Hlavní obsah

Lovci ztracených balíků. Obchodník láká na poklady z nevyzvednutých zásilek

Foto: Magdalena Maňáková, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Do Prahy poprvé dorazil obchodník King Colis, který nabízí nevyzvednuté balíky z celé Evropy. Lidé je kupují naslepo a doufají, že místo nepotřebného kabelu vytáhnou tablet, značkové oblečení nebo dokonce zlatou cihlu.

Článek

Je úterní půl desátá dopoledne a před pop-up obchodem King Colis v nákupním centru na pražském Černém Mostě postává řada zvědavých lidí. Čekají, až prodejce ztracených balíčků otevře, a doufají, že si vyberou takový balíček, ve kterém se ukrývá poklad. Do otevření zbývá ještě třicet minut.

„Čekám tu už od půl osmé, takže dvě hodiny. V balíčcích bych chtěla najít power banku. Buď si koupím ten tajný box, nebo několik různých balíčků,“ popisuje zákaznice, která stojí v řadě úplně první.

Pop-up už navštívila jednou v Německu. Tehdy v balíčcích našla tablet, sluchátka a několik věcí do domácnosti. „Celý balíček stál 1500 korun, ta cena se mi rozhodně vrátila,“ myslí si. V deset hodin se ale nakonec první zákaznicí nestala. Předběhlo ji několik lidí, kteří si za 15 eur koupili přednostní vstup. První zákazníci berou krabice útokem.

+4

Podle mediální zástupkyně King Colis Emy Čapkové se v Evropě každoročně ztratí miliony zásilek - například kvůli špatně zadané adrese. Balíky by běžně končily v likvidaci. Společnost King Colis, původem z Francie, ztracené balíčky vykupuje už od roku 2023.

„King Colis tyto balíky skupuje a dává jim druhý život, nabízí je potom zákazníkům takzvaně naslepo, což je netradiční koncept, kdy sem zákazníci přijdou, mohou si vybrat nějaké balíčky, ale až do zaplacení vůbec nevědí, co se v nich nachází,“ popisuje.

V Praze se tento prodej koná poprvé, podle Čapkové už proběhl v několika dalších evropských metropolích - například v Paříži, ve Stockholmu, v Berlíně nebo v Madridu. Tím, že balíčkům dává nový život, chce společnost bojovat proti plýtvání.

„V balících může být opravdu cokoliv. Ale našly se tam velmi speciální věci, například třeba zlatá cihlička, v jednom byly dokonce i rolexky nebo designová móda, třeba Prada, kabelka nebo značkové oblečení. Potom třeba domácí spotřebiče nebo elektronika, drony, tablety a tak dále,“ vypráví.

Ztracené zásilky pocházejí převážně ze západní Evropy. Není ale vyloučeno, že některé měly doputovat také k českým zákazníkům. Adresu a osobní údaje společnost z balíčků před prodejem odstraňuje.

„Adresy by neměly nikde být vidět, protože veškeré osobní údaje jsou vlastně zalepené nebo zamazané třeba lihovou fixou. Není ani vidět, odkud přesně balíky pochází nebo kam mířily,“ popisuje. Obsah balíčků podle ní společnost nekontroluje, to je starost samotných e-shopů, ze kterých balíky původně odcházejí k příjemcům.

Podle dostupných informací jde o první prodej balíků tohoto typu v Česku. Mystery boxy mohou zákazníci koupit také on-line. Podobný koncept nabízejí také například společnosti NedoruceneZasilky.cz, Pile ou Face nebo Colis Jackpot.

Deset minut na nákup, pak výměna

O půl jedenácté už je v obchůdku s kartonovou vstupní bránou pořádně rušno. Lidé balíčky prohmatávají, třepou si s nimi u ucha a snaží se zjistit, co v nich asi tak může být. V bednách je pár jasných „měkoušů“, sem tam člověk nahmatá boty nebo v balíčku něco zachrastí, většinou se ale obsah poznat nedá.

Řada nakupujících se řídí poučkou čím těžší, tím lepší. Zároveň ale platí, že čím těžší, tím dražší. A v balíčku může být jak zbrusu nový počítač, tak opravdu těžké pohorky velikosti 47. Úspěch rozhodně není zaručený.

Dovnitř jsou lidé vpouštění postupně a poté mají na nákup jen deset minut. Před bránou se tak tvoří čím dál delší řada, která pozorně sleduje, jestli si právě vycházející zákazník nekoupil něco skutečně cenného. Na zahájení prodeje dohlíží také spoluzakladatel společnosti Killian Denis, podle kterého je o balíčky první den vždy zájem velký. Lidé jsou totiž na koncept zvědaví. Vybrat si mohou z běžných balíčků, které stojí 50 korun za 100 gramů a o 25 korun dražších prémiových, které jsou zabalené do igelitu s otazníky.

U dětského koutku vybaluje mladý muž velkou krabici plnou menších balíčků. Kromě dětského trička, reproduktoru a počítačové myši je v ní také atypická ledvinka. „Vyměníte za ovladač? Přesně tohle jsem si chtěla vytáhnout,“ spěchá za ním maminka, která seděla opodál.

„Jasně, stejně netuším, k čemu to je,“ krčí rameny muž. Ukazuje se, že to vůbec není ledvinka, ale bederní sedátko pro dítě.

Další ze zákaznic po zaplacení dychtivě rozdělává balík a vytahuje pytlík plný malých součástek. „Asi si někdo objednal náhradní díly, netuším teda k čemu. Ale bavilo mě to napětí, nečekala jsem zázraky,“ směje se a dodává, že aspoň má co vyprávět.

Překvapení jsou i další nakupující - z balíku vytáhli dětské oblečení, obojek pro psa s natištěným jménem, přívěšek s fotkou neznámého páru, pytlík korálků, ovladač na PlayStation nebo tetovací strojek. Věci, které nevyužijí, se prý pokusí prodat nebo darovat.

Pop-up navštívilo první den více než 1500 návštěvníků, prodalo se kolem 1,8 tuny balíčků. Celkem do Prahy King Colis přivezl 10 tun zásilek, což odpovídá přibližně třiceti tisícům balíčků. Podle Čapkové byl další den zájem o balíčky ještě větší než při otevření - fronta zákazníků se prý ztrojnásobila. Pro náhodné nákupy si mohou lidé chodit až do neděle.

Související témata:

Doporučované