Hlavní obsah

Zvýšení cen našich vozů je nevyhnutelné, říká odcházející šéf Škody Auto

Thomas Schäfer, generální ředitel Škoda Auto.

Zdražují nejen suroviny, ale i energie. Zvýšení cen našich automobilů je proto nevyhnutelné, uvedl generální ředitel Škoda Auto Thomas Schäfer, který od dubna míří na novou pozici v koncernu Volkswagen.

Článek

Ceny surovin a energií postihují i největší tuzemskou automobilku Škoda Auto. Firma zveřejnila své výsledky za loňský rok, přičemž zvýšila svou ziskovost především kvůli rozsáhlým provozním úsporám.

I přesto bude muset zvyšovat ceny svých vozů. „Výhled cen surovin není radostný. Ceny oceli či drahých kovů v současnosti rostou neuvěřitelně rychle,“ řekl Schäfer.

Škoda Auto dbá na to, aby nemusela náklady příliš přenášet na zákazníky. „Rostou nejen ceny surovin, ale i ceny energií. Myslím proto, že ze střednědobého hlediska je zvýšení cen našich automobilů nevyhnutelné,“ uvedl přesto na tiskové konferenci generální ředitel Škoda Auto.

Válka na Ukrajině také výrazně narušila dodavatelské řetězce naší největší automobilky. Například na Ukrajině napadené Ruskem se vyrábí nejen kabelové svazky, ale i spínače a další části nutné pro nová auta. Ukrajina je také důležitým dodavatelem oceli.

„Největší dopad na výrobu mají v současnosti výpadky dodávek kabelových svazků. Zastavuje se tím celý proces výroby vozidla. Je to nervový systém auta, bez něhož ho nelze používat,“ uvedl Thomas Schäfer. V případě spínačů lze vyrobit vůz a počkat, až spínače přijdou.

Škoda Auto je nyní odhodlána na Ukrajině zůstat a podporovat tamní výrobu. V současné době někteří dodavatelé znovu začali vyrábět, i když nikoli na plný výkon. „Pokaždé, když přijde poplach, musí se běžet ukrýt do krytu. Mají za to naše nejvyšší uznání,“ dodal Schäfer.

Během čtyř či pěti týdnů začne ale Škoda Auto odebírat i od jiných dodavatelů, aby mohla znovu najet na plnou výrobu.

Továrny automobilky v Rusku jsou momentálně zavřeny, Škoda ale svým zaměstnancům dál platí mzdy. Nejen tzv. kurzarbeit, ale nadto i příplatky, aby lidé mohli lépe vyžít. „Situace je tam náročná,“ uvedl Schäfer.

Přes 800 tisíc vozů

Nekonsolidovaný čistý zisk Škody Auto se zvýšil o 48 procent na 22,41 miliardy korun. Naopak nekonsolidované tržby se snížily o 0,4 procenta na 422,6 miliardy korun. Člen představenstva Christian Schenk uvedl, že i přes celosvětovou krizi je Škoda Auto „v dobré finanční kondici“.

Největší propad zaznamenala automobilka v Číně, naopak v Indii se výrobci aut dařilo – tamní prodeje se v roce 2021 zdvojnásobily. V Evropě si Škoda drží pozici osmé nejprodávanější značky aut.

Škoda Auto v loňském roce zvýšila provozní zisk o 43,2 procenta na 1,08 miliardy eur, tedy 26,8 miliardy korun. K růstu přispěly vyšší marže, příznivý vývoj směnných kurzů a nižší poplatky za nadlimitní emise oxidu uhličitého.

Tržby pak mladoboleslavská automobilka zvýšila o 3,9 procenta na 17,7 miliardy eur, v přepočtu jde o 439,2 miliardy korun. Výroba automobilce loni klesla o 14,8 procenta na téměř 802 000 vozů. Výsledky firma dnes zveřejnila na tiskové konferenci a ve výroční zprávě. Volkswagen také upozornil, že hlavní závod v Mladé Boleslavi loni oslavil mimořádný milník, od zahájení výroby aut v roce 1905 se tam vyrobilo 15 milionů vozidel.

Kvůli nedostatku polovodičů a pandemii koronaviru automobilka loni zákazníkům na celém světě dodala 878 200 vozů, což je o 12,6 procenta meziročně méně. Nedostatek čipů způsobil, že Škoda nevyrobila 280 tisíc aut.

Doporučované