Článek
Obyvatelé pražské čtvrti Karlín budou na ulici potkávat autonomní vozítka, která budou rozvážet jídlo. Jde o projekt společnosti Foodora, který byl schválen i dopravní komisí Prahy 8, jak na svých sítích uvedli zastupitelé Martin Štěrba (Piráti) a Tomáš Slabihoudek (za TOP 09).
„Prakticky vzato firma povolení od úřadu na vozítka nepotřebuje. I přesto se nám rozhodli dát vědět a my jejich záměr téměř jednohlasně schválili,“ uvedl pro Seznam Zprávy radní Štěrba. Dodal, že podle jeho informací plánuje firma pilotní provoz spustit v pobočce McDonald´s v Thámově ulici.
Kdy budou roboti poprvé v provozu, zatím podle Štěrby není známo. Informaci Seznam Zprávám nesdělila ani samotná firma, která uvedla, že je teprve na začátku jednání s některými obcemi. „Tyto rozhovory jsou součástí našeho širšího cíle – přinášet inovativní a užitečná řešení pro městskou mobilitu,“ uvedla mluvčí Marie Cicvárek.
Mluvčí dále uvedla, že společnost má provoz vozítka vyzkoušený ze zahraničí: „Podobně postupujeme i v dalších zemích, kde působíme, například ve Švédsku či Norsku.“
Právně jsou roboti vedeni jako chodci
Jak uvedl pirátský radní na svém facebooku, legislativně jsou vozítka vedeni jako chodci a při donášce jídla se tak budou pohybovat po chodníku. „Senzory a kamery rozpoznají lidi, kola, kočárky, invalidní vozíky, robot se chová ohleduplně,“ uvedl Štěrba.
Podle zastupitele Slabihoudka se pohybují průměrnou rychlostí 3-4 kilometrů za hodinu, což odpovídá průměrné chůzi. Maximálně mohou roboti jet až osm kilometrů za hodinu. Vozítka budou pod dohledem operátora, kterého kontaktují, když narazí na nepřehlednou situaci.
Podobní roboti se pohybují po ulicích mnoha metropolí po světě. Prakticky jejich provoz většinou funguje tak, že zákazník obdrží od firmy PIN kód, pomocí něhož se dostane k jídlu, které robot převáží.
Díky robotům je dovážka jídla bezemisní, vozítka jsou ale schopna pokrýt menší území než klasický kurýr a dováží jídlo pomaleji. „V podkladech, které nám byly poskytnuty, se uvádí, že průměrná doba doručení je okolo 27 minut,“ uvedl pro Seznam Zprávy radní Štěrba.
Podle informací webu CzechCrunch má pilotní provoz v Karlíně trvat dva až tři měsíce. Doba trvání se bude odvíjet od objemu nasbíraných dat a spokojenosti zákazníků. Foodora bude testovat nejprve dva roboty, každý z nich má maximální denní provozní dobu osm hodin a kapacitu přibližně deset objednávek denně. Roboty vyrábí firma Starship Technologies, která v zahraničí spolupracuje například se společností Bolt Food.