Hlavní obsah

Z tyčinek do nosu se stala rutina, firmy zatím hlásí hladký průběh testování

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Firmy už druhým týdnem povinně testují své zaměstnance. Část nákladů jim sice zpětně proplatí pojišťovny, řadu firem ale testování stojí víc. Kromě vládních nařízení zavádějí některé podniky i vlastní preventivní opatření.

Článek

Zaměstnavatelé mají už druhým týdnem povinnost testovat své zaměstnance. Ti musí antigenní testy podstoupit dvakrát týdně, případně v intervalu 3–5 dní. Firmám mají testy proplácet pojišťovny – pokud test stojí méně než šedesát korun, proplácejí pojišťovny plnou cenu. Testy jsou však většinou dražší, záleží, jaké konkrétní firma nakoupila.

„Pokud je cena testu vyšší, pojišťovny na něj skutečně přispívají částkou do 60 korun včetně daně z přidané hodnoty za test. Zdravotní pojišťovny stejně jako v předchozím období – jaro/léto 2021 – proplácí jen ty částky, které jsou prokazatelně vynaloženy na nákup tohoto testu,“ uvádí mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR Viktorie Plívová.

Dva týdny za 400 tisíc korun

O proplácení testů mohou firmy zažádat vždy po skončení kalendářního měsíce, ve kterém testy zajišťovaly, skrze příslušný portál. Ten je společný pro všechny pojišťovny.

„Následně probíhá administrace ze strany zdravotních pojišťoven, vyřizování žádostí trvá zpravidla dva až tři týdny,“ doplňuje Plívová s tím, že podniky, kterých se povinnost testovat týká od 17. ledna, se mohou do aplikace hlásit od 15. února. Následně pak mohou zažádat o proplacení testů pořízených pro testování v období 17. – 31. ledna.

I přesto ale pro firmy znamená testování náklady navíc, na jejichž proplácení musí čekat. Například společnost Innogy, která zaměstnává více než 1400 zaměstnanců, podle mluvčího Martina Chalupského investovala do testů od 17. ledna více než 400 tisíc korun.

„Za testy a zajištění odborné zdravotnické služby, kterou jsme využili jen při prvním testování, jsme od začátku pandemie zaplatili téměř 2,5 miliónu korun,“ dodává Chalupský.

Povinné testování ale společnost příliš nezaskočilo. „V Innogy testujeme zaměstnance dlouhodobě a nepřetržitě od loňského podzimu a vše probíhá bez problémů. Pokyny a organizaci v jednotlivých lokalitách jen měníme podle aktuálních opatření vlády,“ vysvětluje mluvčí s tím, že firma například v elektronických formulářích, skrze které se zaměstnanci registrují k odběru, zavedla výjimku testování pro ty, kteří prodělali covid a měli pozitivní PCR test v posledních třiceti dnech.

Testování ve firmách

  • Testování se týká všech zaměstnanců, včetně očkovaných.
  • V momentě, kdy zaměstnanci vyjde antigenní test pozitivně, musí nastoupit do karantény, která trvá 5 dní. Karanténu lze ukončit dříve na základě negativního PCR testu.
  • Den provedení antigenního samotestu se počítá jako den 0, karanténa pak trvá 1. – 5. den.
  • Výjimku z testování mají osoby, které měly v posledních 30 dnech pozitivní PCR test a byla jim ukončena izolace. Dále se výjimka týká osob, které v posledních 24 hodinách absolvovaly antigenní test, který vyšel negativně. V případě PCR jde až od 72 hodin.

Podle Chalupského využívá 70 procent zaměstnanců Innogy home office, což situaci na pracovišti spojenou s testováním poměrně ulehčuje.

Práci z domova podporuje i společnost Bosch ČR. „U těch profesí, kde je to z hlediska pracovních úkolů provozu možné, nařizujeme zaměstnancům využívat v maximální míře možnosti flexibilních forem práce jako například home office,“ doplňuje Roman.

Výpadky zaměstnanců nejsou likvidační

Společnost Bosch, která má 8000 zaměstnanců, zatím silný výpadek pracovníků nepociťuje. „Záchyt pozitivně testovaných zaměstnanců se pohybuje od začátku minulého týdne v řádu vyšších desítek, což zatím představuje zhruba 1 procento zaměstnaných osob. Plnění objemu zakázek tak není v současné době ovlivněno,“ říká šéf komunikace Bosch ČR Pavel Roman.

Podobně jsou na tom i v Plzeňském Prazdroji. „Za první dva týdny plošného testování jsme zaznamenali zhruba 1,5 procenta pozitivních případů ze všech testovaných zaměstnanců Prazdroje v České republice. Díky tomu v tuto chvíli nemusíme omezovat výrobu a jsme schopni vařit i dodávat naše produkty,“ říká Zdeněk Kovář, mluvčí Plzeňského Prazdroje.

I zde znamená testování zaměstnanců zvýšené náklady, podle Kováře je ale hlavní ochrana zaměstnanců: „Proplácení testů postupně řešíme, s komplikacemi jsme se zatím nesetkali. Celkově ale platí, že nám testování přinese zvýšené náklady. Pro část testování totiž využíváme externí odběrové firmy. Jsme na to ale připraveni, naší hlavní prioritou je bezpečnost a zdraví našich zaměstnanců.“

Kromě dodržování vládních nařízení se společnost rozhodla sáhnout i po vlastních preventivních opatřeních. Například v kantýnách je zavedený omezený počet osob u stolu a otevřené jsou pouze pro zaměstnance. „Platí také povinnost nosit respirátor ve všech vnitřních prostorách. Ve výrobě pak máme nastavený provoz tak, aby se jednotlivé směny navzájem nepotkávaly. A to ani v šatnách,“ popisuje Kovář.

Reklama

Doporučované