Etna klouže do moře. Vědci se obávají, že způsobí obří vlnu tsunami

Etna klouže do moře, vědci se obávají obří vlny tsunami.Video: Daniel Andrisák, Shutterstock.com

Sopka se zatím pohybuje velmi pomalu. Vědci změřili, že se posunula o 4 centimetry za 15 měsíců. Nevylučují ale náhlý kolaps.

Vědci zjistili, že část jihovýchodní stěny sopky Etny by mohla sklouznout do moře. Pád masivu by navíc mohl vytvořit obří vlnu tsunami, která by ohrozila zejména Sicílii a další ostrovy ve Středozemním moři. Geologové podle listu The Independent přiznávají, že nedokážou odhadnout, kdy by k sesunutí masivu mělo dojít.

Dřívější studie naznačovaly, že pohyb sopky byl způsoben lávou uvnitř vulkánu. Nová studie, která se zaměřila zejména na podzemní část sopky, prokázala, že je pohyb způsoben také gravitací, jež na neustále rostoucí stěnu působí.

Etna opět ožila.

Doktorka Morelia Urlaubová z Helmholtzova centra pro výzkum oceánů uvedla, že pohyb sopky se v současnosti omezuje na 4 centimetry za 15 měsíců. To znamená, že se pohybuje velmi pomalu. „Existuje ale riziko, že by se mohla náhle sesunout do moře,“ řekla Urlaubová serveru The Independent.

Etna chrlí lávu.

Z historického hlediska by nešlo o ojedinělou záležitost. Podle geologických záznamů v minulosti už k sesuvu sopek došlo. Vědci změřili, že sesuv menších sopek před miliony lety formoval dnešní podobu Havajských nebo Kanárských ostrovů.

Třicet let pozorování proti sopce staré pět set tisíc let

K tomu, aby vědci zjistili, jestli se sopka pohybuje, použili tlakové senzory, kterými sopku měřili několik měsíců. Podle doktorky Urlaubové nyní mohou potvrdit pohyb, není zatím ale možné vypočítat riziko katastrofy.

V roce 2017 zranily kameny létající z kráteru štáb BBC.Video: Seznam Zprávy

„Etnu jsme pozorovali zhruba 30 let, ale 30 let je nic v porovnání s pět set tisíc let starou sopkou, může se to stát za deset nebo sto tisíc let, nedokážeme to říct přesně,“ řekla Urlaubová. Dodala, že je důležité sopku a její pohyby i nadále monitorovat a zabránit případné katastrofě.