Hlavní obsah

Fortnite ve válce. Google a Apple smázly nejoblíbenější hru planety

Ilustrační fotografie.

Reklama

14. 8. 15:45

Autoři herního titulu, jenž má přes 350 milionů registrovaných hráčů, se soudí s technologickými giganty, kteří mají v područí nejznámější obchody s aplikacemi a hrami. Google Play a Apple Store totiž hru Fortnite odstranily.

Článek

Předmětem sváru toho, co má potenciál jednoho z největších soudních sporů v digitálním světě dneška, není nic jiného než peníze. V první řadě ty virtuální, které se ve Fortnite nazývají V-Bucks a lze si za ně nakoupit třeba nové skiny – tedy podoby postav a dalších herních propriet – nebo lepší padáky, jež jsou ve hře klíčové.

S námi ušetříte

Dříve nebo později, jak píšou i někteří prodejci této měny na internetových aukcích, se tedy hráči bez virtuálních peněz neobejdou. Problémové nejprve pro Apple a posléze i pro Google ovšem bylo to, že vývojář Epic Games nabídl uživatelům cestu, jak si herní měnu koupit bez využití platebních systémů těchto technologických gigantů, a to dokonce za nižší cenu. A to šlo podle serveru CNN proti směrnicím firem.

Když ti druzí sleví, dáme vám jejich peníze

Tvůrce titulu na vlastních stránkách píše, že pokud si hráči koupí V-Bucks přímo od něj, ušetří přes 20 procent. Zároveň ve svém příspěvku dodal, že přes platformy obou zmíněných společností nemají na tuto slevu nárok. „Při využívání platebních systémů Applu a Googlu si firmy účtují 30 procent jako poplatek a zároveň nelze aplikovat slevu více než 20 procent,“ píše Epic Games. „Pokud ale v budoucnu tuto šarži sníží, úspory z toho pošleme vám.“

Obě firmy v reakci na to ve čtvrtek smazaly Fortnite ze svých internetových obchodů, což popudilo stovky milionů registrovaných hráčů a zároveň to přimělo tvůrce titulu, aby Apple a Google zažalovali.

Patrně připravené žaloby, právnička i parodické video

Šéf vývojářské společnosti Tim Sweeney už ale technologické giganty za jejich praktiky s poplatky kritizoval koncem července. O tom, že odstranění hry nebylo okamžitým a jediným podnětem k žalobám, svědčí podle CNN i to, že každá z nich má 60 stran. Autoři mají na své straně také právničku Christine Varneyovou, která za Baracka Obamy řídila antimonopolní oddělení na ministerstvu spravedlnosti USA.

Připravenost Epic Games podporuje také to, že firma zveřejnila video parodující ikonickou reklamu Applu z roku 1984, ve které „nakousnuté jablíčko“ staví do role padoucha, a nezapomíná ani na Google.

„Odstranění Fortnite je pouze dalším příkladem toho, jak si Apple enormní silou vynucuje nesmyslná omezení a nezákonně udržuje 100procentní monopol nad platebními metodami v aplikacích, které operují v jejich systému iOS,“ dodává vývojář ve stížnosti, kterou podal k Federálnímu soudu severního okrsku Kalifornie.

I přes porušení směrnic budou diskutovat

Epic Games v žalobě proti Applu požaduje zákaz údajného chování narušujícího hospodářskou soutěž a nařízení firmě, aby zajistila obnovení jejího správného chodu. Přesto si také Google stojí za tím, že vývojář nabídkou levnější varianty nákupu virtuální měny a lákání hráčů na získání peněz ušetřených z naznačeného, ač firmami neavizovaného, snížení poplatků porušil jeho vnitřní směrnice.

Obě technologické společnosti ovšem uvedly, že budou s tvůrci hry diskutovat o řešení sporu a návratu titulu do jejich obchodů. Nejedná se přitom o jejich první kauzu ohledně obvinění z jednání porušujícího pravidla hospodářské soutěže.

Grilování technologických titánů

Šéfové obou firem spolu s těmi z Amazonu a Facebooku čelili koncem července slyšení v právním podvýboru americké Sněmovny reprezentantů pro antimonopolní záležitosti kvůli vyšetřování jejich obchodních praktik, které sledovaly i Seznam Zprávy. Detailní zpráva s výsledky zahrnující i doporučení, aby jejich moc na trhu byla omezena, se očekává koncem léta nebo na podzim.

Epic Games se navíc hájí, že jeho vlastní obchod s aplikacemi si od jejich původců účtuje poplatek ve výši „pouhých 12 procent“, dodává CNN.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené