Článek
Společnost Xiaomi, známá především díky chytrým telefonům a domácí elektronice, představila převratný produkt. V pátek uvedla na trh své druhé elektrické vozidlo, model SUV YU7.
To, co následovalo, otřáslo automobilovým průmyslem, protože během pouhých tří minut Xiaomi získalo přes 200 tisíc objednávek. Za hodinu podle webu Bussiness Insider 289 tisíc.
S cenou začínající na v přepočtu 750 tisících korunách je nový model na čínském trhu levnější než populární Tesla Model Y. Současně nabízí delší dojezd a hlubší integraci do technologického ekosystému Xiaomi. Generální ředitel firmy Xiaomi Lei Jun při představování auta prohlásil, že chce změnit pravidla hry.
„Stanovili jsme si neuskutečnitelný cíl, překonat Teslu Model Y. Na základě síly našeho produktu jsem plně přesvědčen, že cíle dosáhneme,“ řekl. Možná troufalé, ale vzhledem k enormnímu zájmu o jejich model a naopak upadající atraktivitě Tesly ne nereálné.
Technický knockout
Model Y od Tesly dlouho dominoval čínskému trhu s SUV. Jenže nyní má konkurenta, který překonává Y ve více ohledech.
Kromě ceny je to například dojezd. Zatímco Model Y ujede přibližně 719 kilometrů na jedno nabití, YU7 od Xiaomi až 835. Nový hit na elektromobilovém trhu zrychlí z nuly na 100 kilometrů za hodinu za 3,23 sekundy. Baterie umožňuje dobití na více než 620 km dojezdu během pouhých 15 minut. Recenzenti jej popisují jako „auto, které vypadá jako Ferrari“, a někteří přiznávají, že by „okamžitě vyměnili svou Teslu“.
A to je pro společnost Elona Muska problém. Firma by podle analytiků na nového konkurenta mohla reagovat například snížením cen nebo zahrnutím softwaru do balíčku. Firma nejbohatšího muže světa se již dlouho potácí v problémech a to jak na čínském trhu, i ve zbytku světa.
Analytici banky Morgan Stanley uvedli, že registrace vozidel v Číně pro Teslu na začátku druhého čtvrtletí byly v meziročním srovnání nižší o necelých devět procent. Firma se propadá i v prodejích. Tesla v květnu během jednoho měsíce prodala v asijské velmoci přes 38 tisíc vozidel, což je o 30 procent méně než ve stejném měsíci roku 2024.
Nyní je Tesla v Číně pod ještě větším tlakem. Tentokrát ne od automobilky, ale od technologické firmy, která skvěle rozumí softwaru, mladým spotřebitelům a čínskému trhu.
„Už léta se zaměřuji na identifikaci převratných inovací dříve, než se stanou hlavním proudem - od Tesly po Zoom, od úpravy genů po umělou inteligenci - vždy jsem byla v předstihu. Nyní věřím, že jsem našla další průlomovou akcii. Tato společnost splňuje všechna naše kritéria pro nákupní hodnocení a do roku 2025 by mohla dosáhnout nebo dokonce překonat 300procentní nárůst Nvidie v roce 2024, a to je nyní ještě nízká,“ komentovala průlomové auto investorka Cathie Wood.
Čína zkrátka už dávno není jen montovnou, ale momentálním lídrem v elektromobilitě. Domácí značky jako BYD, Nio nebo Zeekr tlačí inovace vpřed. A teď přichází Xiaomi se silným jménem, světovými ambicemi a přízní investorů.
Akcie firmy letos vzrostly o více než 70 procent a staly se tak jednou z nejvýkonnějších společností na hongkongské burze.