Hlavní obsah

Od našeho zákazníka na Ukrajině nemáme zprávy, říká český výrobce zámků

Foto: Tokoz

Ředitel a spolumajitel Tokoz Vladimír Chládek.

Reklama

Kovové výrobky ze žďárské továrny Tokoz se montují do aut od škodovky po mercedes, nábytku IKEA i do dveří v desítkách zemí. Právě zámky jsou oblastí, kde by válka na Ukrajině mohla firmu bolet.

Článek

„Na Ukrajinu dodáváme zámky a vložky do dveří. Obáváme se, co může konflikt s obchodem udělat, protože země je naším nejsilnějším exportním teritoriem pro ty nejdražší výrobky – zámkový systém PRO,“ říká spolumajitel továrny ve Žďáru nad Sázavou Vladimír Chládek.

Do Ruska strojařská firma, ve které pracuje také jeho manželka a syn, napřímo nedodává. Je však subdodavatelem dveřních pantů pro německého partnera, jenž exportuje do Ruska. I to by eventuálně česká firma mohla pocítit.

Lidí ve výrobě je málo a teď máme navíc trochu obavy, aby nám na Ukrajinu neodjeli i stávající zaměstnanci, kteří by se mohli chtít vrátit za rodinami.
Vladimír Chládek, ředitel Tokoz

Ukrajinský trh představuje pro Tokoz statisíce korun tržeb měsíčně, Rusko miliony korun, o které by potenciálně firma mohla přijít. „Zatím nemáme žádné zprávy od našich obchodních partnerů na místě. Budeme to prověřovat během příštích dní, teď se to úplně nehodí,“ sdělil ve čtvrtek ráno Chládek redakci SZ Byznys.

Ve ždárské firmě Tokoz, kterou bývalý zaměstnanec tehdejšího socialistického podniku zprivatizoval na konci 90. let dvacátého století, pracuje kolem 380 zaměstnanců, z toho šest z Ukrajiny. Na dalších dvacet společnost už od ledna marně čeká.

„Úřady měly tři měsíce na vyřízení naší žádosti, které už uplynuly. Lidi nám sem nechtějí pustit. Prý to brzdí spíš české úřady,“ popsal Chládek s tím, že pracovní povolení spíše získávají ženy než muži. „Lidí ve výrobě je málo a teď máme navíc trochu obavy, aby nám na Ukrajinu neodjeli i stávající zaměstnanci, kteří by se mohli chtít vrátit za rodinami,“ dodal.

Firma přesto nečeká zásadní dopad současného geopolitického konfliktu ve východní Evropě na svůj byznys. Kromě zámků totiž stojí na dalších nohách: na výrobě drobných automobilových dílů, stavebním kování na okna a dveře a také zakázkové výrobě.

Tokoz

Strojírenská firma ze Žďáru nad Sázavou.

Vznikla v roce 1920.

Vyrábí zámky, cylindrické vložky, díly pro automobilky i nábytkové kování.

Továrnu zprivatizoval po revoluci její ředitel Vladimír Chládek.

Zaměstnává 380 lidí.

Tržby: 2019: 652 milionů Kč 2020: 579 milionů Kč 2021: 664 milionů Kč

Automotive se ještě nevzpamatoval z čipového šoku, ale zakázky i dodávky stavebního kování firmu loni ekonomicky posunuly k nejlepším výsledkům za několik posledních let.

Celkem loni firma utržila 664 milionů korun po propadu na 579 milionů korun v roce 2020. Výsledek je o 12 milionů lepší než rok před pandemií. Podle Chládka i proto, že se vysoké ceny materiálů podařilo promítnout do koncových cen zboží.

Zakázky pro IKEA přiživil home office

„Navýšili jsme výrobu komponentů pro kancelářské stoly IKEA, protože lidé si v pandemii vybavovali domácí kancelářské koutky,“ uvedl Chládek. Zakázky pro dodavatele švédského nábytkáře už tvoří deset procent celkové produkce.

V segmentu zámků pomalu ustupují jednodušší mechanické výrobky, ale propad vyvažují sofistikovanější mechanické nebo elektromechanické systémy ovládané přes mobilní aplikace, případně s funkcí bluetooth.

Tokoz je na začátku jednání o dodávkách těchto moderních zámků na nové trhy, do zemí na Blízkém východě a v Africe. V této oblasti má však zároveň silného konkurenta v podobě švédského koncernu Assa Abloy, který vyrábí cylindrické vložky v Rychnově nad Kněžnou. Výrobce značky FAB se na elektroniku začal orientovat v mnohem větší míře.

Během covidu naopak utrpěla výroba pro automotive. Produkty jako plechové výlisky, držáky do interiérů nebo komponenty pro dveře a motory ze Žďáru nad Sázavou se montují do vozů mnoha značek, například Škoda Auto, Audi, BMW Mercedes nebo Land Rover.

Foto: Tokoz

Tokoz vyrábí zámky, ale také díly pro automotive a pro nábytkáře IKEA.

V letech před covidem zakázky pro automotive tvořily až jednu čtvrtinu celkové produkce, ale loni podíl klesl na 17 procent. „Sektor brzdil hlavně nedostatek čipů u velkých automobilek. Ale výpadky bývají i z jiných důvodů. Momentálně našemu zákazníkovi chybí jiné díly, a proto nám zrušil objednávku výlisků,“ uvedl ředitel, který letos oslaví šedesátiny. Ve stejné fabrice začal pracovat v roce 1986 jako technolog.

„Pokud mi to zdraví dovolí, věnoval bych se firmě ještě pět let. Se synem, který pracuje jako výrobní ředitel, jsem se domluvil, že by řízení převzal,“ uvedl s tím, že postupně sníží akciový podíl až k minoritě. Na tom už začal pracovat, momentálně drží ve firmě tři čtvrtiny.

Reklama

Související témata:

Doporučované