Hlavní obsah

Embargu navzdory. V Rusku se prodávají předražené nové škodovky

Škoda Scala

Na ruském trhu se stále objevují vozy západního původu, jejichž dovoz by měl přitom podléhat embargu. Včetně nových škodovek. Podle automobilky jde ale o neoficiální dovoz z třetích zemí, který firma nemůže ovlivnit.

Článek

Ruská média, jako první zřejmě server motor.ru, informovala, že na tamním trhu s automobily se objevily nově vyrobené vozy Škoda. Konkrétně se jednalo o model Škoda Scala 2022, kde se přímo uvádí, že auta byla vyrobena v Mladé Boleslavi. A to i přesto, že na dovoz evropských vozů do Ruska platí embargo uvalené na zemi po útoku na Ukrajinu.

Nejde ovšem o oficiální prodej, uvádí společnost Škoda Auto: „Lokální výroba a export do Ruska byl pozastaven po začátku válečného konfliktu na Ukrajině,“ uvedl na otázku Seznam Zpráv za Škodovku vedoucí korporátní a interní komunikace Tomáš Kotera.

Podle společnosti dochází pouze k doprodeji zbývajících skladových kusů, které byly vyrobeny nebo do Ruska exportovány ještě před začátkem odkazovaného embarga. V tomto případě má jít ovšem o nové vozy, které si cestu do Ruska našly jinak.

S největší pravděpodobností tak jde o paralelní import, tedy neoficiální dovoz z třetích zemí nebo bez zprostředkovatele. „Nad takovým dovozem nemá Škoda Auto možnost dohledu, a dochází k němu na vícero trzích světa,“ uvedl Kotera.

Zjevně k němu dochází i na ruském trhu, kde se i přes embargo evropské vozy stále objevují. V září se například v Rusku zase objevilo omezené množství vozů Škoda Kamiq.

Platí sankce, tak zaplaťte

Takové komplikované aranžmá, jak dostat embargované zboží na trh, ale má svou cenu. Nejlevnější verze Škody Scala s 1,5litrovým motorem se v Česku prodává zhruba od 480 tisíc korun. Jak tuto cenu přepočítat na korunu je obtížné. Rubl totiž v tuto chvíli není volně směnitelný a jeho hodnota je určena de facto rozhodnutím ruské centrální banky. Podle oficiálního přepočtu je ale 480 tisíc korun zhruba 1,2 milionu rublů.

Nové Scaly ovšem prodejce inzeruje za 2 750 000 rublů, což je více než milion korun, přes dvojnásobek běžné ceny.

Dovoz embargovaných dílů do Ruska není otázkou pouze osobních vozů. Podle informací slovenského Deníku N například tamní firmy vyvezly do Ruska a Íránu desítky tisíc kusů zboží použitelných pro výrobu zbraní. Jde například o motory, kuličková ložiska, speciální pneumatiky nebo ocel, které Rusko následně mohlo použít v těžké vojenské technice nasazené při agresi na Ukrajině. Tato kauza je sice naprosto odlišná od škodovek prodávaných v Rusku, ale ukazuje, jak je nyní Moskva hladová po zboží, které si dříve běžně dovážela, ale po vyhlášení sankcí radikálně dochází.

V ruských zbraních se také pravidelně nacházejí součástky evropské či americké provenience. Z velké části se ovšem týká součástek, jejich vývoz byl zakázán v roce 2014 po ruské invazi Krymu.

Doporučované