Hlavní obsah

Skupina Twist nabízí vinotéky ze ztrátové firmy. Slibuje ziskovou franšízu

Foto: Víno & Destiláty, Mapy.com

Prodejna sítě Víno & Destiláty

Obchodníci skupiny Twist známé značkami Trdlokafe nebo Bubblify začali nabízet jako vydělávající franšízu také prodejny s alkoholem Víno & Destiláty. Dosavadní majitel značky přitom prodělává a je zadlužený.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Obchodníci skupiny Twist, do nedávna vystupující jako Twistcafe, začali nabízet vedle konceptů typu Trdlokafe, Bubblify či Kytky od Pepy další franšízovou značku, a to zavedené prodejny Víno & Destiláty.

Prodejci Twistu již rozesílají případným zájemcům o franšízu nabídku na koupi provozoven s alkoholem. Slibují roční návratnost 31 procent a více. Firma VD Vinotéky, která Víno & Destiláty dosud provozovala, v posledních pěti letech prodělávala a má výrazně více dluhů než majetku.

Skupina Twist zatím informace o nové značce nezveřejnila. Stejně tak dosud není u firmy VD Vinotéky vidět žádná změna v obchodním rejstříku. Obchodníci Twistu ale už značku Víno & Destiláty aktivně nabízejí. Potenciální zájemce se snaží přimět k rychlému nákupu franšízy.

„O otevřené a zavedené pobočky je extrémní zájem a nejlepší lokality mizí během dnů - někdy i hodin. Pokud chcete mít šanci vybrat si vhodnou prodejnu, je potřeba jednat rychle,“ napsal v polovině září případným zájemcům o Víno & Destiláty jeden z obchodníků skupiny Twist.

E-mail zájemcům a další podklady rozesílané obchodníky má redakce k dispozici. Týká se to i nabídkového listu 36 prodejen značky Víno & Destiláty. Skupina Twist je nabízí od 1,8 milionu korun do 12,5 milionu korun. Návratnost slibuje v rozmezí 31 až 41 procent za rok.

Návratnost a ziskovost

Návratnost ukazuje, jak rychle se podnikateli vrátí peníze, které do podnikání vložil. Pokud si například pořídí franšízu za čtyři miliony korun, jejíž návratnost je 31 procent, tak by se taková investice měla vrátit přibližně za tři roky.

Ziskovost ukazuje, nakolik výdělečný je samotný provoz firmy. To znamená kolik peněz podnikateli zůstane, když od tržeb odečte náklady. Když například prodá zboží za jeden milion korun a po odečtení nákladů podnikateli zůstane sto tisíc korun, tak to znamená ziskovost deset procent.

Informace obchodníků skupiny Twist o loňských tržbách prodejen Víno & Destiláty se rozcházejí s tím, jaké tržby měl provozovatel těchto prodejen. Podle podkladů od obchodníků utržily provozovny v minulém roce v součtu 204 milionů korun. Tržby společnosti VD Destiláty ale byly v roce 2024 pouze 164,5 milionu korun.

Dosavadní provozovatel prodejen Víno & Destiláty, firma VD Vinotéky, je od roku 2020 ve ztrátě. Loni prodělala téměř 27 milionů korun, o rok dříve přes 93 milionů korun. Tržby firmy se za posledních pět let zmenšily o polovinu. Současně má společnost záporný vlastní kapitál 112 milionů korun. To znamená, že má výrazně více dluhů než majetku.

„Naše skupina roste velmi dynamicky. Ještě před rokem bychom řekli, a také jsme řekli, že chceme především expandovat na zahraniční trhy. Nyní jsme ale ve fázi, kdy vidíme, že i s ohledem na akvírování a vývoj nových tuzemských značek bychom se měli soustředit na konsolidaci a ladění provozních záležitostí. To platí i pro Víno & Destiláty, kdy s ohledem na zajímavé lokality sítě a potenciální synergie představuje případný prodej poboček zajímavou příležitost i pro skupinu Twist. Ekonomiku společností Víno & Destiláty nám ale nepřísluší komentovat,“ uvedl ve vyjádření pro SZ Byznys spolumajitel skupiny Twist Radek Klein.

„Bez komentáře,“ reagovala na otázky redakce ohledně prodeje provozoven Víno & Destiláty jejich dosavadní spolumajitelka Jana Schwanová. Nekomentovala ani otázku ohledně dosavadních prodělků prodejen.

Skupina Twist vydělává hlavně na prodeji franšízových licencí, a to s příslibem očekávané roční návratnosti od 30 procent výše. Do holdingu patří značky jako Trdlokafe, Bubblify, Kytky od Pepy nebo Kofi Kofi. Zatímco část franšízantů si provozovny i přístup skupiny pochvaluje, další franšízanti si stěžují na nenaplněné sliby o návratnosti a pokulhávající řízení ze strany skupiny.

Franšízové značky jako Trdlokafe nebo Bubblify si skupina Twist rozvíjí od počátku sama. V případě květinářství Kytky od Pepy nebo nyní značky Víno & Destiláty jsou to prodejny, které do letošního roku jako franšízy nefungovaly. Holding Twist je však vzápětí po převzetí začal jako franšízy nabízet.

„Stejně jako Kytky od Pepy projde i tato síť kompletní transformací – od vizuální identity přes efektivnější provoz až po marketingovou podporu,“ slibují obchodníci skupiny Twist v e-mailech nabízejících novou franšízu Víno & Destiláty.

Podobně jako u prodejen Víno & Destiláty nebylo ani u Kytek od Pepy z veřejně dostupných informací jasné, z čeho vychází očekávaná návratnost 35 procent. Firma Kytky od Pepy zveřejnila naposledy výsledky za rok 2022. Tehdy měla tržby 145 milionů korun a čistý zisk necelých 400 tisíc korun.

„U Kytek od Pepy jsme koupili všechny prodejny, které značka má. Na základě toho jsme viděli do historie prodejen, a podle toho se výnosnost dala přesně vypočítat,“ uvedl již dříve šéf skupiny Twist Radek Klein.

Doplnili jsme box s vysvětlením pojmů návratnost a ziskovost.

Související témata:
Twist (franšízová skupina)
Víno & Destiláty
Kytky od Pepy
franšíza
franšízing

Doporučované