Hlavní obsah

„Elixíry“ od babičky nesnášel. Teď je vyrábí a lidé na ně čekají frontu

Foto: Magu

„Nechci být lokálním hráčem, ale Netflixem ve food sektoru,“ říká Marek Siwy, zakladatel Magu.

Reklama

15. 1. 17:40

Kombucha neboli zkvašený živý čaj. Může se něco takového stát „Netflixem“ v potravinářství? Marek Siwy tomu věří. Jeho firma za rok vyrostla z nuly na 40 milionů korun.

Článek

„Dělávala mi to moje babička, nechutnalo mi to, ale nutila mě to pít,“ vzpomíná podnikatel Marek Siwy na dobu, kdy se poprvé setkal s nápojem kombucha. Zkvašený černý nebo zelený čaj je živou kolonií „přátelských“ bakterií.

Když se ve Spojených státech před lety začal nápoj vyrábět ve velkém, křivky prodejů byly strmější než nástup Red Bullu na trh v 80. letech dvacátého století. Bývalý obchodník ve finančním sektoru v USA pracoval a začal věřit, že je možné úspěch zopakovat i v Evropě.

Nemáme lidi ani linky. Je to organizační peklo. Po roce je nás třicet, s brigádníky dohromady čtyřicet a z fleku bychom mohli zaměstnat klidně dalších patnáct lidí.
Marek Siwy, zakladatel Magu

„Začal jsem o tom číst, bádat, spojovat se s vědeckými ústavy, dělat průzkum trhu,“ popsal. Vlastní cesta ale byla trnitá. Odešel z banky a přežíval z ušetřených peněz tři roky, aby dotáhl vývoj produktu, u kterého neměl žádnou jistotu, že se nestane úplným propadákem.

První vyrobené lahve rozvezli kurýři zákazníkům koncem roku 2020. Po pár týdnech už měla výroba co dělat, za pár měsíců už nestíhala. Hlavní starostí teď není najít zákazníky, protože sedmdesát procent z nich se vrací, ale lidi, kteří objednávky vyrobí nebo dovezou.

„Nemáme lidi ani linky. Je to organizační peklo. Po roce je nás třicet, s brigádníky dohromady čtyřicet a z fleku bychom mohli zaměstnat klidně dalších patnáct lidí,“ líčí nečekaný zájem. „Lidem jsme dali více peněz, než bychom chtěli, ale stejně odcházejí. Je to dřina a jedna z nejtěžších věcí na celém byznysu.“

Kapacitní problémy brzy částečně zmírní nová linka, která více než zdvojnásobí možnosti z 55 tisíc vyrobených lahví na 120 tisíc lahví měsíčně do konce roku 2022.

Veškeré objednávky přicházejí z e-shopu. Kvůli velkému zájmu dokonce firma zastavila dodávky pro vybrané bary a kavárny. Kdo má zájem, musí se smířit s tím, že si počká přibližně tři týdny. Přes tisíc lidí momentálně čeká na pořadníku podobně, jako se čekalo v dobách Československa na výrobu Škody Favorit.

Boom nepochybně urychlila pandemie koronaviru. Kombucha má totiž pověst léčivého elixíru, který čistí střeva, podporuje imunitu a působí jako stimulant. Ale majiteli hraje do karet také skutečnost, že prastarý nápoj z Asie (v lidovém léčitelství se používá údajně dva tisíce let) se sice v Evropě vyrábí, ale zejména průmyslovou metodou, kdy prochází pasterací a filtrací.

Praxe ukázala, že vysoká cena za nápoj, vyrobený tradiční metodou, spoustu lidí od nákupu neodradí.

Cíl v druhém roce? Přes sto milionů

Byznys se rozjel v rekordním čase. V prvním roce prodala společnost Magu lahvičky s kombuchou v různých příchutích za zhruba 40 milionů korun. Letos čeká až trojnásobný růst. Dveře v sídle firmy si podávali ti největší hráči v potravinářském sektoru, aby si vyslechli, že „o peníze nejde“.

Na českém trhu není Magu sama. Na trhu už asi dvacet let působí společnost Stevikom, která dodává kombuchu do sítě obchodů biopotravin Country Life. Nápoj vyrábí také potravinářský koncern Orkla (vlastník Hamé a Vitany) pod názvem Captain Kombucha. Prodává se na e-shopech nebo v drogerii dm.

Nechci být lokálním hráčem, ale Netflixem ve food sektoru.
Marek Siwy, zakladatel Magu

Firma Marka Siwy investory zatím odmítá – minoritní podíl drží jen Markův otec – ovšem netají se ambicemi expandovat na zahraniční evropské trhy. Namířeno má do Německa a Rakouska. To by se mohlo podařit už letos.

„Nechci být lokálním hráčem, ale ‚Netflixem‘ ve food sektoru,“ věří si a naráží na technologickou stránku, spojenou s vývojem, distribucí i náročnou logistikou, která vyžaduje chlazení, nebo se systémem vratných skleněných lahví. V tomto měsíci očekává 30 tisíc vrácených lahví.

Po vědecké stránce se firma zabývá výzkumem mikrobiologie kombucha kultur, aby do nápoje byly uvolňovány nejen senzorické (chuťové a vonné), ale i účinné látky. Do laboratorních procesů investuje „výrazné procento“ tržeb.

Základem technologického přístupu je však podle zakladatele především oblast distribuce. „Prodej je díky našemu distribučnímu modelu z velké části postavený na statistice, zároveň jej můžeme velmi efektivně dopředu predikovat,“ dodal.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované