Hlavní obsah

Banky varují před dalšími útoky na důvěřivce. V hlavní roli je kryptoměna

Foto: Profimedia.cz

Útočníci využívají předvánočního shonu a z klientů bank tahají peníze s pomocí kryptoměnových bankomatů. Ilustrační foto.

Reklama

6. 12. 2021 16:08

Podvodníci dokázali novým trikem z důvěřivých Čechů v předvánočním stresu vylákat už miliony korun. Po telefonu je „varují“ před ohrožením jejich peněz a pak jim radí, co dělat. Hotovost pak ale skončí u těchto podvodných rádců.

Článek

Vaše peníze jsou v ohrožení, musíte je vybrat z účtu a vložit do bankomatu na kryptoměny. Také vám to přijde jako hloupost? Přesto jsou lidé, kteří na takový trik finančních podvodníků naletěli. Podvodníci využívají nepozornosti klientů v předvánočním období a četnost těchto podvodů v posledních týdnech dramaticky narůstá, varovala Česká bankovní asociace (ČBA). Způsobené škody se pohybují v řádech milionů korun.

„Útočníci obvykle kontaktují klienta s tím, že jeho účet byl napaden, a pokud chce své peníze zachránit, musí s nimi spolupracovat. Často se přitom ohánějí i součinností s Policií ČR. Klienti ve strachu, že o své peníze přijdou, pak udělají, co po nich podvodníci žádají. V mnoha případech je i klienti sami pustí do svého internetového bankovnictví prostřednictvím aplikace umožňující tzv. „vzdálený přístup“ do PC, kterou si stáhnou na základě instrukcí podvodníků,“ vysvětlil princip útoků Petr Barák, předseda Komise ČBA pro kyberbezpečnost.

Banky se podle něj setkávají i s případy, kdy podvodníci volají klientovi a ptají se ho, zda si ve své bance žádá o půjčku. Když jim klient sdělí, že o žádnou půjčku nežádá, podvodníci mu vysvětlí, že půjčka byla ale již schválena a peníze načerpané na jeho účet je třeba z důvodu jejich ochrany okamžitě vyzvednout v hotovosti a vrátit je na účet banky s pomocí nejbližšího bankomatu na kryptoměnu.

„Postižený klient tak nejenže přijde o své úspory, ale musí splácet i půjčku, kterou načerpal,“ podotýká Barák.

Bankovní asociace připomíná, že pokud by měly banky podezření z ohrožení klientských vkladů, dokážou účet a prostředky klienta uložené na něm zablokovat a ochránit samy. Nikdy nežádají klienta o jejich převod na jakýkoliv jiný „bezpečný“ účet, nikdy nepožadují jejich hotovostní výběr a následný vklad přes bankomat na jiný účet vedený v kryptoměnách ani v žádné jiné měně.

ČBA klientům bank doporučuje, aby dbali zvýšené obezřetnosti a v žádném případě nesdělovali citlivá data po telefonu, ani emailem. Banky tyto údaje po svých klientech nikdy nechtějí. „Být opatrný není žádná ostuda, proto, pokud si klient není jistý, zda mu volá jeho banka, je lepší hovor ukončit a kontaktovat oficiální telefonní linku banky,“ uzavírá Petr Barák.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované