Davida Švejdy, který v KB vede digitální transformaci, dlouhodobě lacinější a pružnější. „Banka bude schopná mnohem rychleji nasazovat inovace a bude moct řešit produkty podle životních situací klientů,“ tvrdí.

Měsíce se zkrátí na dny

„Když v současné době potřebujeme udělat na stávajícím systému i drobnou změnu, třeba zvýšit úroveň bezpečnosti nebo zavést nový typu produktu, který neexistoval, trvá to měsíce. Na novém systému díky vyšší úrovni parametrizace jen dny,“ doplnil jeho kolega František Kubala, který v KB zodpovídá za provoz a rozvoj core systému.

Starý systém není stále online, některé kalkulace se provádějí v dávkách jednou denně. „Pro chod pobočky to není problém, ale pro digitální fungování 24/7 ano,“ vysvětluje jeden z motivů, které banku k rozhodnutí o transplantaci vedly.

Víc věcí bude možné dělat digitálně, aniž by člověk musel jít na pobočku. „Dnes třeba není možné si během nočních hodin otevřít spotřebitelský úvěr a mít peníze hned k dispozici,“ podotýká Kubala.

Nové srdce Komerční banky

  • Nový core systém je založený na produktu Transact od dodavatele Temenos, jehož partner Syncordis produkt v bance zavádí.
  • Jde o balíkové řešení, o které se dodavatel průběžně stará. Jednou za rok je publikovaná nová verze s novou nebo vylepšenou funkčností, kterou může banka využít.
  • Architektura systému tyto upgrady umožňuje i přes specifické odlišnosti banky od jiných uživatelů systému. Což je obvykle problematická oblast – čím víc úprav na míru, tím těžší je pak na novou verzi přejít.
  • Nový systém banka potřebuje kvůli minimalizaci operačních rizik (výpadky, efekt nedostupnosti při dávkovém zpracování, nebo v budoucnu prodlužující se doba zpracování z důvodu vyššího počtu malých transakcí).
  • Dalším z důvodů přechodu na nový core systém je snaha nabízet modernější produkty a zajistit jejich prodej a obsluhu digitálně, nonstop. Klienti totiž požadují čím dál tím víc operací dělat sami, digitálně. To platí i pro firemní klienty, protože samy firmy digitalizují svoje procesy a budou chtít automatizovat propojení do banky.

„Přelití“ vnitřku banky z jednoho systému do jiného je však rizikové. „Aktualizovat core banking je náročné, protože jde o dlouhodobě stabilní systém a jakákoliv výraznější změna může být náchylná na chybu. Banka si nemůže dovolit, aby se třeba zobrazily jiné zůstatky na účtech apod.“ vysvětluje Švejda.

Proto peněžní dům nebude data přelívat najednou, jedna ku jedné, ale nový systém buduje paralelně s tím starým. Klienti do něj budou přecházet postupně tři až čtyři roky.

Náklady šplhají do řádu miliard korun, oba systémy totiž budou nějakou dobu fungovat vedle sebe. „Náklady na duální provoz zahrnují cenu licence, údržbu obou systémů, dále třeba regulatorní požadavky se musí propisovat do obou systémů,“ konstatoval Švejda.

Stejně, jinak nebo vůbec

Komerční banku teď čeká náročné období, kdy bude muset oslovit 1,6 milionu klientů a „vyřešit“ jejich 2,6 milionu produktů. „Několik tisíc variant produktů a stovky aplikací migrujeme do jednodušší verze. Různé výjimky a odstíny produktů nebudou v core systému, ale jiném softwaru – katalogu produktů a nabídek,“ popisuje Švejda.

Klienty si KB rozdělí do skupin podle typu produktů, které využívají. Každý dostane nabídku na zachování, úpravu nebo ukončení produktu.

„Spoustu z toho mohou zvládnout klienti samoobslužně, ale samozřejmě budou k dispozici i bankovní poradci,“ ujistil. V okamžiku, kdy banka klienta osloví a proběhne migrace, dostane se zákazník už jen do nové banky, staré obslužné kanály nebudou fungovat.

Systémy už běží paralelně. Jak se bude nový systém „napouštět“ klienty a produkty, ze starého se budou vypouštět.

„Letos budujeme produktovou nabídku pro retailového klienta a postupně funkčnosti zpřístupňujeme pro interní zaměstnance-testery,“ vysvětluje Švejda.

V novém systému teď funguje běžný a spořicí účet. Tester může zatím provádět základní operace s těmito účty. „Mezi starými produkty a novými je v podstatě čínská zeď – říkáme, že budujeme banku na zelené louce,“ konstatuje Kubala.

Od začátku 2023 bude KB postupně oslovovat retailové klienty a spustí obchodní migraci do nového systému. Bude vstřícná vůči těm, kteří zatím osloveni nebyli, ale budou si chtít sami funkčnost vyzkoušet.

„Od roku 2024 bude hlavní účetní uzávěrka už v novém systému,“ plánuje František Kubala.

O výměně bankovního srdce mluvil v prosincovém rozhovoru pro SZ Byznys také šéf banky Moneta Tomáš Spurný. Příležitost odstavit původní téměř třicetileté systémy Agrobanky mu dává plánované spojení se skupinou Air Bank.

„Budeme to zpočátku stavět na obou core systémech,“ odpověděl Spurný na otázku, zda bude nová spojená banka fungovat na systémech Air Bank nebo Monety. „V průběhu času, což může být pět až sedm let, vyměníme jádrový systém obou bank za modernější,“ doplnil.

Výměna srdce banky byla podle něj jedním z důvodů, proč Moneta o spojení s Air Bank tolik usilovala. „Moneta totiž operuje na systému, který je velmi starý. Air Bank má sice mladší systém, ale ten nemá tak velký rozsah produktů a služeb. Už nyní se díváme na nové systémy, které se zavádějí napříč evropskými bankami, abychom byli schopni tento proces započít na konci roku 2022,“ řekl na konci loňského roku.

Reklama

Doporučované