Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Ze současných 129 čínských značek, které vyrábějí elektromobily a plug-in hybridy, jich do roku 2030 přežije pouze patnáct. Trh se konsoliduje a některé značky se z něj stahují. Podle agentury Reuters to vyplývá z analýzy poradenské společnosti AlixPartners.
Analytici z AlixPartners předpokládají, že těchto patnáct značek bude do konce desetiletí představovat přibližně 75 procent čínského trhu s elektromobily a plug-in hybridy. Každá z nich bude v průměru prodávat 1,02 milionu vozidel ročně. Názvy jednotlivých značek, kterým do budoucna věří, firma nezmínila.
Konsolidace v Číně bude postupovat pomaleji než na jiných trzích, uvedl analytik Stephen Dyer. Místní vlády totiž podle něj mohou podporovat neživotaschopné značky vzhledem k jejich významu pro regionální ekonomiku, zaměstnanost a dodavatelské řetězce.
„Čína je jedním z nejkonkurenčnějších trhů s vozy s alternativním pohonem označovanými jako NEV (New Energy Vehicles) na světě. Odehrává se tam intenzivní cenová válka, rychlé inovace a noví účastníci neustále zvyšují laťku,“ řekl Dyer. Kvůli tlaku na technologický pokrok a na nákladovou efektivitu ale mnoho firem zároveň jen těžko dosahuje ziskovosti, dodal.
Čínský automobilový trh je největší na světě. V současné době čelí cenové válce a značnému nadbytku kapacit. Kromě společností BYD a Li Auto nevykázal žádný jiný veřejně obchodovaný čínský výrobce elektrických vozidel celoroční zisk.