Hlavní obsah

Na jedné lodi s Berlusconim. Proč PPF koupila německou ProSieben

Foto: PPF, Seznam Zprávy

Majoritní akcionářka PPF Group Renáta Kellnerová

Reklama

Skupina PPF učinila pod vedením Jiřího Šmejce první výrazný krok na západní trhy. Nákupem desetiny německé televize ProSieben vstupuje do firmy, která se nachází v přelomovém momentu.

Článek

Po nezdařeném zakončení ruské a čínské zahraniční anabáze začíná skupina PPF „znova“ budovat svou prestiž, tentokrát na trzích západní Evropy.

Na konci února vstoupila do německé mediální skupiny ProSieben, kde svůj podíl postupně navýšila na 10,1 procenta (podíl hlasovacích práv je však 7,1 procenta). Při současné kapitalizaci ProSieben je hodnota menšinového podílu přes pět miliard korun.

V Německu byli Češi velmi dobře přijati. Není divu. Německý management firmy i politici jsou dlouhodobě na kordy s největším akcionářem ProSieben, někdejším italským premiérem a populistou Silviem Berlusconim, který ovládá necelých 30 procent firmy.

Po nástupu nového šéfa ProSieben Berta Habetse se však tento nepřátelský postoj mění. Berlusconiho mediální společnost MFE nyní zřejmě dostane dvě křesla v dozorčí radě, tedy v kontrolním orgánu firmy. PPF by měla zájem aspoň o jedno.

„PPF věří v odpovídající zastoupení všech významných akcionářů v dozorčí radě společnosti ProSieben, které je klíčové pro dlouhodobou tvorbu hodnoty společnosti, a to i prostřednictvím konstruktivní diskuze o nově předložené byznysové strategii,“ uvedl pro SZ Byznys ředitel komunikace PPF Group Leoš Rousek.

Křeslo však zatím podle německého tisku nedostanou. „Po prvním drinku se do postele nechodí,“ shrnul to lapidárně pro německý Business Insider jeden z manažerů společnosti.

Křetínského akce

Habets chce po svém nástupu změnit kurz firmy, jejíž akcie posledních pět let klesaly. A klesaly i zisky. Změnit to má nová strategie představená tento týden.

Firma s kapitalizací přes 50 miliard korun se má podle nového šéfa soustředit především na televizní zábavu. Posílí proto svou streamovací platformu Joyn a bude usilovat o vyšší digitální příjmy z reklamy. Tržby mají podle nového plánu růst o čtyři až pět procent ročně.

Česká PPF u toho chce být. Podle informací SZ Byznys proto hodlá svůj podíl v německé televizní skupině dál navyšovat. Jaký je cílový podíl, nechtěl Rousek uvádět. Chce-li však dostat své křeslo v dozorčí radě, bude zřejmě usilovat o překročení desetiprocentní hranice hlasovacích práv.

Místo v dozorčí radě etablované evropské společnosti chce skupina vedená Jiřím Šmejcem ještě z dalšího důvodu – aby si zajistila prestiž v evropské top byznysové lize. Zesnulému Petru Kellnerovi se to povedlo po životní transakci, kdy prodal Českou pojišťovnu italské Generali v roce 2007.

Kellner se tehdy posunul do první ligy evropského finančnictví, protože kromě miliard eur dostal pozici ve vedení pojišťovací skupiny Generali, kde působil s největšími jmény evropského byznysu.

Velmi dobře to pochopil například Daniel Křetínský, který cíleně investuje do tradičních západoevropských firem v čele se staletou Britskou královskou poštou.

Křetínského angažmá v ProSieben je však paradoxně jediným šrámem, se kterým se musí PPF vyrovnávat. Křetínský vstoupil do mediální skupiny v roce 2019 za cenu 12,50 eura za akcii a o rok a půl později svůj desetiprocentní podíl prodal za 17 eur za akcii. Němci dobře vědí, že Křetínský žije s Annou Kellnerovou, takže zejména od konkurenční Berlusconiho MFE zaznívalo, že Křetínský je „pochybnou figurou“, kterou zajímá hlavně krátkodobý zisk.

Pro PPF je však příznivé, že averze vůči Berlusconimu či případným čínským investorům je mnohem větší než vůči skupině Renáty Kellnerové.

Dva roky od Kellnerovy smrti

  • Petr Kellner zesnul při havárii vrtulníku na Aljašce 27. března 2021.
  • Vedení skupiny po něm převzal jeho blízký spolupracovník a minoritní akcionář PPF Group Ladislav Bartoníček.
  • Petr Kellner nezanechal závěť. Dědické řízení trvalo půldruhého roku. Nyní skupinu ovládá Renáta Kellnerová s rodinou. Kellnerová se tak stala nejbohatší Češkou.
  • PPF v říjnu 2021 prodala 30procentní podíl v provozovateli sítí CETIN Group investičnímu fondu GIC s centrálou v Singapuru. Transakce měla hodnotu desítek miliard korun.
  • Kellnerová jmenovala do čela skupiny s účinností od 15. června 2022 dalšího dlouholetého Kellnerova společníka Jiřího Šmejce, který zároveň dostal opci na desetiprocentní podíl ve skupině.
  • Pod Šmejcovým vedením se PPF po vypuknutí války na Ukrajině zbavila téměř veškerého majetku v Ruské federaci, pozemků, obchodních center i Home Credit Bank. Transakce se neobešly beze ztrát.
  • Šmejc také loni zastavil plánovanou fúzi Air Bank a českého a slovenského Home Creditu s Monetou Money Bank, kterou dohodl ještě Kellner.
  • V listopadu 2022 PPF prodala poskytovatele spotřebitelských půjček Home Credit na Filipínách a v Indonésii za zhruba 615 milionů eur (asi 15 miliard korun). Kupujícím byla japonská finanční skupina Mitsubishi UFJ Financial Group.
  • V Číně Home Credit úplně utlumil činnost.
  • V roce 2020 PPF prodělala 290 milionů eur, podle posledních výsledků vydělala za polovinu loňského roku 110 milionů eur. Na konci roku 2020 spravovala aktiva ve výši 39,7 miliardy eur, loni v pololetí pak ve výši 40,1 miliardy eur.
  • V plánu je nyní nákup aktiv na stabilních trzích v Evropě a USA.

Nový začátek

Proč však padla volba první větší evropské expanze zrovna na ProSieben? Podle informací SZ Byznys analyzovala skupina PPF řadu dalších příležitostí, z televizního byznysu například britskou ITV. Ale dívala se na velké veřejně obchodované firmy ze všech svých hlavních oborů, tedy i financí, telekomunikací a e-commerce.

„Rozhodla příznivější valuace a také třeba geografická blízkost. Nákup ProSieben dával smysl,“ uvedl manažer, který byl blízko transakci. Tímto směrem se ostatně budou vyvíjet i další akvizice Jiřího Šmejce v západní Evropě, které můžeme očekávat v příštích měsících a letech, jak se těžiště skupiny bude přesouvat z východu na západ.

Šmejc chce skupinu dostat tam, kde ji po finanční krizi v roce 2007 měl Kellner. Kromě křesla ve starobylé Generali se tehdy PPF prudce rozvíjela v Rusku i Číně. Byla to dravá, ambiciózní a moderní česká investiční skupina. Před Šmejcem je však ještě hodně práce, aby tento majstrštyk zopakoval.

Reklama

Doporučované