Hlavní obsah

Pošta prodělává stamiliony, ale balíky rozváží skoro zadarmo

Foto: Shutterstock.com

Spediční firmy kritizují agresivní marketing České pošty. Ilustrační foto.

Reklama

Česká pošta rozváží zásilky v rámci své služby Balíkovna za 10 korun – podle konkurence výrazně pod cenou. Pošta má přitom stamilionové ztráty a musí tvrdě šetřit.

Článek

„Stačí si u nás vytvořit účet a zákazník má balík do 15 kilogramů jen za 10 korun i s dobírkou,“ láká Balíkovna v reklamní kampani, která trvá do konce října. Přestože hlavní heslo této akce zní „Cena k smíchu!“, konkurenci to moc nepobavilo.

„Je to úplně ztrátová služba, poskytovaná plošně a za dumpingovou cenu. Za 10 korun se to dělat nedá,“ ohradil se šéf společnosti DPD Miloš Malaník. „Tato služba standardně u všech balíkářů stojí zhruba 55 až 65 korun. Velcí zákazníci mohou mít slevu, ale pořád se náklady pohybují v několika desítkách korun,“ dodal.

Balíkovna je marketingovým názvem pro doručovací službu do výdejních míst. Akce není sice určena pro e-shopy, přesto se týká poměrně velkého trhu. „Balíky například posílá čím dál víc bazarů. U nás jsou to miliony balíků měsíčně. Nejúspěšnější evropský bazar Vinted posílá měsíčně v Česku stovky tisíc zásilek,“ říká Malaník.

O rentabilitě služby při těchto cenách zapochybovala také konkurenční logistická společnost Wedo. „Přepravu balíků za 10 Kč si v současné době žádná soukromá společnost nemůže dovolit. V době vysokých cen energií a obecně provozních nákladů o desítky procent vyšších než loni je absolutně nereálné, aby taková cena pokrývala byť jen přímé provozní náklady,“ reagoval generální ředitel Dan Mareš.

Podle mluvčího Zásilkovny Kamila Chalupy nabízená cena poště nepokryje ani náklad na samotný výdej zásilek. Další náklady potom představují pro podnik čistou ztrátu. Patří mezi ně například náklady na svoz zásilek, jejich roztřídění, přepravu na výdejní místa, náklady na zákaznický servis, náhradu škody za rozbité a ztracené zásilky, náklady na hotovostní operace s dobírkovými částkami, marketing a reklamu apod.

Akční cenu pošta nabízí pro registrované zákazníky. Pro ostatní nicméně balíkové služby zdraží z 65 korun před kampaní na 75 korun.

To musí zvednout i daňového poplatníka, který už několik let sanuje ztráty České pošty. Je to podnik dotovaný z rozpočtu České republiky.
Miloš Malaník, šéf DPD

Za 10 korun? Nereálné

Malaník z DPD agresivní cenovou kampaň kritizuje také kvůli špatné ekonomické situaci, v níž se Česká pošta nachází. V loňském roce podnik vykázal ztrátu 681 milionů korun a rok předtím prodělal přes 1,3 miliardy korun. Letošní výsledek výrazně ovlivní vysoká cena pohonných hmot a energií.

I proto si podle Malaníka podnik vůbec podobné slevové kampaně nemůže dovolit, byť jen symbolicky. „To musí zvednout i daňového poplatníka, který už několik let sanuje ztráty České pošty. Je to podnik dotovaný z rozpočtu České republiky,“ rozčiluje se šéf DPD.

Balíky do vlastních i partnerských výdejních boxů v tuzemsku rozváží několik společností. Největší z nich je Zásilkovna, která má v tuzemsku 8600 výdejních míst. Firma DPD má vlastních 1100 doručovacích boxů, vedle toho využívá 1400 výdejen partnerů. Další provozují firmy Wedo, PPL, GLS nebo OX Point.

Boxů v ulicích, obchodních centrech, na poštách nebo v podobě „přepážek“ na smluvních prodejnách rychle přibývá. Byznysu silně pomohla pandemie, která podpořila nákupy na internetu. Doručování na výdejní místo je v Česku druhý až třetí nejoblíbenější způsob doručení. Stále však vede doručení na adresu.

Časově omezenou promoakci jsme spustili, abychom rozšířili okruh našich zákazníků. Určitě to není podnákladové.
Matyáš Vitík, mluvčí České pošty

Do služby, která je dnes už klasickou součástí balíkového trhu, investuje i Česká pošta. Aktuálně má přes 5500 Balíkoven, z toho 3200 na všech poštovních pobočkách. „Spolupracujeme s největšími e-shopy, ale když je zájem menších, uzavíráme smlouvy i s nimi. Popularita služby roste,“ říká mluvčí podniku Matyáš Vitík.

Narážky konkurence na to, že podráží ceny a rozváží balíky se ztrátou, Česká pošta odmítá. „Časově omezenou promoakci jsme spustili, abychom rozšířili okruh našich zákazníků. Určitě to není podnákladové. Cena je stanovena tak, aby neodporovala pravidlům hospodářské soutěže,“ reagoval Vitík.

Hospodářská situace České pošty však ideální rozhodně není. V loňském roce podnik propustil přes 1200 zaměstnanců a letos zatím dalších 669 lidí. Generální ředitel České pošty Roman Knap však v rozhovoru pro SZ Byznys řekl, že to nebude stačit.

„Dostáváme se do fáze, kdy další opatření, která mají výrazně změnit ekonomiku provozu podniku, už nejsou pouze kosmetická, ale je potřeba opravdu drastický zásah do struktury celé firmy. Právě například do provozu pobočkové sítě,“ uvedl.

Rozhovor se šéfem České pošty v pořadu Agenda

Na druhou stranu Česká pošta nebyla prvním, kdo podstřelil ceny dopravy. Společnost PPL letos nabídla doručení do výdejních míst za jednu korunu s „Balíkem pro tebe“. A další podobnou akci do konce roku chystá.

„Začíná sezona a s tím i předpoklad zvýšení objemů posílání zásilek a zvýšená marketingová komunikace balíkových přepravců,“ vysvětluje obchodní ředitel Milan Loidl. Ukazuje to, jak silná je konkurence v oboru. PPL v tuzemsku zvýší počet výdejních míst na čtyři tisíce.

Reklama

Doporučované