Hlavní obsah

Souboj Davida s Goliášem: český autosalon porazil u soudu BMW

Foto: Mach Motors

Reklamní sloup před autosalonem v Českých Budějovicích vyprovokoval německou automobilku BMW k žalobě. V prvním kole neuspěla.

Reklama

25. 1. 17:19

Německá automobilka BMW podala kvůli reklamní věži v Českých Budějovicích žalobu na místní autosalon. Koncernu vadila reklama vzbuzující údajně zdání, že je to autorizovaná provozovna. U soudu však výrobce „bavoráků“ pohořel.

Článek

Německá automobilka BMW prohrála soud s provozovatelem autosalonů v Českých Budějovicích Autoimport Mach.cz ze skupiny Mach Motors.

Automobilový koncern žaloval firmu kvůli své značce, kterou si jihočeská firma umístila na reklamní věž. Městský soud v Praze však žalobu podanou ze strany BMW zamítl. Rozsudek není pravomocný, případem se ještě bude zabývat Vrchní soud v Praze.

„Soud na základě dokazování dospěl k závěru, že žaloba není důvodná,“ uvedla v rozsudku soudkyně Helena Nebesařová.

Podstata sporu vyplývá z aktuálního rozsudku. Na reklamním sloupu budějovického autosalonu je nad značkou BMW ještě uveden nadpis „specializovaný prodej & servis“. Německá automobilka v žalobě tvrdila, že označení BMW na reklamě je ve srovnání s nadpisem nepřiměřeně velké. Navíc podle německého koncernu může u spotřebitelů vzniknout dojem, že je budějovický autosalon autorizovanou provozovnou BMW.

„Součástí strategie BMW Group je vedení sporů nikterak nekomentovat,“ reagoval na otázky SZ Byznys mluvčí tuzemského zastoupení BMW David Haidinger. Žalobcem v soudní při však nebyla česká část koncernu, ale přímo německá společnost Bayerische Motoren Werke z Mnichova.

Automobilka se v žalobě domáhala, aby se budějovická firma zdržela užívání značky BMW, aniž by zároveň uvedla údaje o službách nabízených v provozovně, a zároveň upozornila, že nemá nic společného se službami autorizovanými ze strany BMW. Automobilový gigant zároveň po autosalonu požadoval zveřejnění omluvy v Českobudějovickém deníku.

„Jako specializovaný prodejce umíme zákazníkům dodat vozidla, která nejsou v autorizovaných salonech skladem nebo by na ně v dnešní době zákazník čekal často i desítky měsíců. A je logické, že svou provozovnu chceme viditelně označit značkou, kterou prodáváme a servisujeme. Jsme rádi, že soud potvrdil, že označením autosalonu značkou BMW neporušujeme ochranné známky výrobce,“ sdělil Lubomír Mach, zakladatel skupiny Mach Motors.

Soud dal žalované straně za pravdu. „Pokud žalovaný legitimně prodává a opravuje vozidla značky BMW jako nezávislý podnikatelský subjekt, je nezbytné, aby zákaznickou veřejnost o svých službách informoval, přičemž se nemůže vyhnout užití označení BMW, které je chráněno slovní ochrannou známkou žalobce. Jiný způsob v daném segmentu trhu než informovat o poskytovaných službách v prostoru před příslušnou provozovnou si lze těžko představit,“ uvedla v rozsudku soudkyně Nebesařová.

„Známkoprávní předpisy Evropské unie neopravňují vlastníka ochranné známky, aby zakázal třetí osobě užívat její užití za účelem označení výrobků nebo služeb pocházejících od vlastníka této ochranné známky. Náš klient během bezmála 30 let svého podnikání jednoznačně prokázal, že značku BMW prodává a servisuje s takovou odbornou a technickou úrovní, aby mohl označení ‚specializovaný prodej & servis‘ řádně používat,“ uvedl advokát David Řezníček z kanceláře Řezníček & Co., která prodejce vozidel zastupovala.

Rozhodnutí soudu je podle právníka důležitým precedentem pro podnikatele, kteří rozvíjejí služby spotřebitelům v oblasti prodeje a servisu nejrůznějších výrobků globálních značek. V tomto kontextu se často objevuje například značka amerického koncernu Apple, kterou používají kupříkladu opravny zaměřené na zařízení tohoto koncernu.

Firma Autoimport Mach.cz prodává nové i ojeté „bavoráky“ od roku 1994. Kromě BMW prodává Mach Motors také vozy dalších značek, například švédské Volvo nebo korejskou SsangYong.

Co se týče prodeje vozů BMW, má firma Lubomíra Macha v Českých Budějovicích konkurenta. Je jím autosalon společnosti ACR auto, která je autorizovaným zastoupením značky BMW.

Pomoc proti zdražování – Jak zvládnout krizi

Domácnosti a firmy čelí problémům s vysokou inflací a růstem cen energií. Projekt Seznam Zpráv „Jak zvládnout krizi“ vám nabízí praktické informace, jak ušetřit a jak řešit či snížit dopady zdražování.

Mohlo by vás také zajímat:

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované