Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Novela mediálního zákona, která vstoupila v platnost 1. května, zvyšuje poplatky za Českou televizi a Český rozhlas a rozšiřuje okruh plátců. Nový právní předpis také změnil definici televizního a rozhlasového přijímače, pod kterou nyní spadají všechna zařízení schopná přehrát televizní a rozhlasové vysílání včetně mobilních telefonů, tabletů a počítačů.
Televizní poplatek se od 1. května zvýšil ze 135 na 150 korun měsíčně za domácnost, rozhlasový poplatek ze 45 na 55 korun. U firem a živnostníků nově závisí výše poplatku na počtu zaměstnanců. Tento údaj musí podnikatelé a firmy České televizi a Českému rozhlasu nahlásit do pondělní půlnoci.
Kdo se musí registrovat
Povinná registrace se týká všech firem a živnostníků, kteří vlastní zařízení schopná přehrát rozhlasové a televizní vysílání. Pokud firmy a živnostníci platili za rozhlas a televizi už před 1. květnem, musí do pondělní půlnoci nahlásit počet zaměstnanců.
Registrovat jako poplatníci se musí i živnostníci nebo firmy s méně než 25 zaměstnanci, přestože jim bude vyměřen nulový poplatek. To ovšem neplatí pro subjekty, které pronajímají dopravní prostředky s televizními nebo rozhlasovými přijímači. Ty musí platit poplatky za každé vozidlo.
Jak se přihlásit k poplatkům za televizi a rozhlas
Televize
Přihlásit se můžete on-line. Jedná se o nejrychlejší a snadný způsob přihlášení. Přihlášku je možné zaslat také písemně po vyplnění formuláře, který zašlete e-mailem na adresu poplatky@ceskatelevize.cz, datovou schránkou na ID y7rjeuf nebo poštou na adresu Česká televize, Televizní poplatky, Na Hřebenech II 1132/4, 140 70, Praha 4 - Podolí.
Rozhlas
Zadejte svůj e-mail, vytvořte si Účet poplatníka a staňte se novým poplatníkem – za domácnost nebo za podnikatelský subjekt.
- Nejprve zadejte aktivní a funkční e-mailovou adresu.
- Po kliknutí na tlačítko „Vytvořit účet“ vám pošleme na e-mail zprávu s odkazem pro potvrzení e-mailové adresy.
- Jděte do své e-mailové schránky, najděte tuto zprávu a na odkaz klikněte.
- Otevře se vám nové stránka s pokračováním registrace.
Dále pokračujte dle instrukcí na registrační stránce.
Zdroj: weby České televize a Českého rozhlasu
Pokud před před 1. květnem žádné poplatky neplatili, musí se zaregistrovat do 15 dnů ode dne, kdy se stali poplatníky, tedy od chvíle, kdy začali vlastnit mobil, počítač nebo tablet. Poplatníci se registrují se webových stránkách České televize a Českého rozhlasu.
Kolik budou firmy platit
Firmy a živnostníci s méně než 25 pěti zaměstnanci neplatí nic (pokud nepronajímají dopravní prostředky s přijímači, jak bylo zmíněno výše). Zaměstnanci se myslí lidé pracující na plný úvazek, nikoli pracovníci s dohodami o pracovní činnosti nebo o provedení práce.
S rostoucím počtem zaměstnanců se poplatek zvyšuje až na stonásobek – tolik zaplatí společnosti s pěti sty a více zaměstnanci. V součtu to dělá měsíčně 20,5 tisíce korun.
Co hrozí neplatičům
Poplatky podle zákona nemusí platit například školy zapsané ve školském rejstříku, držitelé licence opravňující k televiznímu vysílání, provozovatelé vysílání, české zastupitelské úřady v zahraničí, registrované spolky nebo organizace, u nichž tvoří více než polovinu zaměstnanců osoby se zdravotním postižením (ZTP).
Za neplacení i za neregistrování hrozí až desetitisícové pokuty. Taková sankce hrozí všem, kdo do 15 dnů Českému rozhlasu nebo České televizi neoznámí, že se stali poplatníky, nepravdivě uvedli nižší počet provozoven, zaměstnanců nebo dopravních prostředků, nebo byli neoprávněně osvobozeni od placení poplatků.
Tisícikorunová přirážka pak hrozí těm, kdo poplatek přestanou platit, protože od něj byli osvobozeni nebo jejich povinnost zanikla, tuto skutečnost ale rozhlasu či televizi neoznámí.
Český rozhlas chce nicméně v případě malých firem postupovat benevolentně. „Český rozhlas neplánuje jakkoli sankcionovat ty právnické osoby a fyzické osoby podnikající, které mají povinnost se registrovat jako poplatník, mají zároveň méně než 25 zaměstnanců, ale rozhlasu počet zaměstnanců nenahlásí,“ uvedl generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral.
Vlivem náporu OSVČ a firem před 1. červencem hlásil web Českého rozhlasu, že nestíhá velké množství uživatelů. „Online účet poplatníka je aktuálně velmi vytížený a může docházet k jeho zpomalování. Omlouváme se,“ stálo na webu v pondělí dopoledne.