Článek
Americké automobilce Ford klesají prodeje elektroaut. Doplácí na silnou konkurenci čínských výrobců aut, kteří svá vozidla prodávají za výrazně nižší ceny. „Jsme v globální konkurenci s Čínou, a to nejen s elektroauty. A pokud prohrajeme, budoucnost Fordu nemáme,“ uvedl v pátek šéf Fordu Jim Farley na konferenci Aspen Ideas Festival, píše Business Insider.
„Je to nejvíc ponižující věc, kterou jsem kdy viděl. Sedmdesát procent všech elektroaut je vyrobených v Číně,“ okomentoval situaci. Problém vidí Farley i v tom, že americké technologické firmy jako Google či Apple se automobilovému odvětví věnují málo. Čínští výrobci mají v autech podle něj mnohem vyspělejší technologie. „Huawei a Xiaomi jsou v každém autě,“ říká Farley. „Nasednete, nemusíte svůj telefon spárovat. Automaticky se vám v autě zrcadlí váš celý digitální svět.“ Není to poprvé, co Farley čínské konkurenty chválí. Sám navíc auto od Xiaomi řídí.
Minulý srpen finanční ředitel společnosti Ford John Lawler oznámil, že společnost změní svou strategii v oblasti elektroaut. Plánované vozy typu SUV by měla společnost nahradit hybridními modely. Nový přístup má Ford stát téměř dvě miliardy dolarů.
Čína dominuje trhu
Právě zmínění čínští výrobci mobilních telefonů vstoupili před nedávnem na také trh s automobily. Společnost Xiaomi Auto svůj první elektrický vůz - model SU7 - představila na jaře minulého roku. Před měsícem pak uvedla druhý model YU7, který má být levnější alternativou k populární Tesle Model Y. Na nový model Xiaomi obdržela již přes 200 tisíc objednávek.
Podle deníku The New York Times je již každé páté auto prodané celosvětově elektrické a američtí výrobci ztrácí na asijském, evropském i jihoamerickém trhu svou pozici právě kvůli nástupu čínských výrobců.
Agentura Reuters píše, že hlavní „zbraní“ čínského automobilového průmyslu je zrychlení vývoje nového automobilu nebo modernizace stávajícího modelu na polovinu. Dříve bylo v odvětví běžné udělat redesign modelu zhruba každých pět. Zkrácení vývojového cyklu znamená úsporu kapitálů, snížení finálních cen automobilů a zajišťuje, že čínští hráči mají ty „nejčerstvější“ modely. Navíc v Číně automobilky těží z levné pracovní síly.
V Číně mezi nejdominantnější výrobce elektrických aut patří BYD, SAIC nebo Geely.
Automobilky ohrožuje Trumpův zákon
Podle deníku New York Times může americké výrobce elektroaut ohrozit i nový daňový zákon, známý také jako velký krásný zákon, o kterém právě jedná americká Sněmovna reprezentantů. Přestože americký prezident Donald Trump slibuje, že jeho politika pomůže oživit výrobu aut ve Spojených státech, podle nových pravidel se mají například zrušit daňové úlevy pro kupce elektrických aut ve výši až 7500 dolarů (zhruba 157 tisíc korun).
Elektrická auta podle deníku zůstávají ve Spojených státech dražší než ta se spalovacím motorem či v hybridním provedení. Americké automobilky vyrábějí celosvětově pouze pět procent elektrických vozů, přičemž předním americkým výrobcem elektroaut je Tesla.
„Spojené státy se potřebují rozhodnout, zda chtějí globálně konkurenceschopný automobilový průmysl,“ řekl pro New York Times Greg Dotson, docent na Právnické fakultě Univerzity v Oregonu a bývalý hlavní poradce Senátního výboru pro životní prostředí a veřejné práce za Demokratickou stranu. „Je jasné, že to je ten směr, kterým se svět ubírá.“
Jody Freeman, ředitel programu pro environmentální a energetické právo na Harvard Law School, v reakci na nový daňový zákon prohlásil, že „se nezdá, že by se vláda zajímala o konkurenceschopnost automobilového průmyslu“.