Hlavní obsah

Hašek: Měnit Sobotku by byl nesmysl, ale v příštích volbách musíme mít 25 procent

 

Reklama

18. 10. 2016 18:22

Ačkoliv byl Michal Hašek svého času nejprominentnějším soupeřem Bohuslava Sobotky uvnitř ČSSD, teď, po neúspěchu v krajských a senátních volbách tvrdí, že čas pro změnu v čele strany nepřišel.

Článek

„Jakkoliv bude mnoho lidí překvapených, přepřahat šest měsíců před parlamentními volbami v osobě premiéra a předsedy strany je nesmysl,” říká Michal Hašek o jarním sjezdu, na němž budou sociální demokraté volit své nové vedení.

Stranu, která si v říjnu došla pro nejhorší volební výsledky za deset let, čeká podle Haška nesmírně důležitý rok, jehož vrcholem budou v říjnu 2017 volby do Sněmovny.

„Ambicí sociální demokracie pro sněmovní volby nemůže být coubertinovské „není důležité zvítězit, ale zúčastnit se". ČSSD si má dát metu být první na pásce a můj odhad je, že pokud bychom pak chtěli relevantně mluvit do sestavování vlády, budeme potřebovat 25 procent,” říká Hašek.

Jenže to je hodně vysoko nastavená laťka. V posledních dvou sněmovních volbách v letech 2010 a 2013 sociální demokraté na takový zisk nedosáhli. Před šesti lety se zastavili na 22 a před třemi na 20 procentech. A nakonec to poznal i sám Hašek, který teď v čele jihomoravské kandidátky přivedl ČSSD k 15,5 procentům, což v podstatě odpovídá celostátnímu výsledku strany. Na jižní Moravě, tradičně silném sociálně demokratickém území, to stačilo celkově až na třetí místo za ANO a lidovci. „Jižní Morava byla pro Andreje Babiše speciální laboratoří, kde testoval celostátní taktiku,” vysvětluje jeden z důvodů svého neúspěchu.

A tak se teprve čtyřicetiletý Hašek, který ještě před třemi lety v tuto dobu mohl doufat, že se stane premiérem, musí po osmi letech rozloučit i se svou hejtmanskou pracovnou v centru Brna. A poprvé od roku 2006 bude někdejší první místopředseda ČSSD a šéf poslaneckého klubu bez „velké" politické funkce.

Velký rozhovor s poraženým hejtmanem Michalem Haškem přineseme na Seznam Zprávy zítra, ve středu.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované