Hlavní obsah

Cukrovinky, hračky i stromky. Vánoční „šílenství“ se rozjíždí

Lidé vyrazili na nákup dárků.

Reklama

Nákupní horečka Čechů před Vánoci roste. Tržby obchodníků o druhém adventním víkendu stouply oproti běžným víkendům až o desítky procent, a to jak v kamenných obchodech, tak na internetu.

Článek

Jen několik týdnů před Vánoci je poptávka je především po potravinách, cukrovinkách či hračkách, stoupá i zájem o vánoční stromky a dekorace.

„Prodejní chování zákazníků lze srovnat s předcovidovým rokem 2019,“ uvedl mluvčí Tesca Václav Koukolíček. Druhý adventní víkend se podle něj v obchodech řetězce nesl zejména ve znamení Mikuláše, zájem tak byl o sladkosti, adventní kalendáře či ovoce. Prodeje stouply i u surovin na pečení, jako jsou mouky, oleje, cukry, mléko a další. Poptávka po těchto surovinách je i u online nákupů, podle Koukolíčka se tak plní i termíny pro doručování nákupů.

Viditelný nárůst nákupů oproti minulému víkendu zaznamenal podle mluvčí Anety Tarnovské také Globus. V obchodech tohoto řetězce lidé nejčastěji nakupují suroviny na pečení, zájem je i o vánoční dekorace či drobné domácí spotřebiče. Mezi dárky jsou podle Tarnovské hitem stavebnice Lego nebo rodinné společenské hry.

Prodeje postupně rostou i u většiny e-shopů. U Mall.cz zákazníci o víkendu nakupovali hlavně vánoční dárky, přičemž kategorie se podle mluvčí Pavly Hobíkové ve srovnání s minulým víkendem nezměnily. Nejžádanější je tak lego následované televizemi, mobilními telefony či notebooky. Vysoká poptávka je také o živé vánoční stromky, po sněhové nadílce se pak meziročně až o 300 procent zvýšil prodej bobů a sáněk. S blížícími se svátky přibývá nakupujících i u Slevomatu, kde prodeje mezitýdně vzrostly asi o pětinu. Nejžádanější jsou alkohol, pochutiny a hračky. „Obecně platí, že nejvíce lidé utrácejí za věci s cenovkou do jednoho tisíce korun,“ podotkl ředitel portálu Ladislav Veselý.

Prodejce oblečení se specializací na spodní prádlo Astratex zaznamenal nárůst tržeb oproti běžným víkendům o více než 50 procent. „Stále se daří držet tržby na hladině loňského úspěšného roku,“ řekl ředitel marketingu Karol Guláš. Zájem je podle něj hlavně o noční prádlo a župany, skokově roste poptávka po sortimentu s vánoční tematikou. Pokles asi o 20 procent oproti předchozímu víkendu naopak eviduje e-shop s oblečením FactCool, kde podle šéfa společnosti Petra Krále minulý týden zafungoval především efekt slevové akce Black Friday. „Ale stále jde o druhý nejsilnější víkend,“ dodal Král.

Tradičně více zákazníků během adventu registruje také IKEA. Nákupy zde táhnou především kuchyně, vybavení obývacích pokojů, domácí potřeby a doplňky. Populární jsou také vánoční stromky, které se prodávají před obchody IKEA. Mluvčí Petr Šašek upozornil, že kvůli pandemii koronaviru je kapacita obchodních domů snížena. „Zatím však během tohoto víkendu vyčerpána nebyla,“ poznamenal.

Reklama

Doporučované