Hlavní obsah

Temu slibuje nákupy za pár korun. Ve světě už e-shop čelí prvním problémům

Foto: Shutterstock, Stanisic Vladimir, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Český internet v posledních týdnech zaplavily reklamy na nový internetový obchod Temu nabízející levné zboží všeho druhu. Raketový start firmy provází kritika kvality i ochrany dat, kterou ale společnost zásadně odmítá.

Článek

Držák na telefon za 38 korun, hodinky za 87 nebo robotický vysavač ani ne za tisícovku. Na českém internetu se nedávno objevil nový obchodník. Reklama láká na extrémně levné produkty nebo nabídky ke stažení aplikace. Temu.com uživatele láká sloganem „nakupuj jako milionář“ a některé produkty nabízí za pouhé jednotky korun.

V porovnání s ostatními internetovými prodejci jde skutečně o velmi nízké ceny a zákazník tak může být sváděný k tomu, aby na Temu nakoupil. Princip, jakým Temu funguje, je velmi podobný například AliExpressu, shromažďuje různé prodejce, kteří na platformě následně nabízejí své produkty. Nakoupit je zde možné snad úplně všechno, od oblečení přes elektroniku, kuchyňské potřeby a hračky až po kloboučky pro morčata.

„Temu je online tržiště se sídlem v Bostonu ve státě Massachusetts a provozované irskou čínskou společností elektronického obchodování PDD Holdings. Díky silné reklamě nabízí výrazně zlevněné zboží, které je většinou dodáváno spotřebitelům přímo z Číny,“ píše o sobě firma na Wikipedii.

Uživatelé mohou objednávat buď skrz internetovou stránku, nebo přes aplikaci. Nízké ceny jsou poslední dny navíc umocněny masivní kampaní související se slevovou mánií okolo Black Friday.

Foto: Temu

Nabídka Temu je opravdu rozmanitá.

Design stránek i aplikace je lákavý a využívá herních principů, což uživatele vtáhne dovnitř. Zákazníci si na stránkách dokonce mohou zahrát i videohru, která ale zatím není v Česku dostupná.

Proč je zboží na Temu tak levné? Temu uvádí, že udržuje své produkty cenově dostupné tím, že spojuje zákazníky přímo s dodavateli, zatímco zajišťuje dopravu zboží k zákazníkům. Temu tedy nevlastní produkty uvedené na svých webových stránkách a funguje jako prostředník mezi nakupujícími a prodejci. Podle magazínu Wired Temu prodělává v průměru 30 dolarů na objednávku tím, jak se snaží proniknout na trh, kde už je zavedená silná konkurence jako Shein, Aliexpress nebo eBay.

Obchodníci nabízí na Temu také řadu napodobenin, na stránce je například mnoho hodinek, které na první pohled vypadají jako Apple Watch nebo populární kosmetické přípravky, které běžně stojí stovky až tisíce korun. Na Temu se ale „fejky“ prodávají mnohonásobně levněji. Jejich obsah ale stránka většinou neuvádí.

Podmínky nákupu ale obsahují poněkud problematické pasáže. Inzerují tak například vrácení zdarma do 90 dnů, nikoli však od doručení, ale od zakoupení. Výrobky ale k zákazníkovi putují i několik týdnů a může se tak stát, že lhůta pro vrácení vyprší ještě dřív, než zákazník zboží vůbec uvidí. Podle recenzí je ale obchod poměrně rychlý ve vrácení peněz a za opožděné výrobky nabízí slevové kupony.

Rychlý rozjezd

Nákupní platforma vznikla teprve v létě roku 2022, ale od té doby se rozšířila téměř po celém světě. Sídlo má sice v americkém Bostonu, vlastní ji však čínská společnost PDD Holdings, pod kterou spadá například populární čínský prodejce Pinduoduo a za níž zase stojí čínský miliardář Colin Huang. PDD Holdings má sídlo v irském Dublinu.

Zájem o levné produkty, nebo minimálně zvědavost potenciálních zákazníků, rychle roste a aplikace se dostala na přední příčky nejvíce stahovaných aplikací. V Evropě aplikace Temu v říjnu předstihla eBay a dosáhla 51 milionů aktivních uživatelů měsíčně na zařízeních Android a Apple. Pro porovnání, aplikace Shein měla 64 milionů aktivních uživatelů měsíčně, což je o dvě třetiny více než před rokem, uvádí Reuters.

Jen zlomek těchto uživatelů si ale opravdu něco koupí, v USA Temu během října navštívilo 42 milionů uživatelů, což je více než čtyřikrát větší počet návštěv než před rokem. Pouze 4,5 procenta návštěvníků si ale skutečně něco koupilo.

Foto: Seznam Zprávy

Temu v Evropě předehnalo už i populární eBay.

Temu se intenzivně snaží zaujmout co nejvíce zákazníků, což dokazuje objem peněz, který investuje do marketingu. Například na americký trh zacílila reklamou při zápase v americkém fotbale Super Bowl, což je pro Američany nejsledovanější televizní přenos roku. Za dvě půlminutové reklamy zaplatilo Temu 14 milionů dolarů, uvádí magazín Wired. Dalších až 10 milionů denně zaplatí společnost za reklamy na platformách Meta a Google.

Další internetová tržiště

Temu není první společností, která na internet přichází s nabídkou velmi levného zboží. Mezi její nejvýznamnější konkurenty patří například:

  • AliExpress je online tržiště, které je tvořeno nezávislými prodejci se sídlem v Číně. Stejně jako Temu má velmi širokou nabídku zboží.
  • Wish je online nákupní platforma, která nabízí různé druhy oblečení, doplňků, gadgetů, kosmetických potřeb a dalšího zboží.
  • eBay umožňuje uživatelům nabízet předměty k prodeji, na které pak mohou ostatní uživatelé přihazovat v aukcích.
  • Alibaba je digitální tržiště, kde mohou obchodníci nabízet různé zboží, podobně jako na Temu.
  • SHEIN je globální online prodejce módy a lifestylových produktů se sídlem v Singapuru.

Kontroverze i obava o bezpečnost

Rychle rostoucí prodejce ale vzbudil i obavy ohledně toho, jak nakládá s uživatelskými daty. Například v americkém státě Montana guvernér Greg Gianforte letos v květnu tuto aplikaci zakázal používat na vládních zařízeních a ve všech státních firmách, společně s chatovacími platformami WeChat a Telegram. Zároveň v celém státě zakázal aplikaci TikTok, a to s účinností od prvního ledna 2024.

Obavy o zpracovávání uživatelských dat vzrostly poté, co Google označil sesterskou společnost Temu, čínské Pinduoduo, za „prokazatelně škodlivou aplikaci“ a vyzval uživatele, aby ji odinstalovali.

Podle analýzy Kevina Reeda, ředitele pro informační bezpečnost ve společnosti Acronis, požaduje Pinduoduo až 83 oprávnění, včetně přístupu k biometrickým údajům, Bluetooth a informacím o sítích Wi-Fi.

„Některá z těchto oprávnění, která Pinduoduo požaduje, se zdají být pro aplikaci elektronického obchodu neočekávaná. Temu však není tak agresivní jako Pinduoduo, která požaduje nejrůznější oprávnění,“ sdělil Reed televizi CNBC.

„Zatím jsme se nesetkali s tím, že by Temu.com obsahoval malware, a to ani na webu, ani v mobilní aplikaci. Tato současná irská firma však může mít kořeny v Číně, což znamená nejen mimořádně nízkou obezřetnost při nakládání s daty uživatelů, ale i netransparentnost a s tím spojenou horší reputaci v mezinárodním online prostředí. Zkušenosti českých uživatelů však zatím nevedly k tomu, že by se o této firmě z pohledu bezpečnosti na trhu něco zásadně negativního rozkřiklo,“ uvedl pro SZ Byznys Robert Šuman, vedoucí pražského výzkumu a vývoje ESETu.

„O zmíněném e-shopu/aplikaci TEMU víme. Jako samostatný fenomén jsme ale zmíněný e-shop/aplikaci doposud neanalyzovali. Obecně je možné ale doporučit uživatelům, aby byli obezřetní při práci s aplikacemi, stahovali je z ověřených zdrojů a dávali si pozor, k jakým funkcím a údajům jim dávají na svých zařízeních přístup,“ komentuje situaci Eva Rajlichová, tisková mluvčí Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost.

„Pravidla dodržujeme a máme silné zázemí“

Samotná společnost nařčení odmítá a argumentuje tím, že nemá důvod nedodržovat pravidla, protože má za sebou velmi silnou mateřskou společnost.

„Ačkoli je Temu mladá společnost, která má za sebou teprve rok, vždy jsme upřednostňovali dodržování pravidel a předpisů. Ačkoli jsme v USA ještě nevytvořili zkušený tým, který by komunikoval s regulačními a legislativními orgány, naše odhodlání plně dodržovat předpisy je pevné od našeho založení a je základem všech našich obchodních aktivit,“ sdělila redakci SZ Byznys Anna Lagutina, manažerka mediální komunikace Temu.

„Vzhledem k tomu, že mateřská společnost Temu má hodnotu přes 140 miliard dolarů a disponuje dostatečným cash flow a finanční silou, nedává nám smysl nedodržovat pravidla nebo šetřit, zejména při rozjezdu nového podnikání. Takové jednání není prospěšné ani pro dlouhodobý růst nového podniku, ani pro mateřskou společnost. Nedává to smysl ani z krátkodobého ekonomického hlediska,“ dodává Lagutina.

Společnost čelí také pochybnostem o tom, jestli jsou výrobky prodávané na její platformě vyráběné eticky. Výbor Sněmovny reprezentantů USA zveřejnil zprávu, ve které uvádí, že společnost Temu nepodniká potřebné kroky, aby zajistila, že výrobky na jejích stránkách neporušují zákon zakazující dovoz zboží vyrobeného za použití nucené práce Ujgurů, uvádí BBC.

Podle Lagutiny společnost problematiku nucených prací bere velmi vážně a jakákoli obvinění jsou proto neopodstatněná. Standardy Temu se podle ní nijak neliší od jiných platforem, jako je Amazon nebo eBay, a nedůvěru si vysvětluje tím, že je firma nová, poměrně rychle se rozrostla a mnoho lidí ji stále nezná.

U Temu se navíc objevují stížnosti, že nedoručuje některé zásilky, účtuje záhadné poplatky, posílá nesprávné objednávky a na stížnosti nereaguje. Na Temu již bylo podáno více než tisíc stížností u amerického Better Business Bureau (BBB) a zákaznické hodnocení je zde 2,5 hvězdičky.

U zboží se totiž nedá dopředu s jistotou říct, jestli bude kvalitní, na druhou stranu se od tak nízkých cen vysoká kvalita nedá očekávat. Česká obchodní inspekce (ČOI) ještě na konci minulého týdne žádné stížnosti na společnost neevidovala.

Reklama

Doporučované