Hlavní obsah

Šlendrián u Boeingu? Dalších 50 nedodaných letadel mělo problém

Foto: Robin Guess, Shutterstock.com

Boeing 737 Max 9 společnosti Alaska Airlines

Reklama

Boeing čeká zpoždění dodávek letadel, uvádí Bloomberg. Firma odhaluje chyby při výrobě a opravy prodlužují dodací lhůty. Za sníženou kvalitou může stát nespokojenost pracovníků, kteří žádají lepší pracovní podmínky, míní expert.

Článek

Americký výrobce a exportér letecké techniky Boeing prochází kritickým obdobím. Po lednové nehodě, kdy se jednomu z jeho strojů 737 Max 9 Alaska Airlines utrhl za letu kus trupu, nyní hlásí další komplikace, tentokrát ve výrobě, uvedla agentura Bloomberg.

Společnost objevila nedostatky u asi 50 dosud nedodaných modelů 737 Max. Problém spočívá ve špatně vyvrtaných otvorech pro nýty, sdělil obchodní šéf Boeingu Stan Deal ve zprávě zaměstnancům. Za výrobní potíže je v tomto případě podle Deala odpovědný dodavatel leteckých konstrukcí Spirit AeroSystems Holdings, který s Boeingem dlouhodobě spolupracuje. Ten uvedl, že si je problému vědom a nedostatky opraví.

Opravy a dodatečné kontroly budou nyní prioritou Boeingu i za cenu zpožděných dodávek. „Zatímco toto zpoždění dodávek ovlivní náš výrobní plán, zlepší celkovou kvalitu a stabilitu,“ prohlásil Deal. Další přešlapy si už společnost, která je po lednovém fiasku pod drobnohledem Federálního úřadu pro letectví, nemůže dovolit.

Nedávné události se projevily i na ceně akcií společnosti. Ty jen za letošní rok ztratily už pětinu své hodnoty.

Odbory chtějí prudký růst mezd i kontrolu kvality

Společnost Boeing však nyní čeká ještě jedna výzva. Uklidnit nespokojené zaměstnance. Ti se inspirují například úspěšnými stávkaři z detroitských automobilek nebo hollywoodskými herci a scénáristy, kteří loni si loni vybojovali lepší pracovní podmínky.

Mezinárodní asociace strojníků a pracovníků v letectví a kosmonautice (IAM) letos připomíná dohodu iniciovanou společností Boeing z roku 2014, která zmrazila důchody a vymezila navýšení mezd pod méně než jedno procento.

Odboráři, kteří jednání společnosti kritizují třeba také kvůli tomu, že se dohoda neaktualizovala ani kvůli inflačním dopadům během pandemie, nevidí důvod zůstat vůči společnosti loajální, jak uvedl analytik Richard Aboulafia. Žádají 40procentní zvýšení mezd v příštích třech až čtyřech letech a návrat příspěvků na penzi.

O změnách mají odboráři jednat v březnu. „Naším cílem je vyjednat smlouvu, kterou bychom jako vedení odborů a naši členové mohli přijmout,“ řekl Jon Holden, prezident IAM District 751, který zastupuje přes 30 tisíc mechaniků společnosti Boeing v oblasti Seattlu. Nevyloučil ani možnost stávky.

„Věříme, že existuje cesta k nové smlouvě, která bude řešit potřeby a obavy našich lidí a zároveň zachová naši schopnost konkurovat na globálním trhu,“ reaguje na nespokojenost zaměstnanců společnost Boeing.

Ve sporu zaměstnanců s vedením podniku tahají tentokrát pracovníci za delší konec provazu. Zatímco před deseti lety Boeing zaměstnance navnadil na rozsáhlý program nového letadla 777X, dnes žádné podobné páky nemá, jak připomíná Bloomberg. Případná stávka by firmě uprostřed snah o stabilizování výroby nehrála do karet.

Analytička společnosti Jefferies Sheila Kahyaogluová odhadla, že každé desetiprocentní zvýšení mezd vyjde firmu na zhruba 260 milionů dolarů ročně.

Holden chce kromě vyšších mezd zatlačit také na tvrdší kontroly kvality, které by předcházely podobným situacím z nedávné doby. Společnost už v posledních letech posílila inspektory, které mají na kvalitu výroby dohlížet.

Záležitost s nižší výrobní kvalitou může podle konzultanta Cliffa Colliera přímo souviset s pracovní nespokojeností techniků. Jednou z jejích příčin je i postcovidová obměna zaměstnanců a odliv zkušených manažerů.

Reklama

Související témata:

Doporučované