Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Dlouhodobé spory mezi akcionáři kopřivnické automobilky Tatra Trucks, zbrojní skupinou CSG Michala Strnada a společností Promet Tools Denisy Materové, nejspíš spějí k rozuzlení.
Materová v září udělala směrem ke Strnadovi gesto dobré vůle, když souhlasila s odvoláním bývalého ředitele Tatra Trucks Lukáše Andrýska z pozice předsedy představenstva automobilky.
Andrýsek skončil jako šéf Tatra Trucks loni v prosinci. O měsíc později jej Strnad nechal odvolat také z pozice ředitele divize mobility CSG i z představenstva celé skupiny. Předsedou představenstva Tatra Trucks však Andrýsek zůstal navzdory snaze CSG zbavit jej i tohoto postu.
K tomu však podle stanov výrobce automobilů potřeboval většinový, 65% akcionář automobilky souhlas menšinového akcionáře, společnosti Promet Tools Denisy Materové. Ta v Tatra Trucks drží 35 procent.
Materová podle informací redakce dlouho odmítala vyjít CSG vstříc kvůli sporům, které o automobilku se Strnadovou zbrojovkou vede. Většinový vlastník ji loni v srpnu nechal odvolat z čela dozorčí rady.
Letos v létě se zase CSG i přes nesouhlas menšinového akcionáře snažila navýšit základní jmění společnosti o 2,7 miliardy korun.
Poloviční podíl v Promet Tools navíc Materová letos na jaře prodala přímému konkurentovi CSG, zbrojařské firmě STV Group miliardáře Martina Drdy. Tato transakce dosud není vypořádána a podle zdrojů redakce SZ Byznys ji posuzují antimonopolní orgány Evropské komise.
Obrat k dohodě
Minulý měsíc však Materová ustoupila a na valné hromadě Tatra Trucks 9. září s Andrýskovým odvoláním souhlasila. Vstřícné gesto Denisy Materové vůči CSG naznačuje, že dohoda o vypořádání sporů mezi akcionáři by mohla být brzy na stole.
Podle zdrojů SZ Byznys obeznámených se situací v Tatra Trucks jedná Materová se Strnadem o prodeji svého podílu, k definitivní dohodě však zatím nedošlo.
„S ohledem na probíhající jednání nebudeme témata Tatry nyní komentovat,“ říká ředitel komunikace Promet Group Pavel Barvík. Na dotazy redakce odmítl odpovědět i mluvčí CSG Andrej Čírtek a ředitel speciálních projektů STV Group Pavel Beran.
Své odvolání z představenstva nechtěl komentovat ani Lukáš Andrýsek.
Tatra Trucks
- Akciová společnost Tatra Trucks převzala v roce 2013 značku a kopřivnickou automobilku.
- Kromě standardizovaných modelových řad vyrábí i speciální nákladní vozidla na míru.
- Velká část produkce automobilky je určena na export do desítek zemí světa.
- Automobilka Tatra Trucks, a. s., zaměstnává více než 1800 lidí a dalších 500 pracuje v dceřiném podniku Tatra Metalurgie, a. s., zaměřeném zejména na slévárenství a kovárenství.
- Akcionáři automobilky Tatra Trucks jsou průmyslově-technologický holding Czechoslovak Group (CSG) a firma Promet Tools ze skupiny Promet Group.
- V roce 2023 dosáhla společnost Tatra Trucks tržeb ve výši 8,36 miliardy korun, o zhruba 10 procent více než v roce 2023.
- Hospodaření automobilky v roce 2023 však skončilo ztrátou 45,9 milionu korun. Loni se vrátila do zisku, který dosáhl 19,3 milionu.
Blížící se dohoda mezi CSG a Promet Tools na majetkovém vypořádání v Tatře může souviset s chystaným vstupem CSG na burzu a snahou vyřešit spory v jedné z klíčových firem celé zbrojní skupiny.
CSG zvažuje primární úpis akcií na burzách v Amsterdamu a v Praze už v lednu příštího roku.
Skupina Tatra Trucks znovu ve ztrátě
CSG ovládá Tatru prostřednictvím firmy Nika Development, v níž drží podíl ve výši 89,903 procenta. Zbytek v této firmě patří společnosti Quantum Private Equity finančníka Viktora Jelínka. Jak informoval SZ Byznys, slovenský, v Dubaji žijící finančník Jelínek má vazby na slovenskou vládní stranu Smer a na několik tamních oligarchů.
Další valná hromada Tatra Trucks je plánovaná na 13. listopadu.
V loňském roce vyrobila kopřivnická automobilka celkem 1548 vozidel a objem výroby zvýšila o téměř 10 procent. Obrat firmy dosáhl hodnoty 9,7 miliardy korun a zisk 19,3 milionu.
Podle konsolidované výroční zprávy za rok 2024, kterou firma zveřejnila jako přílohu k pozvánce na listopadovou valnou hromadu, se však celá skupina Tatra Trucks včetně dceřiných společností znovu propadla do ztráty ve výši 120 milionů korun.
Česká elita – Žebříček nejhodnotnějších firem Česka
Česká elita 2025. Klikněte na banner níže a projděte si pořadí nejhodnotnějších firem Česka. Dalším kliknutím na řádek v tabulce nebo na interaktivní grafiku můžete zjistit podrobnosti o firmě.
Partnery České elity jsou společnosti ORLEN Unipetrol, Burza cenných papírů Praha, Raiffeisen Bank, Allwyn, Rudolf Jelínek, Škoda Auto a BANDI.
Odborným garantem žebříčku TOP 100 České elity je společnost Deloitte.














