Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Jaroslav Svoboda začínal v devadesátých letech jako číšník v pražské vinárně Demínka. Po roce 2000 začal podnikat a dnes vlastní největší hotelovou síť v Česku.
I když se tuzemský hotelový trh potýká s problémy a zahraniční řetězce trh opouští, Czech Inn má za sebou historicky nejlepší rok. Tržby přesáhly 2,92 miliardy korun a EBITDA (zisk před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace) 793 milionů. Jen pro srovnání - ještě před čtyřmi lety byla EBITDA na desetině a tržby dosahovaly „jen“ 608 milionů korun.
Extrémní růst se promítl do čísel
„V roce 2024 jsme dosáhli historicky nejlepších výsledků. Všechny hotely jsou vysoce ziskové, výrazně lepší než v roce 2023 nebo i před covidem. Ale je nutno brát v potaz naše nové akvizice. Nárůst oproti roku 2023 je proto tak trochu porovnávání jablek a hrušek,“ říká pro SZ Byznys Jaroslav Svoboda.
Czech Inn Hotels totiž v loňském roce výrazně posílily. Společnost převzala obří pražské Grand Hotel Prague Towers, dříve známé jako Corinthia Prague s více než pěti sty pokoji, získala majoritu ve Wellness Hotelu Step u pražské O2 areny, koupila Brněnský Barceló Palace a plánuje další růst. Poprvé také do svých výsledků započítala celoroční výkon hotelu International získaného v polovině roku 2023.
Celkově ale český hotelový trh příliš radostné období nezažívá a podle dat společnosti STR, která sleduje data v hotelovém průmyslu, zůstává ve srovnání s okolními zeměmi pozadu. Zatímco konkurence například v Maďarsku, Bulharsku či Polsku roste dvojciferným tempem, tuzemský trh jako celek stagnuje.
Výprodej na českém trhu
I to je jeden z důvodů, proč se v tuzemsku v posledních měsících rozjel velký výprodej a svého majitele změnilo hned několik hotelů. Mezi největší transakce patří prodej hotelů Four Seasons Hotel Praha se 161 pokoji a Hilton Prague, což je se 791 pokoji jeden z největších hotelů v metropoli. Oba získala PPF Real Estate ze skupiny PPF Renáty Kellnerové. Majitele změnily například i hotely Perla, Ramada či Arkáda.
O dalších hotelech se přitom v souvislosti s možným prodejem v zákulisí často mluví a v médiích se skloňují jména Prague Marriott Hotel či hotel Andaz.
„V České republice je v zásadě na prodej skoro každý hotel, ale důležitá je cena a profitabilita hotelu. Jeho ziskovost a další potenciál,“ dodává Svoboda.
Chladné prázdniny a málo Němců
Také celková letošní data z hotelového trhu příliš pozitivní nejsou. Vliv na to má také situace v okolních zemích, a tedy kolik peněz turisté za své cesty do Česka utrácejí.
„Německý trh se v červnu propadl, a Němců proto jezdí i do Česka méně. Stagnující trh v Česku a chladné prázdniny to rozhodně není o spaní na růžích,“ dodává Svoboda s tím, že i to je důvod, proč se Czech Inn Hotels snaží rozšiřovat do visegrádského prostoru.
Czech Inn Hotels jsou největší hotelovou sítí v zemi. Mezi další velké hráče patří skupina Orea Hotels. Ta v loňském roce získala finanční injekci 3,5 miliardy korun na další rozvoj. Dalším velkým hráčem je pak skupina CPI.