Článek
Cloudová služba Amazon.com se v noci z pondělka na úterý vrátila k obvyklému provozu, uvedla společnost po výpadku služby Amazon Web Services (AWS), který způsobil globální chaos a nedostupnost tisíců webových stránek, včetně populárních aplikací jako Snapchat a Reddit. Amazon nicméně uvedl, že některé služby AWS mají zpoždění ve zpracování zpráv, které potrvá dalších několik hodin.
AWS poskytuje webový hosting aplikacím a počítačovým procesům pro společnosti po celém světě. Výpadek odřízl pracovníky firem od Londýna po Tokio od internetu, dalším uživatelům znemožnil provádět běžné úkoly od každodenních plateb po rezervace letenek. Zasažené byly banky, populární sociální sítě i aplikace využívané k práci po celém světě jako služba pro videohovory Zoom, umělá inteligence Perplexity nebo grafická aplikace Canva.
Jednalo se o největší výpadek na internetu od loňského výpadku u kyberbezpečnostní společnosti CrowdStrike, která ochromila technologické systémy v nemocnicích, bankách a na letištích a poukázala na zranitelnost propojených technologií po celém světě.
A bylo to také přinejmenším potřetí za posledních pět let, kdy měl rozsáhlý výpadek služeb AWS svůj původ ve skupině datových center Amazonu na severu amerického státu Virginia, kterou Amazon označuje jako US-EAST-1, píše agentura Reuters.
AWS je největším poskytovatelem cloudových služeb na světě. Lokalitu US-EAST-1 postihly velké výpadky i v letech 2021 a 2020.
Amazon nereagoval na žádost o bližší vysvětlení, proč je právě toto datové centrum stále postiženo.
AWS předtím informovala, že příčinou výpadku byla chyba systému, který sleduje stav síťových vyrovnávačů zatížení používaných k distribuci provozu mezi jednotlivé servery.
Ken Birman, profesor informatiky na Cornell University, upozorňuje, že vývojáři softwaru by měli pamatovat na větší odolnost svých aplikací proti výpadkům. AWS podle něj poskytuje nástroje, které mohou vývojáři použít k ochraně svých aplikací v případě potíží některého z datových center Amazonu. Vývojáři mohou také vytvářet zálohy u jiných poskytovatelů cloudových služeb, dodává Birman.
„Když lidé osekávají náklady a nedbají na kvalitu, aby rychle dokončili vývoj aplikace, zapomínají, že vynechali poslední krok, a nechrání se proti výpadkům. Jsou to právě tyto společnosti, které by měly být později podrobeny důkladné kontrole,“ řekl Birman agentuře Reuters.
Výpadek u Amazonu tak podle odborníků ukázal, na jak nejistých základech stojí globální digitální služby, které používáme každý den v práci i v soukromém životě. „Tento výpadek opět zdůrazňuje naši závislost na relativně křehkých infrastrukturách,“ řekl Jake Moore, poradce pro kybernetickou bezpečnost antivirové firmy ESET.
Například ve Velké Británii byly podle britského webu Downdetector výpadkem u Amazonu zasaženy Lloyd Bank, Bank of Scotland, poskytovatelé telekomunikačních služeb Vodafone a BT, nedostupný byl také web britského daňového, platebního a celního úřadu HMRC. „Hlavním důvodem tohoto problému je to, že všechny tyto velké společnosti se spoléhaly pouze na jednu službu,“ uvedl Nishanth Sastry, ředitel výzkumu na katedře informatiky Univerzity v Surrey.
Velké firmy přitom při podobných výpadcích cloudových služeb mohou přicházet o příjmy za miliardy dolarů každou hodinu, uvádí Ryan Griffin, vedoucí kybernetické praxe v pojišťovací makléřské společnosti McGill and Partners.