Hlavní obsah

Facebook zavede přísnější označování politických příspěvků. Únik soukromých dat kritizovala eurokomisařka Jourová

Video: Marek Martinovský, AP, Reuters

 

Reklama

7. 4. 2018 12:07

Nová pravidla umožní uživatelům Facebooku snadno dohledat, kdo a kde zaplatil za politické příspěvky, které se na síti objeví. Ředitel sociální sítě Mark Zuckerberg tak hodlá zvýšit transparentnost politických kampaní a zabránit dalšímu zahraničnímu vměšování do politické soutěže.

Článek

Facebook zavede nová pravidla zveřejňování politických příspěvků, která mají zaručit jejich transparentnost. Na svém profilu to uvedl ředitel Facebooku Mark Zuckerberg. Podobné příspěvky by v budoucnu měly nést viditelné zvláštní označení. Zároveň ponesou informaci o tom, kdo a kde za propagaci příspěvku zaplatil.

Kromě těchto opatření hodlá Facebook ověřovat identity správců velkých stránek. K tomuto kroku správci sítě přistoupili poté, co se jim podařilo odhalit a smazat velké množství falešných účtů, původem převážně z Ruska. Facebook tak reaguje mimo jiné na údajné ruské vměšování do prezidentských voleb v USA v roce 2016.

Podívejte se, jak bude nový systém vypadat:

Zuckerberg dále uvedl, že spustí přehlednou databázi příspěvků propagujících politické kampaně. Systém by měl Facebook spustit na konci letošního jara, a to nejprve ve Spojených státech amerických.

Kvůli novým opatřením, jejichž účelem je především zvýšit transparentnost politických příspěvků, hodlá Facebook zaměstnat několik tisíc lidí.

Přerostlo nám to přes hlavu

Únik soukromých informací a jejich zneužití kritizovala také eurokomisařka Věra Jourová. Ta si vyžádala podrobné vysvětlení situace od provozní ředitelky Facebooku Sheryl Sandbergové. S ní by se Jourová měla ještě spojit telefonicky na začátku příštího týdne.

Evropská komise ve čtvrtek uvedla, že data až 2,7 milionu uživatelů z Evropské unie mohla být zneužita firmou Cambridge Analytica. Britská společnost Cambridge Analytica, která spolupracovala s kampaní Donalda Trumpa, měla zneužít soukromá data více než 80 milionů amerických uživatelů Facebooku.

„Přerostlo nám to přes hlavu. Ale zároveň je to pro všechny zúčastněné důrazná lekce,” uvedla ke kauze zneužití dat ve čtvrtek Jourová. Komise podle ní poté, co si případy zanalyzuje, přijde co nejdříve se „systémovým a strategickým” řešením problematiky.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované