Hlavní obsah

ERÚ: Někteří dodavatelé vyhrožují odpojením energií v rozporu se zákonem

Foto: Pixabay.com

Ilustrační fotografie.

Reklama

25. 1. 15:20

Někteří dodavatelé energií začali neoprávněně vyhrožovat svým odběratelům, kteří neměli uhrazenou jen jednu měsíční zálohu, že je odpojí. Takový postup je podle ERÚ nezákonný.

Článek

Někteří dodavatelé energií vyhrožují svým zákazníkům, že je odpojí od elektřiny či plynu už v případě, kdy neuhradí jednu zálohu. Na Energetický regulační úřad (ERÚ) se loni obrátily desítky takových spotřebitelů.

Podle informací SZ Byznys jde o společnosti Armex Energy a Elgas Energy. „U zákazníků, kteří nehradí zálohy, postupujeme v souladu s platnou legislativou,“ sdělil k situaci dodavatel Armex Energy.

Podle ERÚ může být jednání dodavatelů v rozporu se zákonem a dodavatelům hrozí několikamilionová pokuta. Úřad o tom dnes informoval v tiskové zprávě. ERÚ neuvedl, kterých dodavatelů se zjištění týká, protože s nimi dosud vede sankční řízení.

ERÚ upozornil na to, že podle energetického zákona odpojení zákazníka musí předcházet opakované porušení platební povinnosti. „Odpojení odběrného místa by tak mělo hrozit až ve chvíli, kdy spotřebitel neuhradí přinejmenším dvě různé platby za energie, například dvě zálohy nebo jednu zálohu v kombinaci s nedoplatkem z vyúčtování či podobně,“ uvedl úřad.

Dodavatel také musí zákazníka na každé pochybení nejprve upozornit a poskytnout mu přiměřenou lhůtu k úhradě dlužné částky. Podle ERÚ není možné, aby dodavatel druhou dlužnou platbu vytvářel účelově, například tím, že k neuhrazené záloze přidá poplatek za upomínku.

Na ERÚ se loni obrátily desítky spotřebitelů, kterým dodavatel hrozil odpojením už po neuhrazení jedné zálohy. „Často se jednalo o případy, kdy šlo o sporné navýšení záloh. Předcházelo mu například zvýšení ceny, kterým dodavatel mohl porušit fixaci sjednanou ve smlouvě,“ řekl dnes člen Rady ERÚ Ladislav Havel.

Jednotky případů, kdy dodavatel skutečně přistoupil ke spornému odpojení zákazníka, nyní energetický úřad prověřuje. Podle členky Rady ERÚ Markéty Zemanové může být takový postup kvalifikovaný i jako nekalá obchodní praktika. Dodavatelům také hrozí několikamilionová sankce.

„Jakmile sankční řízení pravomocně ukončíme, dodavatele, kteří se takového jednání dopouštějí, budeme jmenovat, aby jejich potenciální zákazníci měli o těchto praktikách přehled,“ dodala Zemanová.

ERÚ radí spotřebitelům, kterým hrozí přerušení dodávek energií, aby reagovali rychle. Pokud je požadavek dodavatele neoprávněný, měl by se zákazník bránit proti nezákonnosti takového postupu. Spotřebitel se rovněž může obrátit na ERÚ, kde mu poradí a pomohou.

Pokud domácnost aktuálně nemá finanční prostředky na úhradu účtů za energie, existují různé cesty, jak situaci řešit. Podle mluvčího ERÚ Michala Keborta si například mohou domluvit splátkový kalendář, nebo využít sociální systém.

„Hrdost je v tomto případě trošku zbytečná. Například důchodci teď nechtějí požádat o pomoc, když od státu nikdy nic nečerpali,“ říká Kebort. S vysokými cenami elektřiny a plynu může rodinám pomoct například příspěvek na bydlení, o který mohou žádat na úřadech práce.

Aktualizace: Doplnili jsme vyjádření společnosti Armex Energy.

Pomoc proti zdražování – Jak zvládnout krizi

Domácnosti a firmy čelí problémům s vysokou inflací a růstem cen energií. Projekt Seznam Zpráv „Jak zvládnout krizi“ vám nabízí praktické informace, jak ušetřit a jak řešit či snížit dopady zdražování.

Mohlo by vás také zajímat:

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované