Hlavní obsah

Firma, která v Brně stopla klíčovou silniční stavbu, na to neměla pravomoci

Stavba městského okruhu se dál posouvá. Město a silničáři hrají o čas.Video: Eliška Hypšmanová, Jan Kozel, Seznam Zprávy

 

Reklama

Klíčovou dopravní stavbu v Brně zastavil antimonopolní úřad. Zakázku na stavbu městského okruhu bojkotuje firma, která na to podle města a silničářů nemá pravomoci. Mají podezření, že jednala na pokyn firmy jiné a v případu je pouze nastrčená.

Článek

Realizace městského okruhu se bude dál odsouvat. Město a silničáři proti rozhodnutí antimonopolního úřadu podali rozklad.

Podle námitky slovenské firmy Deštruprojekt žádali silničáři ve výběrovém řízení nadbytečně účastníky, aby disponovali speciální živností na elektromontážní práce. Antimonopolní úřad dal námitce zelenou a nepravomocně soutěž zrušil. Námitka tak stopla největší silniční stavbu v Brně.

Na podání námitky podle města a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) neměla firma Deštruprojekt právo. „Subjekt, který si stěžoval, nebyl aktivně legitimován,“ uvedla primátorka Brna Markéta Vaňková (ODS). Podle ní je nutné, aby firma před podáním námitky splňovala dvě podmínky. „Firma musí být objektivně schopná zakázku splnit a za druhé může námitku podat jen v případě, že jí v souvislosti s tím vznikla, nebo hrozí nějaká újma. Máme za to, že ani jedna z těchto podmínek nebyla naplněna,“ dodala.

Firma Deštruprojekt se přitom do výběrového řízení vůbec nehlásila. Vzhledem k malým ročním obratům ani nemohla. „Z veřejných slovenských rejstříků vyplývá, že firma má roční obrat okolo 400 eur, tedy deset tisíc korun. Takže správní poplatek pro antimonopolní úřad je ve výši jejích ročních příjmů. Nemyslím si, že jsme jim mohli způsobit jakoukoli finanční újmu,“ řekl ředitel brněnského ŘSD David Fiala Seznam Zprávám již v minulosti.

Město a silničáři teď očekávají dva scénáře. Buď antimonopolní úřad rozkladu vyhoví, námitku zruší a soutěž o stavbu bude moci pokračovat, nebo rozkladu nevyhoví a bude třeba vypsat nové výběrové řízení na zhotovitele stavby. V obou případech se realizace městského okruhu prodlouží. Brno a ŘSD tak hrají o čas.

Antimonopolní úřad by měl o rozkladu rozhodnout do šedesáti dní. Do té doby chtějí silničáři provádět jiné dílčí práce, aby stavba úplně nestála. „Využíváme toho času, který nám je dán šedesátidenní lhůtou pro rozhodnutí úřadu. V mezidobí provedeme přípravu stanoviště, vykácíme stromy a provedeme některé části archeologického výzkumu,“ uvedl Fiala.

Fiala v pondělí novinářům řekl, že by v podání námitky mohla být zainteresovaná jiná větší firma. „V návrhu na rozklad píšeme, že slovenská firma Deštruprojekt mohla jednat na pokyn někoho jiného,“ dodal. Má jít o slovenskou firmu Váhostav, která se k případu zatím nevyjádřila.

Podle původních plánů měly práce na okruhu začít v dubnu.

Pokud ale silničáři budou nuceni vypsat novou soutěž, začátek výstavby se posune. „V takovém případě musíme v novém výběrovém řízení počítat s dobou přibližně dva a půl měsíce,“ dodala Vaňková. Stavba by oproti plánovanému dubnu začala až na podzim.

Součástí stavby je i půlkilometrový tramvajový tunel. V té souvislosti bude muset dopravní podnik odklonit tramvajovou linku číslo 1. Město chce investovat i do opravy ulice Veveří, kudy by tramvajová linka byla odkloněna.

Komplikace museli silničáři řešit už v první etapě stavby. Tu zdrželo odvolání spolku Voda z Tetčic. Námitky spolku pozdržely stavbu okruhu o devět měsíců.

Reklama

Doporučované