Hlavní obsah

Ghosn si nevymýšlel? Nové stopy okolo automobilového případu století

Foto: Adam Tinworth, Flickr

Carlos Ghosn dle svých slov neutíkal před spravedlností, nýbrž před japonským soudním systémem, který je podle něj zaujatý.

Reklama

Carlos Ghosn, bývalý šéf aliance Renault-Nissan, se proslavil svým útěkem z Japonska. Od počátku tvrdil, že se stal obětí komplotu. A nyní se objevují první střípky, které jeho slova potvrzují.

Článek

Carlos Ghosn býval jedním z nejvlivnějších lidí automobilového průmyslu. Až do chvíle, kdy byl obviněn z nepřiznaných příjmů a zneužívání firemních peněz. Celospolečenského věhlasu se mu ovšem dostalo až po jeho takřka filmovém úprku před japonskou spravedlností na počátku letošního roku. Dobrodružná cesta z Ósaky do Bejrútu přes Istanbul ho podle agentury Bloomberg přišla na 15 milionů dolarů.

Manažer ale od počátku tvrdil, že celé obvinění na něj bylo nastrčeno. A nyní se začínají objevovat důkazy o jakési zákulisní hře.

Změna fúze

Podle obeznámených lidí a dříve utajované interní komunikace začala kampaň na odstranění Ghosna téměř rok před jeho zatčením v roce 2018, zjistila agentura Bloomberg. Akci měla rozjet opozice ve firmě, která byla proti větší integraci japonské automobilky Nissan a francouzského Renaultu. Celá fúze byla totiž Ghosnův nápad.

Skupina manažerů Nissanu viděla v zadržení a obvinění Carlose Ghosna skvělou příležitost pro vypracování nového plánu na integraci, jež by byla pro japonskou automobilku výhodnější. E-mailová korespondence z února 2018 a tvrzení několika zdrojů, které si přály zůstat v anonymitě, nastiňují obraz kampaně za odstranění výkonného ředitele z firemních struktur.

Informace vyšly najevo poté, kdy se před soud může dostat další z předních manažerů japonské automobilky. K odkrývání faktů přispěla také snaha Japonska o vydání Ghosna z jeho luxusního úkrytu v Libanonu.

Hari Nada

Představitelé Nissanu se nejvíce zalekli Ghosnova slibu, že sblížení automobilek bude nevratné a trvalé, sdělily Bloombergu anonymní zdroje z vnitřních struktur společnosti. V centru těchto debat stál Hari Nada, vedoucí kanceláře generálního ředitele Nissanu, který později uzavřel dohodu o spolupráci se státními zástupci, podle níž měl svědčit proti Ghosnovi. „Nissan by měl neutralizovat jeho snahy dříve, než bude pozdě,“ napsal Nada v polovině roku 2018 Hitoshimu Kawaguchimu – dalšímu z vedoucích manažerů, který se stará o vztahy s vládou.

Ghosn odmítl tyto nové důkazy komentovat. Sdělit stanovisko odmítla i tisková mluvčí Nissanu a ani Nada s Kawaguchim se k celé situaci nevyjádřili.

E-mailová korespondence

Podle zdrojů měl Nada den před zadržením Ghosna poslat zprávu tehdejšímu generálnímu řediteli Hirotu Saikawovi, v níž měl vyzvat k ukončení dohody s Renaultem na alianci a také k obnovení práva Nissanu nakupovat akcie ve francouzské automobilce. Francouzská automobilka může uplatňovat plná hlasovací práva se svým podílem v Nissanu, zatímco japonská automobilka má v Renaultu pouze 15procentní podíl a postrádá schopnost efektivně hlasovat.

„Ghosnovo odstranění by bylo zásadní změnou v největší světové automobilové alianci, která vyžaduje novou strukturu řízení,“ měl napsat Nada Saikawovi v údajné zprávě. Vedoucí kanceláře měl dále zdůraznit, že po Ghosnově zatčení by měl Nissan využít mocenského vakua a upevnit svou pozici. Renault navíc neměl po celou dobu o policejním vyšetřování ani tušení, informovala agentura Bloomberg na začátku roku 2019.

Celé úsilí k sesazení šéfa mělo být „podpořeno mediální kampaní, aby bylo zaručeno zničení Ghosnovy reputace“, napsal Nada v jednom ze svých e-mailů. Existovaly obavy, že původní obvinění z nedostatečného vykazování kompenzací by bylo široké veřejnosti těžké vysvětlit, popsaly anonymní zdroje Bloombergu.

Zachování statu quo

Historie propojení Renaultu a Nissanu se datuje od roku 1999, kdy francouzská automobilka zachránila finanční injekcí tu japonskou před bankrotem. Díky tomu mohl Renault dosadit Carlose Ghosna do Nissanu. Zahájil zde své úsporné tažení, které se zapsalo jako jedna z nejdramatičtějších záchranných akcí v automobilovém průmyslu. Ghosn se tedy stal šéfem Renaultu i aliance s Nissanem.

Po dvou desetiletích ovšem Ghosn utíkal před japonskými vyšetřovateli v soukromém letadle ukrytý v krabici. Je obviněn z nepřiznaného příjmu okolo 80 milionů dolarů a tunelování Nissanu. Dva Američané, kteří mu pomohli utéct, byli minulý měsíc na žádost japonských úřadů zadrženi nedaleko Bostonu. Nyní se jedná o vydání Michaela Taylora, bývalého příslušníka zelených baretů, a jeho syna Petera Taylora. Oba svou vinu odmítají. Libanon, kde se Ghosn ukrývá, nemá s Japonskem smlouvu o vydávání občanů, tudíž se vyšetřovatelé nejspíš nikdy nedočkají soudu.

Celá akce okolo odstranění Ghosna se ovšem příliš nepovedla. Nissan byl schopen zajistit změny ve svém partnerství s Renaultem, ale nová dohoda, která byla podepsána v březnu 2019, nezměnila alianci tak radikálně, jak Nada navrhoval. Například vůbec nedošlo na požadavek o možnosti Nissanu kupovat více akcií Renaultu. Vztah mezi automobilkami byl navíc silně poškozen.

Reklama

Doporučované