Hlavní obsah

Prodej TikToku v USA se blíží. Jeho problémy ale nikam nezmizely

Foto: Shutterstock.com

Ve Spojených státech používá TikTok přes 135 milionů lidí.

Populární čínskou aplikaci má v USA koupit skupina investorů včetně technologické firmy Oracle. Algoritmus doporučující uživatelům videa má ale zůstat zachován, takže TikTok by i nadále mohl ovlivňovat politické dění.

Článek

Ve středu měla vypršet třikrát prodloužená lhůta pro prodej aplikace TikTok ve Spojených státech. Prodej populární sociální sítě pro sdílení krátkých videí nařídil loni v dubnu americký zákon o ochraně občanů USA před aplikacemi ovládanými nepřátelskými státy.

Čínská firma ByteDance, která TikTok vlastní, měla svá americká aktiva prodat do letošního 19. ledna, prezident Trump ale lhůtu několikrát prodloužil. Počtvrté termín prodloužil v úterý, protože se údajně podařilo dosáhnout dohody o prodeji.

„S Čínou jsem se na TikToku dohodl. V pátek budu mluvit s prezidentem Si, abychom vše potvrdili,“ řekl Trump novinářům před Bílým domem. „Máme skupinu velkých firem, které to chtějí koupit,“ dodal americký prezident.

K dosažení dohody stanovil Trump novou lhůtu do 16. prosince. V případě, že by k prodeji nedošlo, by byl zřejmě TikTok v USA znovu zakázán. K tomu už letos došlo, když v lednu aplikace ve Spojených státech jeden den nefungovala.

Zmíněná skupina investorů zahrnuje podle zdrojů americké stanice CNN technologickou společnost Oracle, která v současnosti TikToku poskytuje cloudové služby pro provoz aplikace či ukládání dat.

Vedle Oracle se mají do koupě TikToku v USA zapojit také investiční společnosti Andreesen Horowitz a Silver Lake Management. Hodnotu čínských aktiv ve spojených státech odhadla agentura Bloomberg na 35 až 40 miliard dolarů, v přepočtu 718 až 820 miliard korun.

Celková hodnota společnosti ByteDance podle Bloombergu přesáhla 400 miliard dolarů (přes 8,2 bilionu korun), což z ní činí nejhodnotnější čínskou soukromou firmu.

Co bude s algoritmem?

Dohoda, o níž v uplynulých dnech jednali v Madridu zástupci americké a čínské administrativy, počítá podle Bloombergu s tím, že by čínský vlastník TikToku snížil svůj podíl v aplikaci na méně než 20 procent, aby tak vyhověl požadavkům zmíněného zákona.

Američtí uživatelé by poté přešli na novou platformu. Ta by nicméně fungovala na stejném principu doporučovacích algoritmů, jež platformě získaly miliardy uživatelů. ByteDance by pak na tuto technologii poskytl licenci. To ale podle experta na sociální sítě Daniela Dočekala znamená, že se v podstatě nic nezmění.

„Stále tam bude algoritmus TikToku, takže to i nadále bude sociální síť schopná ovlivňovat dění ve Spojených státech,“ říká Dočekal. „Ten algoritmus by musel někdo neustále kontrolovat. I kdyby to tak ale bylo, tak není jisté, že ten kontrolovaný algoritmus bude ten, který tam ve skutečnosti poběží,“ dodává.

Ovlivňuje TikTok volby v Evropě?

Případná dohoda mezi USA a Čínou se týká fungování TikToku pouze ve Spojených státech. V Evropské unii spadá TikTok coby velká online platforma s více než 45 miliony uživatelů měsíčně pod zákon o digitálních službách (DSA).

TikTok tak v Evropě musel zpřísnit moderování obsahu, zvýšit transparentnost algoritmů a poskytnout uživatelům lepší nástroje pro hlášení nevhodného obsahu. I přesto se ale aplikace nevyhnula podezření z manipulací.

Loni v prosinci začala Evropská komise čínskou aplikaci vyšetřovat kvůli údajnému zasahování do prezidentských voleb v Rumunsku. „TikToku bylo nařízeno, aby zmrazil a uchoval veškerá data vztahující se k volbám pro podezření z manipulace voleb jednoho z kandidátů,“ vysvětluje Veronika Březinová z agentury AMI Digital.

V květnu také Evropská komise obvinila TikTok z netransparentnosti, protože neposkytuje dostatečné informace o obsahu reklam, uživatelích, na které reklamy cílí, ani o tom, kdo reklamy zadává.

„TikTok stejně jako Facebook, X a všechny velké sociální sítě ovlivňují volby, a ovlivňují je i teď u nás,“ tvrdí Daniel Dočekal. „Všechny státy už léta prostřednictvím sociálních sítí ovlivňují předměty svého zájmu,“ říká.

Celosvětově TikTok používá přes 1,9 miliardy lidí, což jej v počtu uživatelů řadí na páté místo nejpopulárnějších sociálních sítí po Facebooku, YouTube, Instagramu a WhatsAppu. V České republice má s TikTokem zkušenost podle údajů agentury AMI Digital 37 procent populace.

„Meziročně jsme u TikToku zaznamenali celkem znatelný nárůst v oblíbenosti a je dost možné, že příští rok v českém prostředí přeskočí Pinterest. Nejvíce využívaný je generací Z,“ přibližuje Březinová.

Na nadcházející volby do Poslanecké sněmovny plánuje TikTok nasadit 53 českých moderátorů, kteří by měli spolupracovat s ověřovateli faktů a dohlížet na dezinformace, obsah vytvořený pomocí AI nebo politické influencery, kteří nebudou transparentně uvádět, pro koho pracují.

Doporučované