Hlavní obsah

Formule 1 v Brně? Proč ne, Maďary ale licence stojí dvě miliardy a platí ji stát, vzkazuje Babišovi šéf Autoklubu

4. 6. 2018

Prezident Autoklubu České republiky o financování českého sportu a možnosti závodů formule 1 v Česku. (Video: Luděk Mádl, Profimedia.cz, Seznam.cz)

Prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček o dopadech dotační aféry na český sport i možnostech, jak vstoupit do kolotoče závodů formule 1.

Článek

Když dojde řeč na sportovní infrastrukturu, premiér v demisi Andrej Babiš obvykle štědrým slibem neškudlí. Ani ovál pro Sáblíkovou, krytá sjezdovka určená Ledecké a nová hala hokejové Komety k tomu by se ale jevily div ne jako maličkosti. A to ve chvíli, kdy by se Češi po maďarském vzoru zbláznili do formule 1.

Infrastruktura na ni už je přitom v Brně víceméně k dispozici. „Po technické stránce by parametry Masarykova okruhu nárokům formulí odpovídaly, nejpozději po opravdu drobných úpravách,“ říká Jan Šťovíček, prezident Autoklubu ČR.

Nutno zdůraznit, že v reálném světě úvaha o osídlení brněnského závodního okruhu formulovými monoposty zatím nikde neprobleskuje. Téma tedy do Šťovíčkova rozhovoru pro Seznam proskočilo spíše na bázi provokativního vtipu.

Ale Jan Šťovíček na něj zareagoval s až překvapivou zaníceností. A naznačil, že problém je v zásadě jediný, a to finanční. „Jak mi prozradil kolega z maďarského autoklubu, stát jim přispívá na formule částkou, která pokryje licenci potřebnou k udělení závodu formule 1. A ta suma činí 100 miilionů dolarů.“

To je v přepočtu 2,2 miliardy korun. A pokud vezmeme do úvahy, že na veškerý sport v republice přispívá nyní stát formou dotací z Ministerstva školství částkou 5,5 miliardy korun, s vyhlídkou zvýšení na 9 miliard v příštím roce, jeví se formule 1 v Brně jako sci-fi.

Už závody MotoGP, tedy mistrovství světa silničních motocyklů, které se v Brně pořádají, jsou samy o sobě pořádnou zátěží. Licence na rok přijde zhruba na 110 milionů korun, a také tato suma se platí z veřejných peněz, je na ni vlastně vypsán speciální dotační program. A peníze jdou od státu do spolku, který za tím účelem vytvořily město Brno a Jihomoravský kraj.

„Nás trochu mrzí, že se na okruhu v Brně nemohou konat ani závody mistrovství republiky, ale požadavky majitele okruhu vůči nám jsou mimo naše možnosti,“ podotýká Šťovíček.

Jak se změnilo financování českého sportu po loňské dotační aféře a kam tento příběh spěje? Proč opět dochází k nesvárům mezi Autoklubem a konkurenčním Ústředním automotoklubem ČR? Jaké dotace stát motoristům zrušil? Více v rozhovoru ve videu nad tímto textem.

Doporučujeme

Další zprávy