Hlavní obsah

Hledá se šéf pro největší českou fabriku. Musí to být inovativní sekáč

Foto: Škoda Auto

Hala M13 v Mladé Boleslavi, kde se v současné době vyrábí Škoda Octavia.

Mladoboleslavskou Škodovku čeká výměna na nejvyšším postu. Po téměř pěti letech ji na konci měsíce opustí Bernhard Maier. Za jeho šéfování uvedla nové SUV modely a začala se chystat na elektrickou revoluci.

Článek

Po téměř pěti letech opouští nejvyšší post v mladoboleslavské Škoda Auto Bernhard Maier. Do čela české automobilky nastoupil v listopadu 2015, když nahradil odcházejícího Winfrieda Vahlanda.

A Škoda se pod jeho vedením více rozkročila, uvedla na trh SUV modely Kodiaq, Karoq nebo Kamiq a zaměřila se také na elektromobilitu, digitalizaci a konektivitu. Jeho posledním dnem za volantem Škody Auto bude 31. červenec.

„Podnik opouští jako silnější a významnější, než byl před jeho nástupem,“ hodnotí Maierovu končící pětiletku Petr Knap, vedoucí partner pro automobilový sektor ve společnosti EY.

Co vedlo k Maierově odchodu? Spekuluje se o velké mocenské hře v rámci VW.

Není to nic tragického ani nečekaného. Za prvé se lidé na postech ve VW obměňují v cyklu tří až pěti let, takže se to čekalo. Rozhodně za jeho odchodem není žádný průšvih. Navíc má kariéru v rámci koncernu zřejmě zajištěnou. Spekuluje se, že se vrátí jako šéf do Porsche, odkud do Škody přišel.

Proč jde zrovna do Porsche?

Hlavní důvod je posun současného šéfa Porsche do vedení VW. Z pozice vedení Škody Auto už by dále měl mířit jen na poměrně omezený počet vrcholových pozic ve značkách VW nebo v širším vedení koncernu.

Kdo by ho mohl v čele největší české automobilky nahradit?

Mluví se o dvou až třech jménech – ať už ze skupiny, nebo z představenstva Škody. Určitě se v pozici bude hodit zkušený manažer s mezinárodními zkušenostmi a citem pro nové projekty a inovace. Zároveň ale bude muset být schopen udržet Škodu ve vysokých obrátkách a nebát se nepopulárních opatření.

V jaké kondici Maier Škodu Auto opouští?

Opouští ji jako silnější a významnější značku, než byla před jeho nástupem. Některé věci už nalinkoval jeho předchůdce, ale on je správně dotáhl a doplnit svůj vlastní otisk. Jednou z jeho hlavních priorit byla digitalizace. A tam byl úspěšný. Vezměme DigiLab, propojení na izraelskou startupovou scénu, navíc Škodovka od loňska zodpovídá za celou skupinu pro ohromné a důležité trhy – ruský a indický.

Tamní trhy zase nepatří mezi ty nejnáročnější. Jak se Škodovce dařilo v západní Evropě?

To považuji také za podstatný a pozitivní aspekt, značka Škoda reálně posílila na řadě významných trhů západní Evropy, což je pro automobilku klíčové. To znamená třeba na Britských ostrovech můžeme celkově sledovat skutečně významnou produktovou ofenzivu.

Škoda je součástí koncernu VW, takže ji ovlivňují i jeho problémy. V jaké situaci se nyní celý koncern nachází?

Všechny velké značky budou další dva až tři roky procházet velkými problémy, kdy se očekává pokles globálních prodejů v řádů desítek milionu vozů za tři roky. Ale právě VW bude vzhledem ke své velikosti i diverzifikovanému portfoliu značek jedním z těch podniků, které mají šanci to zvládnout nejlépe.

Koronavirová pandemie poškodí všechny výrobce, v čem konkrétně má problémy VW?

Jako problém číslo jedna vidím ten se softwarovou výbavou a uváděním hlavního elektrického modelu ID.3 na trh. Jeho uvedení se zpožďuje, místo června bude nejdříve v září. A stále je na pozadí známá kauza Dieselgate, kde mají poškození šanci se nadále domáhat náhrady škody.

Doporučované