Hlavní obsah

Skupina Penta si plní evropské ambice. Dr. Max koupil srbské lékárny Žalfija

Foto: Seznam Zprávy

Spolumajitelé skupiny Penta Marek Dospiva a Jaroslav Haščák.

Český lékárenský řetězec Dr. Max podniká další krok k ovládnutí srbského trhu. Koupě tamní sítě Žalfija je součástí plánu investiční skupiny Penta vytvořit evropského lékárnického šampiona.

Článek

Česká skupina Dr. Max, kterou ovládají miliardáři Marek DospivaJaroslav Haščák, koupila srbskou lékárenskou síť Zalfija. Díky ní se rozšíří do dalších devíti měst a posílí tak svou pozici na srbském trhu, kde má dohromady už skoro 400 lékáren.

„Potvrzuji, že jsme dokončili v Srbsku akvizici menší lékárenské sítě Žalfija, která zahrnuje 32 lékáren. Akvizicí výrazně vylepšujeme naše regionální pokrytí v této zemi, protože v devíti ze 17 měst jsme zatím nebyli zastoupeni, v dalších jsme usilovali o silnější pokrytí,“ uvedl pro SZ Byznys mluvčí skupiny Penta Investments Martin Lánský.

Nakoupené lékárny jsou v okresních městech, například v Pirotu s cca 50 tisíci lidmi ve spádové oblasti nebo Knjaževaci se zhruba 25 tisíci obyvateli. Síť Žalfija, založená v roce 2013, vlastnila před prodejem 30 lékáren v 17 městech a v roce 2024 dosáhla obratu 1,6 miliardy dinárů (cca 340 milionů korun).

Finanční detaily transakce zůstávají neveřejné, ale podle vyjádření Dr. Maxe jde o „další krok v posilování tržní pozice“. Cílem miliardářů z Penty je ovládnout trh v Srbsku a posunout se z pozice dvojky na první místo. „Celkově nyní máme v Srbsku asi 1600 lékárníků, laborantů a zdravotníků a jsme s přibližně desetiprocentním podílem dvojkou na trhu,“ dodal Lánský. Podle něho dosáhla hodnota transakce „jednotek milionů eur“.

Test trpělivosti

Zatímco český lékárenský trh je z hlediska růstu víceméně saturovaný, Srbsko představuje prostor pro expanzi. Trh je tam fragmentovaný a místní lékárny často fungují jako rodinné podniky s omezenými možnostmi investic. Právě to vytváří příležitost pro konsolidaci, na kterou dlouhodobě sází Penta Investments.

„Max bude růst stejně jako dosud: organicky i akvizičně. Díváme se na nové trhy. Výzvou je přítomnost v Itálii, ale jsou tu i trhy okolních zemí, kde zatím nejsme a které buď mění legislativu, nebo se na nich objevují nové vhodné akviziční příležitosti,“ uvedl v březnu pro SZ Byznys spolumajitel Penty Marek Dospiva. Podle něj v případě Dr. Maxe není vyloučena ani expanze mimo evropský kontinent.

Dr. Max zvažuje vstup také na asijské trhy. A přípravy už podle Dospivy probíhají: „Jsou to dvě země a v každé dvě až tři možnosti. Může, nebo nemusí se to stát během roku až dvou.“

Kromě běžného prodeje léků Dr. Max v Srbsku rozvíjí i vlastní výrobu. Klíčovým aktivem je galenická laboratoř (léky se připravují z látek rostlinného nebo živočišného původu, pozn. red.) v Bělehradě, která vyrábí léčiva na míru i kosmetiku pro export do dalších zemí. Už letos se mají její produkty objevit i v českých lékárnách. Do vývoje nových produktů, včetně dětského krému se zinkem, investovala Penta zhruba milion eur (25 milionů korun). Podle plánů má laboratoř v budoucnu exportovat i do Polska a Itálie.

Penta má ambice

Za celou expanzí stojí dlouhodobá strategie Penty, která chce z Dr. Maxe vytvořit evropskou jedničku v lékárenském byznysu. Skupina Penta Investments loni dosáhla rekordního čistého zisku 15,6 miliardy korun i díky solidním ziskům její lékárenské větve Dr. Max. Jen v Česku se loni otevřelo 27 nových lékáren a do roku 2027 by jich mělo být o dalších sto více. Současně běží projekty robotizace skladů i poboček a automatické výdejní systémy a elektronické cenovky jsou už dnes běžnou součástí provozu.

Dr. Max nyní provozuje více než 3000 lékáren po celé Evropě. Podle Dospivy je právě kombinace silné pobočkové sítě kamenných prodejen a online prodeje klíčem k úspěchu. „Hlavní důvod úspěchu je kromě vynikajícího managementu Maxe i byznys model, tedy působení na trhu skrze kamenné lékárny v kombinaci s online prodejem. Tím jsme myslím trefili hřebíček na hlavičku. Byli tu někteří konkurenti, kteří si mysleli, že stačí online, ale jejich neúspěch způsobil právě nedostatek kamenných poboček,“ uvedl Dospiva.

Dr. Max patří k nejvýnosnějším firmám ze skupiny Penta Investments. „Z našich pěti šampionů, mezi které patří Dr. Max, Fortuna, Penta Hospitals, Penta Real Estate a naše banky, je tím největším tahounem už několik let Dr. Max,“ uvedl Dospiva.

A Penta chce svou lékárenskou síť dál rozšiřovat, přičemž kromě zmíněného Srbska či Asie vidí příležitost hlavně na italském trhu. „Management mi tvrdí, že se staneme evropskou jedničkou už brzy. Věříme, že v následujících jednotkách let,“ dodal. Celkově bude do svých hlavních firem Penta investovat v příštích letech zhruba 50 miliard korun. Dr. Max bude jednou z klíčových společností, která si z té částky ukousne zásadní podíl.

Vyhnout se riziku

Rozšiřování sítě ale nese i svá rizika. Na Balkáně je sice poměrně dost kvalifikovaných farmaceutů, ale pro skupinu velikosti Dr. Maxe s tržbami přesahujícími miliardu eur je hlavním problémem fungovat v různém regulatorním prostředí. S rostoucím počtem lékáren roste tlak na logistiku, personální řízení i schopnost udržet standard služeb. Právě proto skupina sází na vlastní výzkumné a vývojové kapacity, které jí umožňují konkurenční náskok.

Dr. Max v Srbsku i Česku a dalších státech čelí nástupu e-commerce a konkurenci velkých online hráčů. Spolu se Žalfijí tak nekupuje jen pobočky, ale hlavně loajální zákazníky, kteří značku znají. Dr. Max je pro skupinu Penta jedním z největších projektů, který v budoucnu může vstoupit na některou z evropských burz.

Žebříček nejhodnotnějších firem Česka

Česká elita 2024. Klikněte na banner níže a projděte si pořadí nejhodnotnějších firem Česka. Dalším kliknutím na řádek v tabulce nebo na interaktivní grafiku můžete zjistit podrobnosti o firmě.

Partnery České elity jsou společnosti ORLEN Unipetrol, Penta Fund, Burza cenných papírů Praha, UniCredit Bank, A&O Shearman.

Odborným garantem žebříčku TOP 100 České elity je společnost Deloitte.

Doporučované