Hlavní obsah

Meta vydělává miliardy dolarů na podvodných reklamách, odhalují interní spisy

Foto: Komerční banka, Seznam Zprávy, Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Podle interních dokumentů z roku 2024 predikovala společnost Meta své příjmy z podvodných reklam na 16 miliard dolarů. Mluvčí firmy částku označuje za hrubou, přesnou výši ale sdělit odmítá. Dokumenty zveřejnila agentura Reuters.

Článek

Až 10 procent příjmů společnosti Meta za rok 2024, tedy 16 miliard dolarů (332 miliard korun), mělo podle predikce na konci roku pocházet z reklam na podvody a nelegální zboží. S odkazem na interní dokumenty firmy z minulého roku o tom informuje agentura Reuters. Z textů také vyplývá, že každý den sociální sítě, které spravuje Meta, ukázaly uživatelům 15 miliard „vysoce rizikových“ podvodných reklam.

Podle jiného dokumentu z konce roku 2024 vydělala Meta na podvodných reklamách ročně přibližně 7 miliard dolarů.

Dosud nezveřejněné spisy dále odhalují, že společnost nebyla po dobu nejméně tří let schopná identifikovat a zastavit proud podvodných reklam na svých sociálních sítích jako jsou Facebook, Instagram nebo Whatsapp. Firma tak vystavila miliardy uživatelů závadnému obsahu s propagací nelegálních kasin, falešných investičních příležitostí či zakázaného zboží.

K špatné situaci dopomohl také algoritmus sítí. Pokud totiž uživatel klikne na jakoukoliv z těchto reklam, zvyšuje se pravděpodobnost, že se mu budou ukazovat častěji, stojí podle Reuters v dokumentech.

Proč Meta podvodné reklamy na své sociální sítě vůbec vpouští? Aby mohli zakázat jakýkoliv obsah, musí si být pracovníci Mety (a její automatizovaný systém) na 95 procent jistí, že je podvodný. V případech, že reklamu stále považují za podvodnou, ale této hranice podezření nedosáhnou, pouze navyšují poplatek za propagaci reklamy. To má případné inzerenty s nekalým záměrem odradit.

K situaci se vyjádřil mluvčí Mety Andy Stone. Podle něj dokumenty, ze kterých Reuters čerpá, zkreslují přístup společnosti Meta k podvodnému jednání. Odhadovaných 10 procent označil za „hrubý a příliš široký“ odhad, protože počítal i se spoustou inzercí bez závadného obsahu. Zdůraznil také, že příjem z podvodných reklam byl mnohem nižší, přesnou částku však sdělit odmítl.

„Provedli jsme hodnocení, abychom ověřili naše plánované investice do integrity - včetně boje proti podvodům a podvodníkům - což se nám podařilo. Agresivně bojujeme proti podvodům, protože lidé na našich platformách tento obsah nechtějí, legitimní inzerenti ho nechtějí, a ani my ho nechceme,“ sdělil Stone.

Mluvčí zároveň vyzdvihl výkon firmy v boji proti tomuto obsahu. „Po dobu posledních 18 měsíců jsme snížili počet nahlášených podvodných reklam o 58 procent globálně. Zatím jsme za rok 2025 odstranili více než 134 milionů podvodných reklamních sdělení,“ dodal Stone.

Propagace podvodů jednodušší než na Googlu

Mezi dokumenty získanými Reuters je také interní prezentace z května tohoto roku, ve které bezpečnostní pracovníci Mety popisují roli firmy na tomto typu trhu. Podle nich byly sociální sítě společnosti zapojeny do třetiny všech úspěšných podvodů ve Spojených státech.

Špatně je na tom firma také ve srovnání s konkurencí, která podle spisů dokáže bojovat s závadným obsahem lépe. „Je jednoduší propagovat podvody na platformách Mety než na Googlu,“ stojí v interním hodnocení společnosti za květen 2025. Přesné důvody těchto odhadů však neuvádí.

Co však uvádí je skutečnost, že Meta očekává pokuty za podvodné reklamy ve výši jedné miliardy dolarů (20,8 miliardy korun). To je ale mnohem méně, než příjmy z nich, které vyčíslila na 3,5 miliardy dolarů (72,7 miliardy korun) s dodatkem, že částka skoro s jistotou převýší „náklady na případné regulační urovnání týkající se podvodných reklam“.

Dobře na tom není ani odezva společnosti na upozornění od samotných uživatelů. Dokument od zaměstnanců zabývajících se bezpečností tvrdí, že uživatelé Facebooku a Instagramu za rok 2023 podávali kolem stovky tisíc žádostí o přezkum pochybných profilů denně a Meta 96 procent z nich nesprávně zamítla nebo rovnou ignorovala.

Podle bývalého bezpečnostního vyšetřovatele společnosti Meta Sandeepa Abrahama, který nyní provozuje poradenskou společnost Risky Business Solution, poukazují informace na nedostatečný regulační dohled nad reklamním průmyslem. „Pokud regulační orgány netolerují banky vydělávající na podvodech, neměly by to tolerovat ani v oblasti technologií,“ sdělil Abraham pro agenturu Reuters.

Doporučované