Hlavní obsah

Slabé výsledky Tesly posílají akcie automobilky prudce dolů

Foto: Profimedia.cz

Elon Musk.

aktualizováno •

Tesla má za sebou nejtěžší čtvrtletí za poslední roky – tržby i zisk výrazně poklesly. Musk slibuje nové impulzy v podobě levnějšího modelu a startu robotaxi v Austinu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Akcie automobilky Tesla po čtvrtečním otevření trhu prudce klesají, a to až o devět procent na 304 dolarů za kus. Důvodem je středeční výsledková zpráva, v níž Tesla oznámila výrazný meziroční pokles tržeb, slabší ziskovost a nižší dodávky vozidel, než se očekávalo.

Nejbohatší muž planety Elon Musk nedávno svým 220 milionům sledujících na sociální síti X oznámil, že se vrátil ke „starým zvykům“. Pracuje sedm dní v týdnu a spí v kanceláři. Chce tak uklidnit investory Tesly, která prochází složitým obdobím.

Automobilka v uplynulém kvartálu vydělala méně, než se čekalo. Ve druhém čtvrtletí 2025 utržila 22,5 miliardy dolarů, což je o 12 procent méně než loni a zároveň nejprudší pokles čtvrtletních tržeb za více než deset let. Čistý zisk klesl o 16 procent na 1,17 miliardy dolarů. Hrubá marže klesla na 17,2  procenta (ve stejném období loni byla 18 procent).

Firma dodala 384 tisíc aut, což je meziročně o 13,5 procenta méně – jde tak o nejhorší pokles dodávek v historii a druhý výrazný propad v řadě, navazující na slabší první čtvrtletí. Nepomohla ani nová verze nejprodávanějšího Modelu Y, kterou firma začala doručovat zákazníkům v březnu.

Výrazně klesl také volný peněžní tok, který se meziročně propadl o 89 procent na pouhých 146 milionů dolarů. Důvodem jsou hlavně vysoké investice do rozvoje umělé inteligence, robotaxi a příprav výroby nové levnější platformy. Přesto si Tesla drží silnou pozici v hotovosti s více než 36 miliardami dolarů na účtech.

V Evropě Tesla čelí tvrdé konkurenci čínských značek a její prodeje v řadě zemí oslabují – v Česku například za první dvě čtvrtletí registrovala 1098 vozů, zatímco loni to bylo 1713. Jedna země ale drží byznys společnosti na starém kontinentu nad vodou. V Norsku, evropském lídrovi elektromobility, se Tesle daří.

Podle norské silniční federace vzrostly v červnu prodeje nových vozů Tesla meziročně o 54 procent. Ještě lepší čísla přinesl květen, kdy meziroční růst dosáhl dokonce 213 procent. Tahounem červnového výsledku byly zejména registrace vylepšeného SUV Model Y, které oproti loňsku poskočily více než dvojnásobně.

Politické turbulence

Automobilka se ovšem potýká nejen s poklesem poptávky, ale i s negativní publicitou kolem samotného Muska. Ten nejprve podpořil prezidentskou kampaň Donalda Trumpa a vstoupil do jeho administrativy jako poradce pro snižování vládních výdajů.

Později sice oznámil, že z této role odchází, aby měl více času na Teslu – jen aby vzápětí s nečekanou vervou oznámil vznik vlastní politické strany „America Party“. Po tomto oznámení akcie Tesly klesly zhruba o sedm procent. Investoři si kladou otázku, kolik „více času na Teslu“ Muskovi vlastně zbude.

Kromě vnitřních problémů musí Tesla čelit také stále silnější konkurenci z Číny. „Čínští výrobci elektromobilů zaznamenali v posledních letech explozivní růst a postupně si získávají dominantní postavení na světovém trhu,“ upozorňuje Jakub Rochlitz, analytik investiční platformy eToro pro Česko.

Zatímco Tesla byla dlouho nedostižným lídrem, dnes soupeří s výrobci, kteří nabízejí levnější a technologicky pokročilejší modely a navíc těží z masivní státní podpory.

BYD poprvé před Teslou

Rochlitz připomíná, že čínská společnost BYD loni poprvé překonala Teslu v celkových tržbách – dosáhla 107 miliard dolarů, zatímco Tesla 97,7 miliardy. „Čínská společnost navíc prodala téměř o 2,5 milionu vozidel více v porovnání s Teslou,“ dodává analytik.

Další značky jako MG, Chery nebo Dongfeng expandují nejen doma, ale i v Evropě. Zajímavým příkladem je Xiaomi, známé z oboru chytrých telefonů, které do elektromobility vstoupilo raketovým tempem.

Podle Rochlitze jsou čínští výrobci schopni držet agresivní cenovou politiku i díky obrovským státním dotacím a dominanci ve výrobě baterií. „Čína investovala do tohoto odvětví mezi lety 2009 až 2023 přes 230 miliard dolarů. To jsou podmínky, které jsou pro západní konkurenci prakticky nedosažitelné,“ upozorňuje.

Tesla mezitím pokračuje v testování autonomních taxi v texaském Austinu a zároveň oznámila, že příští rok plánuje zahájit sériovou výrobu levnějšího modelu, který má oslovit širší okruh zákazníků. Musk rovněž počítá s humanoidním robotem Optimus, jehož vývoj je úzce propojený s umělou inteligencí.

Pozitivní zprávou je i rostoucí segment služeb, servisu a nabíjení, který meziročně vzrostl o 17 procent a částečně vyvažuje pokles prodejů aut.

Automobilka zároveň rozšiřuje svou přítomnost na světových trzích – v Bombaji otevřela svůj první showroom. Do nového prostoru už navezla vozy a zboží v hodnotě zhruba milionu dolarů, a oficiálně tak vstoupí na třetí největší automobilový trh světa, i když Musk si dlouhodobě stěžuje na vysoká dovozní cla v Indii.

Související témata:

Doporučované