Hlavní obsah

Inuity zatím nikdo nepřekonal. Mražené potraviny slaví 90. výročí

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační fotografie.

Reklama

6. 3. 2020 11:30

Dnes je nemyslitelné, že by se nějaký obchod obešel bez mrazicího boxu. Málokdo přitom ví, že za možnost nakupovat mražené potraviny vděčíme Američanovi Clarenci Birdseyeovi. Tento způsob uchování potravin pochytil od Inuitů a přelomovou novinku rozšířil do světa právě před devadesáti lety, 6. března 1930.

Článek

Jméno průkopníka už zmizelo v zapomnění, ale jeho vynález používá většina domácností na světě. Vynálezce mražených potravin Clarence Birdseye na svůj přelomový objev přišel na zmrzlém a sněhem pokrytém severu Kanady při rybaření s domorodými Inuity.

Eskymáci byli první

Inuité z Kanady a Grónska praktikovali využití mrazu pro uchování čerstvosti od nepaměti. Birdseye při lovu typickým eskymáckým způsobem zjistil, že pokud se teploty pohybují čtyřicet stupňů pod bodem mrazu a ryby prakticky okamžitě zmrznou, jejich kvalita je i po rozmrazení srovnatelná s čerstvým úlovkem. Čím rychleji je totiž potravina zmražená, tím méně se poškozuje – nedochází k jejímu vysušení.

Po přelomovém zjištění koupil pozemek v Muddy Bay v Kanadě. Díky novým znalostem cítil příležitost prorazit ve Spojených státech, kde se potraviny standardně mrazily při vyšších teplotách.

Po experimentech založil společnost Birdseye Seafood, která rybí filé mrazila chlazeným vzduchem při teplotě –43 stupňů Celsia. V roce 1924 však jeho společnost zkrachovala kvůli nedostatku zájmu spotřebitelů. Vymyslel proto vhodnější postup pro komerční účely – balil ryby do kartonů, které pak zamrazil mezi dvěma chladnými povrchy pod tlakem. Vynález si nechal patentovat, stejně jako posléze další stroje, které potraviny chladily ještě rychleji. V roce 1927 rozšířil proces na rychle zmrazené maso, drůbež, ovoce a zeleninu.

V roce 1929 společnost spolu s patenty prodal, ale na dalších inovacích nadále spolupracoval. Do maloobchodních prodejen se mražené produkty dostaly poprvé o rok později ve Springfieldu. Zákazníci přibývali, proto je rok 1930 považován za zrod maloobchodních zmrazených potravin.

Svět mrazu dnes

Dnes už mražené potraviny najdeme snad v každém nákupním vozíku v supermarketech, ať už je to ovoce a zelenina, nebo jídlo pro rychlou přípravu v podobě pizzy a hotovek. Světovou jedničkou v produkci mražených potravin je britský řetězec Iceland. Nabízí maso včetně ryb, které jsou zamrazené přímo na moři po výlovu, ovoce a zeleninu zamrazenou několik hodin po sklizni.

Na oblíbenost těchto produktů sází i prodejci. Například obchodní řetězec Globus už sedm let prodává mražené ovoce a zeleninu na váhu, mezi zákazníky je možnost vlastní gramáže velmi oblíbená.

„Velmi žádané jsou zmrzliny a každý rok představujeme řadu inovací a nových produktů. Poptávku ale velmi silně ovlivňuje počasí. Když jsou teplé a slunné dny, rostou prodeje minimálně v řádu desítek procent, v chladném počasí naopak zájem zákazníků upadá,“ upozorňuje tiskový mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík.

Úspěch mražených potravin zaznamenávají i online supermarkety. „Popularita mraženého sortimentu stoupá, zvyšuje se jeho kvalita, zvláště u hotových jídel, masa a ryb, už to není synonymum pro levné a nekvalitní produkty,“ vysvětluje Peter Dandár, specialista mraženého sortimentu společnosti Rohlík.cz.

František Brož z konkurenční firmy Košík.cz vyzdvihuje jednu velkou výhodu online prodeje. „Při převozu mraženého i chlazeného zboží je 100% zachován teplotní řetězec. Ve skladu se mražené a chlazené potraviny uchovávají v jednotlivých teplotních zónách. Jednoznačně nejoblíbenější je kromě zmrzliny zamrazená zelenina a ovoce, maso nebo hotové pizzy, na vzestupu jsou však třeba také dezerty – například celé dorty,“ dodává.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované