Článek
Česká investiční skupina PPF se stahuje z boje o největší německou privátní televizi ProSieben. Svůj minoritní podíl přenechá italským soupeřům, které se letos marně pokoušela přetlačit a získat na svou stranu zbylé malé akcionáře.
Ústup je významnou otočkou. PPF byla dva roky jedním z největších podílníků ProSieben a letos nabídla ostatním odkup za zvýhodněnou cenu, aby televizi ovládla. Totéž pak ale s větším úspěchem udělal i další akcionář, italský podnik MFE – a německá firma nakonec bude jeho.
PPF – skupina pod kontrolou Renáty Kellnerové a její rodiny – teď svůj podíl 15,68 procenta prodává právě MFE. Miliardový obchod má Italům otevřít cestu k jejich vizi celoevropské televizní sítě, která by se mohla rovnat americkým mediálním gigantům a držet krok s nástupem streamovacích platforem typu Netflix.
„PPF se nepodařilo oslovit dostatek akcionářů, kteří by podpořili její cíle,“ uvedl v písemném prohlášení mluvčí skupiny Leoš Rousek. Italové přes léto zvedli svůj podíl v ProSieben na víc než 43 procent. To jim bude stačit k zajištění prosté většiny na valných hromadách, naopak PPF podle Rouska přijde o možnost působit jako „rovnocenný partner“.
Obrat přichází skoro na poslední chvíli. Veřejná nabídka MFE na výkup ostatních akcionářů platí do pondělí a Italové ji zvedli přes léto právě pod konkurenčním tlakem z Česka. Nakonec tuto nabídku využije i PPF a odejde v mírném plusu, zvlášť pokud se svazku MFE a ProSieben bude dařit.
Za svých 15,68 procenta akcií ProSieben si PPF odnese bezmála 4,1 miliardy korun v hotovosti a navrch část nově vydaných akcií MFE. Ty budou představovat zhruba osmiprocentní vlastnický podíl v italské společnosti.
Rozkročit se na západ
ProSieben vysílá 15 bezplatných a placených kanálů a zaměstnává 7000 lidí. Žánrově funguje jako klasická televizní zábava, podobně jako v Česku Nova. Ta je pod kontrolou PPF už roky stejně jako další stanice ve střední Evropě a na Balkáně.
MFE, celým jménem MFE MediaForEurope, je největším privátním televizním podnikem v Itálii. Díky expanzi do dalších jihoevropských zemí evropskou dvojkou za německou RTL. Vyrostla na základech, které už od 70. let budoval mediální magnát a později také italský premiér Silvio Berslusconi.
Firmu dnes vede jeho 56letý syn Pier. Během prázdnin si ho kvůli zájmu o ProSieben pozval na shůzku německý ministr kultury Wolfram Weimer. Předtím si na hrozbu zahraničního vlivu v médiích veřejně stěžoval, schůzka by se měla uskutečnit příští týden.
Prvních deset procent akcií v ProSieben si Italové pořídili před šesti lety. Postupně svůj podíl navyšovali a letos v březnu při dosažení 30procentní hranice vyhlásili první veřejnou nabídku na odkup všech ostatních akcií za 5,75 eura.
S cennými papíry ProSieben se obchoduje na burze v Frankfurtu, při vyhlášení tohoto výkupu stály skoro o euro víc. Ze strany MFE šlo tedy v prvním kole spíše o formální výkop a vyhlášení zájmu o ovládnutí společnosti.
Stejný zájem už předtím projevovala PPF, dlouhodobě největší privátní investiční skupina v Česku. Média – a mezi nimi primárně televizní byznys – jsou pro ni vedle telekomunikací a bankovnictví jedním z hlavních pilířů podnikání. Novu vlastní od roku 2018, přes mediální holding CME provozuje televize ještě v dalších šesti zemích s celkovým zásahem 50 milionů diváků.
Už před smrtí zakladatele Petra Kellnera před čtyřmi lety PPF stáčela svou pozornost z východních trhů na západ. Dědička skupiny Renáta Kellnerová se tohoto kurzu drží a mluví o něm jako o své hlavní strategii, ve snaze uložit nashromážděné jmění do bezpečných končin. Získání největší televize na největším evropském trhu by v tomto směru znamenalo velkou trofej.
Místo peněz akcie
Když v květnu investiční ředitel PPF Didier Stoessel vysvětloval, o co mu v ProSieben jde, označil italskou vizi celoevropské televize za chybu. Diváci podle něj chtějí spíš lokální obsah, který je potřeba doručit na obrazovky nejen ve formě klasického lineárního vysílání, ale i přes videotéky a do tabletů, jak to umí právě Netflix nebo české OnePlay.
Podobně v květnu mluvil i končící šéf PPF Jiří Šmejc: „Jsme na menších trzích, kde je pro firmy jako Netflix složité vytvářet tolik lokálního obsahu, jako umíme my. A to je naše konkurenční výhoda“.
Vize PPF byla taková, že v ProSieben zkusí získat větší manažerský vliv a prosadit své zkušenosti. V praxi to mělo znamenat hlavně větší důraz na rozvoj on-line předplatného, v kterém jsou Němci pozadu.
Původní Berlusconiho nabídku PPF v květnu přebila tím, že za jednu akcii ProSieben nabídla sedm eur v hotovosti. Licitování ale pokračovalo. Italové kvůli němu vydali vlastní nové cenné papíry a nabídli podílníkům ProSieben za každou jejich akcii 4,48 eur plus 1,3 akcií MEF.
To po zohlednění tržní ceny akcií MEF vychází v součtu na víc než osm eur. Číslo vypadá výš než u sedmi eur od PPF, ovšem s jednou nepříjemností – a sice že část platby je v cenných papírech, které teď přes léto skončí u velkého počtu nových investorů. V takovém množství nemusí být snadné je rychle prodat, aniž by to srazilo cenu. A držet je dlouhodobě bude mít smysl jen v případ, že italská vize uspěje.
I tak si ale PPF výsledek nakonec pochvaluje. „Je třeba poznamenat, že PPF napomohla významnému zlepšení podmínek nabídky MFE, což výrazně zvýšilo ocenění společnosti ProSiebenSat.1 a vytvořilo vyšší hodnotu pro všechny její akcionáře,“ uvedl Rousek.