Článek
Podle Obchodní komise USA (FTC) a dalších sedmi amerických států společnost Ticketmaster - gigant v oblasti prodeje vstupenek a její mateřská společnost Live Nation, předem domluvily cenu nákupu lístků na koncerty s přeprodejci. Ti je následně prodávali s významnou přirážkou a společnost tak profitovala z velkých poplatků za další prodej, informuje BBC. Tato praktika dalšího prodeje porušovala zákon na ochranu spotřebitele, uvedla komise (FTC).
Společnosti Ticketmaster a Live Nation nereagovaly na žádost BBC o komentář k obviněním FTC.
Koncertující umělci si mohou určit limit pro počet vstupenek na osobu. FTC však tvrdí, že společnosti nedbaly na omezení, když přeprodejci - profesionální prodejci jako jednotlivci nebo firmy, tyto podmínky porušili.
Podle komise obě společnosti tímto umožnily, aby se na platformě Ticketmaster mezi lety 2019 a 2024 za přeprodané vstupenky vydělalo 3,7 miliardy dolarů (přibližně 87 miliard korun) právě na poplatcích za opětovný prodej. Ticketmaster na svém webu nabízí oblíbenou funkci prodeje vstupenek z druhé ruky a účtuje si od prodejců poplatek.
Ticketmaster, který podle regulátorů profitoval z údajně nelegálních praktik a takzvané tiché dohody s přeprodejci, využíval také podle FTC klamavou reklamu. Ta uváděla nižší ceny vstupenek, než kolik spotřebitelé ve skutečnosti zaplatili.
„Americká živá zábava je nejlepší na světě a měla by být dostupná pro všechny,“ uvedl ve svém prohlášení předseda FTC Andrew Ferguson. „Vzít rodinu na baseballový zápas nebo navštívit koncert oblíbeného hudebníka by nemělo stát majlant.“
Ticketmaster dominuje v USA s přibližně 80 procenty prodeje vstupenek významných koncertů. Od roku 2022, kdy společnost nezvládla prodej vstupenek na velmi očekávané turné Taylor Swift Eras Tour, čelí intenzivní kontrole obchodních praktik.
Americké ministerstvo spravedlnosti loni samostatně zažalovalo společnost Live Nation a obvinilo ji z používání nelegálních taktik k udržení monopolu v odvětví živé hudby. V žalobě se uvádí, že praktiky společnosti potlačovaly konkurenci a vedly k vyšším cenám vstupenek a horším službám pro zákazníky.
Společně se svou dceřinou společností Ticketmaster pořádá Live Nation koncerty, prodává vstupenky a vlastní koncertní sály. Zastupuje tak několik rolí zároveň, které ji podle ministerstva spravedlnosti proměnily v dominantního hráče v oblasti živé zábavy.
Společnost Live Nation Entertainment vznikla v roce 2010 sloučením amerického promotéra akcí Live Nation a společnosti zabývající se prodejem a distribucí vstupenek Ticketmaster.