Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Před deseti lety rozhýbala společnost Bohemia Energy zkostnatělý energetický trh. Přetahovala zákazníky jiných dodavatelů a lákala je především na nižší cenu. V říjnu 2021 však doplatila na růst cen energií a ukončila dodávky. Nyní se na trhu rýsují neobvyklí konkurenti.
„Konkurence se obnovila v plné síle a je zajímavé, že ti největší obchodníci, tedy dodavatelé poslední instance, se snaží nabízet zákazníkům velice konkurenceschopné nabídky. Ještě v předkrizových letech spíše velké podniky spoléhaly na zavedenou značku a nebývalo zvykem, že by někdo z velké pětky měl nejlevnější produkt,“ říká Jiří Gavor, ředitel Asociace nezávislých dodavatelů energií.
Před několika lety držela nejnižší cenu na trhu Bohemia Energy, jakožto alternativní dodavatel. Naopak tzv. velká pětka – ČEZ, PRE, E.ON, innogy a Pražská plynárenská – držely cenu výš.
„Nyní mají velcí hráči velice nízké a konkurenceschopné ceny. Na škále, kdy se srovnávají nejlevnější produkty na trhu, se běžně umisťují i velcí dodavatelé. To je změna a přiostření konkurence,“ říká Gavor.
V současnosti vychází nejlevněji Pražská plynárenská. Z dodavatelů poslední instance pak tlačí ceny dolů také ČEZ a E.ON. Naopak jiní velcí dodavatelé, například innogy, mají některé ceníky v porovnání s ostatními dodavateli stále vysoko.
Aktuální vývoj na trhu dává dodavatelům energií větší manévrovací prostor na poli s ceníky a novými produkty. Během energetické krize v roce 2022 bylo na výběr nejčastěji ze tří základních produktů – s ceníkem na dobu neurčitou a s fixací na jeden či dva roky. Dokonce i tříletým fixacím se někteří dodavatelé vyhýbali, neboť nechtěli zákazníky vystavit vysokým cenám na dlouhou dobu. To se nyní mění.
„Forwardové ceny v následujících kalendářních letech klesají, proto innogy nabízí produkt s poklesem ceny. Na rozdíl od mnoha dodavatelů promítáme tento pokles velkoobchodních cen i do cen pro koncové zákazníky,“ říká David Konvalina, ředitel maloobchodu innogy.
Velké firmy si nyní podle Gavora mohou dovolit více agresivní cenovou politiku. Rozdíly jsou vidět hlavně u nových produktů s fixací. Mezi cenami na dobu neurčitou bývá cenový rozptyl i několik set korun za MWh.
„Díky fixacím získávají klienti jistotu ceny a navíc mohou i ušetřit. My klientům aktuálně fixace doporučujeme. Zájem je i o tříletý fixovaný produkt s klesající cenou,“ říká mluvčí E.ON Roman Šperňák.
Obchodníci častěji nabízeli i tzv. spotové produkty, u nichž se cena vyvíjí podle dění na trhu. Před třemi lety byly považovány spíše za známku toho, že dodavatel energií nemá pro zákazníky nakoupeno. Nabídka dynamického ceníku pro obchodníka byla spíš cestou, jak ze situace vybruslit a nezkrachovat. Tuto praktiku využila Bohemia Energy a po ní i řada dalších dodavatelů.
Tehdy byly ceny ve spotovém tarifu vůbec nejvyšší na trhu, nyní paradoxně patří k nejlevnějším a nabízí jej čím dál víc dodavatelů. Vláda sice čistě spotový produkt pro zákazníky bez chytrého měření zakázala, ale dodavatelé začali nabízet fixace cen na jeden měsíc, které částečně dění na spotovém trhu zohledňují.
„Zákazníci mají ze spotových produktů výrazně menší obavy, než tomu bylo v minulosti. Je to dáno především tím, že jsou podstatně lépe edukováni a rozumí principům těchto produktů. Proto se nenechají zastrašit nesmyslnými či chybně interpretovanými informacemi o spotových produktech,“ popisuje Jakub Odložilík, ředitele TEDOM energie.
Do nabídky jej začali zařazovat i zavedení dodavatelé, nejen nováčci na trhu. „I ti velcí dodavatelé, kteří to zrovna nepropagovali a nebyli pionýři, tak to do nabídky zařadili. Spíš tím reagovali na konkurenci a nechtěli, aby jim tento produkt chyběl, protože zejména v loňském roce byl zájem zákazníků značný,“ popisuje Gavor.
Nyní měsíční fixace patří k levnějším, ale už mu konkurují nabídky s fixací cen elektřiny. „Své uživatele si produkt najde, měli by to být spíš poučenější zákazníci,“ doporučuje Gavor.
Některé společnosti také začaly nabízet produkt, který zohledňuje sezónní rozdíly v cenách elektřiny, kdy v létě bývá levnější, naopak v zimě, kdy se hodně topí, je cena vyšší. V zimních měsících tak zákazníci platí fixovanou částku a po zbytek roku jejich cenu určí trh.
„Abychom to mohli zajistit, nakupujeme elektřinu kombinovaně – využíváme jak krátkodobé trhy, kde reagujeme na aktuální příznivé ceny, tak i střednědobé futures kontrakty, které nám umožňují fixovat část objemu na zimu. Díky tomuto hybridnímu přístupu mohou naši zákazníci využít sezónního propadu cen, ale zároveň jsou chráněni proti výkyvům směrem nahoru,“ popisuje Jakub Tobiáš, obchodního a marketingového ředitele společnosti Fonergy.
Trh se mění. Češi už zase slyší na slevy
Po pádu Bohemia Energy hrála při výběru nového dodavatele především jeho stabilita a známá značka. To sice zákazníkům vydrželo doposud, ale jako podstatný požadavek uvádějí i atraktivní cenu.
„U volby dodavatele má stále největší důležitost nízká cena a také velikost a známost firmy. Na druhé straně až 70 procent domácností deklaruje ochotu přejít i k menšímu dodavateli, pokud by nabídl atraktivní podmínky. Většina z nich by ovšem trvala na tom, aby šlo o firmu s dostatečnou historií,“ říká Tobiáš.
Domácnosti nyní častěji volí jistotu ceny před produkty, které nezaručují stabilitu ceny. Zákazníci nyní podle ČEZ volí hlavně 1,5 až dvouleté fixace.
„Ceny energií meziročně výrazně klesly, a řada lidí proto volí fixace, které jim dávají jistotu udržení výhodné ceny na delší časové období. Na začátku loňského roku byly změny cen velmi dynamické, dodavatelé v pravidelných intervalech snižovali ceníky, a tak lidé více volili spíše kratší fixace s tím, že počkají, jak se situace bude vyvíjet. Letos byly v prvním čtvrtletí ceny spíše stabilní, což vedlo zákazníky směrem k delším fixacím,“ říká mluvčí ČEZ Alice Horáková.
Průzkum ČEZ ukázal, že odběratelé volí fixace hlavně kvůli nižší ceně, ale také proto, že očekávají růst cen. Podle Horákové se mu chtějí vyhnout, případně nechtějí za nějakou dobu energie opět řešit.
I když je řada domácností při výběru nového dodavatele obezřetnější, tak kvůli všeobecnému poklesu cen opět přestává své energie tak intenzivně řešit. „Je to patrné z počtu telefonátů na naši zákaznickou linku, které meziročně klesají o 20 procent. Zákazníci jednoznačně vyhledávají stabilitu – chtějí spolehlivého dodavatele a zároveň chtějí i stabilitu cen,“ popisuje Konvalina.
Přestože od chvíle, kdy Bohemia Energy přestala ze dne na den dodávat energie svým zákazníkům, uplynulo už tři a půl roku, regulace trhu je zatím jen na papíře. I proto během krize procházelo know-how Bohemia Energy i dalším dodavatelům.
Od letošního podzimu však začne platit novela energetického zákona, která by měla pomoct předcházet situacím, kdy dodavatel naslibuje lidem nízké ceny na roky dopředu, ale nenakoupí si dostatečný objem energií a se zbytkem spekuluje na burze. Nově budou muset dodavatelé vykazovat, jestli mají do dlouhodobých kontraktů energie zajištěné.