Hlavní obsah

Hejtman nazval lídra ANO slibotechnou. Dnes přišel s další „bombou“

Foto: hnutí ANO

Lídr ANO v Pardubickém kraji Martin Kolovratník dnes sklízí kritiku za myšlenku nakoupit na úvěr tři sta autobusů.

Reklama

Někteří politici a odborníci jsou skeptičtí k návrhu lídra hnutí ANO pro krajské volby v Pardubickém kraji Martina Kolovratníka. Chce nakoupit 300 autobusů. „Nesmysl, hausnumera,“ říká radní pro dopravu.

Článek

Kolovratník dnes před novináře přišel s myšlenkou, že pro zajištění autobusové dopravy v regionu by mělo hejtmanství nakoupit s využitím bezúročného úvěru 250 až 300 nových autobusů a pronajmout je dopravcům na deset let. Podle něj by se tak ihned zvýšil komfort přepravy a ještě by se ušetřilo jeden až jeden a půl miliardy korun. Například krajský radní pro dopravu Michal Kortyš (ODS) nepovažuje návrh za realistický.

„Je to nesmysl, hausnumera. Možná by se někde něco ušetřilo, ale 1,5 miliardy, to bych se sakra divil,“ řekl Kortyš. Podle něj by trvalo několik let, než by kraj objednané autobusy nakoupil.

„Pan poslanec Kolovratník je slibotechna, jeho slova jsou projevem zoufalství, v němž se hnutí ANO v Pardubickém kraji nachází,“ okomentoval nedávno další vize lídra ANO současný pardubický hejtman Martin Netolický (ČSSD).

ANO v Pardubickém regionu podle něj funguje jako továrna na plané sliby. Během léta Kolovratník médiím posílal tiskové zprávy, v nichž navrhoval, že pokud hnutí bude součástí koalice, chce prosadit příspěvek 500 korun na dovolenou pro lidi, kteří ji stráví v kraji, 4000 korun na koupi elektrokola a pak pořízení tabletů pro všechny studenty krajských škol. „Slibuje i tisíc korun z krajského rozpočtu k porodnému,“ vypočítal hejtman. „Je to opravdu zoufalé,“ okomentoval nápady Netolický.

K aktuálnímu plánu Babišova kandidáta na hejtmana Martina Kolovratníka: Pardubický kraj nedávno vypsal podruhé tendr na zajištění autobusové dopravy v regionu na deset let. Předpokládaná hodnota celé zakázky činí necelých sedm miliard korun. Kolovratník navrhuje soutěž zrušit a vypsat dvě nové, na dodávku autobusů a na jejich provozování. Financování nákupu by měla zajistit bezúročná půjčka od Českomoravské záruční a rozvojové banky či Národní rozvojové banky. Autobusy by se měly obměnit postupně zhruba do dvou let, pořizovala by je podle něj například nově zřízená krajská organizace Dopravní podnik Pardubického kraje.

Z Kolovratníkovy myšlenky je rozpačitý i Petr Moravec, jednatel společnosti Oredo, která má na starosti organizaci regionální dopravy v Pardubickém a Královéhradeckém kraji. „Neznám podrobnosti, ale nevím, kde by úspora vznikla. Musel bych vidět celý návrh,“ řekl.

Podobně mluví i ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán. „O takových úsporách se dá polemizovat. Kdyby úspora byla tak vysoká, už by takovou věc jistě někdo udělal,“ míní Pelikán. Podle něj je současný zisk provozovatelů autobusové dopravy kolem sedmi procent, odhad úspory pětiny až čtvrtiny celkových nákladů nepovažuje za příliš realistický. Trvání soutěže na autobusy a jejich dodání odhaduje na dva roky.

V České republice podobný model zatím nikde nefunguje. Ústecký kraj před časem nakoupil autobusy, zřídil Dopravní společnost Ústeckého kraje a má i své řidiče. Autobusovou dopravu zajišťuje i Liberecký kraj, který si ale koupil celou dopravní společnost.

Reklama

Doporučované